STAßFURT - KLEINZERBST. - Reisverslag uit Kleinzerbst, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu STAßFURT - KLEINZERBST. - Reisverslag uit Kleinzerbst, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu

STAßFURT - KLEINZERBST.

Door: tibberentour

Blijf op de hoogte en volg Anneke

23 Mei 2012 | Duitsland, Kleinzerbst

Staßfurt – Kleinzerbst (bij Aken) aan de Elbe – 63 km. 31 graden.

Na een uitstekend ontbijt waren we al om 09.00 uur op pad. Slapen in een hotel heeft toch wel zijn voordelen. Geen tent afbreken, niet zelf ontbijt maken, dus ook niet afwassen en dan ben je snel weg ’s morgens. De eerste kilometers werden onder een strak blauwe hemel gefietst op een mooi fietspad land het riviertje de Bode. Heel mooi landschap volgde met veel kastelen – natuurparken en we werden steeds door de koekoek verwelkomt. Eigenlijk hebben we die roep de hele dag gehoord. Het was wel lekker om steeds onder de bomen te kunnen fietsen, want de zon ging inmiddels behoorlijk branden. In Nienburg hebben we koffie gedronken en hebben onze weg vervolgt langs het riviertje de Saale tot Bernburg. Dit stukje hadden we 10 jaar geleden al eens gefietst, maar wekonden ons er niet veel meer van herinneren.

Wat ons opviel was dat er zoveel bomen langs de weg kaalgevreten waren van de rupsen. Een raar gezicht.
Trouwens in Nienburg reden we door een straat en daar stonden nogal wat mensen. Toen we dicht bij waren zagen we ineens een hele grote zwerm bijen. In plaats dat die mannen nu ons waarschuwden niet verder te rijden, zaten ze schaapachtig te lachen. We konden net op tijd stoppen en de zwerm omzeilen.

Na Bernburg ging het langs het riviertje Fuhne. Daarna door Baalberge – Biendorf – Großaschleben. Hier hebben we een stukje gesmokkeld, want er was een provinciale weg rechtstreeks naar de volgende plaats en de route liep door een weiland met vermoedelijk een slecht fietspad en over een viaduct die ergens verlaten in een weiland lag. Dus we kwamen snel in Köthen aan. Een prachtige oude stad met een mooie kerk op het marktplein. Hier ontmoeten we een mevrouw die in haar eentje de R1 Radweg fietste. Een en al gemopper over de kwaliteit van het fietspad. Toen richting Osternienburg – Kleinzerbst.

We staan hier nu op een hele kleine camping (we staan er alleen) bij een soort jeugdherberg met 10 bouwvakkers. Ik heb hier een hele grote badkamer voor mij alleen, ontdekte een wasmachine, dus de was draait weer en dat voor een bedrag van 10 euro, alles inbegrepen. Kon zelfs gebruik maken van de keuken, waar ik vanavond ons eigen maaltje heb bereid. Wel iets makkelijks hoor, geen culinair hoogstandje. Ik zie dat de “mannen”het kampvuur aan het opstoken zijn, dus dat wordt gezellig bij het vuur zitten vanavond. Hopelijk krijgen we een goede nachtrust. We staan naast een klein vijvertje en ik hoor steeds een paar kikkers behoorlijk tekeer gaan.

Morgen gaan we heerlijk langs de Elbe fietsen richting Dessau met de Lutherstad Wittenberg als einddoel. De R1 Radweg doen we niet verder, maar bewaren dat stukje voor de terugweg, want dan willen we Oranienbaum bezoeken op aanraden van Guus. Daar is een tentoonstelling over ons koninklijk huis en er worden allerlei kunstvoorwerpen van de Oranjes tentoongesteld.

Willem van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Maak er wat moois van en wij drinken er wel een lekker wijntje op.

Marriet en Gerrit: bedankt voor jullie mooie reaktie. Hopelijk kunnen jullie volgend jaar de draad weer oppakken en op de fiets Rome gaan bezoeken. Lijkt me ook een mooi doel voor volgend jaar, maar die Alpen staan een beetje in de weg.

Eef: je bent weerkundige of niet, ga zo door met je voorspellingen, dan houden we deze vakantie dit weer.

Arnold, die stoomloc. is van de BrockenBahn en is nog steeds in bedrijf. Trouwens heel mooi om er in de winter mee naar boven te rijden.

Na een prachtige, maar wel hete dag is het nu aangenaam rusten op ons campinkje in het bos. Morgen weer lekker weer, maar minder warm gelukkig. Moet zo wie zo een t-shirt aan met mouwen want vandaag ben ik toch wel wat verbrand op de schouders en ik had nog wel zonnecreme faktor 30 op gedaan.

Graag tot morgen en groetjes van twee genietende mensen on tour.

• 23 Mei 2012 - 19:27

Guus En Joke:

Beste mensen, wat weer een prachtig verslag!
    Kleine correctie: ja Oranienbaum is zeker de moeite waard. Maar het is geen tentoonstelling van kunst van het koninklijk huis. In 50 kamers wordt duch design, van nederlandse topontwerpers op het gebied van kleding, glas, sierraden etc tentoongesteld, vergezeld met voorwerpen uit het bezit van onze koninklijke familie...
    Nou, jullie gaan afslaan richting Praag, succes en veel plezier! genieten!

Hartelijke groeten, Joke en Guus