KLEINZERBST - WITTENBERG. - Reisverslag uit Wittenberg, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu KLEINZERBST - WITTENBERG. - Reisverslag uit Wittenberg, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu

KLEINZERBST - WITTENBERG.

Door: tibberentour

Blijf op de hoogte en volg Anneke

24 Mei 2012 | Duitsland, Wittenberg

KLEINZERBST – WITTENBERG – 61 km. 26 graden.

Ooh wat kwaakten die kikkers vannacht. Halverwege de nacht ben ik dus maar op zoek gegaan in het donker naar mijn oordoppen, want je werd er kriegel van. En ja hoor, in de laatste tas, onderin, vond ik ze. Neem altijd oordoppen mee, want je kunt natuurlijk snurkers naast je krijgen en dan doe je geen oog dicht. Dus na 3 uur vannacht ben ik eindelijk in slaap gevallen. Eigenlijk een te korte nachtrust, en dat merkte ik vandaag wel. Mijn benen waren wat zwaar, maar we hebben Wittenberg bereikt. Eerst vanmorgen richting Dessau, een belabberd fietspad. Zal wel een foto meesturen, en dat was nog niet eens het slechtste stuk. In Dessau hebben we koffie gedronken bij het Rathaus en hebben we daarna de Elbe Radweg opgepakt. Op de terugweg willen we Dessau bezoeken, dus nu zijn we snel verder gegaan. De Elbe Radweg is heel mooi. Je rijdt door de Elbaue, zeg maar de uiterwaarden van de Elbe. Een heel afwisselend landschap, veel weiden met bloemen en bomen en daartussen zie je de Elbe stromen. Ook zie je er altijd veel vogels. Een paar keer ooievaars gezien, die komen hier heel veel voor. Je hebt hier ooievaarsdorpen, daar zit op ieder dak een koppeltje ooievaars op een nest. Het hele gebied van de Elbe is een UNESCO Welterbe.
Wat ook bijzonder is dat je zo nu en dan hele oude huisjes ziet langs de Elbe, genaamd Wallwachhaus. Die zijn gesticht door Fürst Franz.Vanuit deze huisjes werden toendertijd de dijken in de gaten gehouden. Ook werden ze gebruikt als een soort tuinhuisje door Fürst Franz.
In Coswig zijn we de Elbe overgevaren met een veerpont. Toen verder richting Wittenberg. Je merkt wel dat je op de ElbeRadweg zit, want je komt nu veel meer fietsers tegen.
Om vier uur bereikten we Wittenberg. We zijn de stad niet in geweest, want ik was eigenlijk een beetje moe en wilde liever even languit. Heb lekker een uurtje uitgerust op mijn luchtbedje en toen eten gekookt. Weer een makkelijke 1 pans maaltijd, want met 1 gaspitje doe je niet zo veel. Nu met een bakkie koffie deze blog aan het schrijven. Misschien blijven we morgen wel een dagje hier in Wittenberg om op ons gemak de Lutherstad te bekijken. Maar Geert had het ook al over een tocht van 40 km. morgen, niet zo ver. Dus wat het wordt zien we morgenvroeg wel. Ligt er ook aan of ik goed slaap vannacht.
Het is een mooie camping in Wittenburg. Super modern en een mooi plekje aan de Elbe.
Nog gauw even wat foto’s erbij zetten, en dan vroeg ter kooi.
Albert een fijne verjaardag morgen.

Het was weer een zonnig dagje, maar wel met een behoorlijk windje tegen zo nu en dan. Maar die wind maakt het gelukkig niet meer zo heet als gisteren. Dit fietst lekkerder.

Tot morgen.