WITTENBERG. - Reisverslag uit Wittenberg, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu WITTENBERG. - Reisverslag uit Wittenberg, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu

WITTENBERG.

Door: tibberentour

Blijf op de hoogte en volg Anneke

25 Mei 2012 | Duitsland, Wittenberg

Wittenberg – Lutherstad – 13 km. 23 graden.

Heerlijk geslapen vannacht, dus weer uitgerust opgestaan. Maar aan het aantal kilometers zien jullie dat we toch besloten hebben een rustdag te nemen. Wittenberg is een mooie stad met veel bezienswaardigheden en dat wilden we eens uitgebreid gaan bekijken. Het is nu half vijf en we zijn net terug op de camping. Eerst hebben we vanmorgen rustig ontbeten. De broodjes werden aan de tent bezorgd. Vanmorgen eerst met onze overbuurtjes uit Lelystad zitten kletsen en uitgelegd op welke wijze ik elke dag internet heb. Dat wilden zij ook gaan doen. Vanavond zijn we uitgenodigd op de koffie/wijn. Tegen de middag zijn we op de fiets Wittenberg ingegaan. Eerst hebben we de kerk bekeken waar Luther de stellingen aan de deur heeft gespijkerd. Hij ligt ook in deze kerk begraven. De kerk is vanbinnen heel mooi met prachtige gebrandschilderde ramen en veel houtsnijkunst. En de kerk bezit een prachtig orgel. Daarna naar het marktplein geweest waar een standbeeld staat van Luther. Trouwens de hele stad ademt Luther uit. In heel Wittenberg zie je prachtige historische gebouwen. De meesten zijn gerenoveerd. Nu stond de kerk waar Luther is getrouwd in de steigers. Ook hebben we de school bekeken die door de architect Hundertwasser is gemaakt. Een prachtig gebouw, niks is recht. Hundertwasser staat er om bekend dat hij ronde en scheve vormen gebruikt voor zijn ontwerpen. Vorige jaar in Wenen heb ik wat laten zien van deze architekt (de televisietoren) en hier in Wittenberg staat dus een school. Als we in Maagdenburg zijn komt dit terug want daar heeft Hundertwasser een groot wooncomplex ontworpen en daar komen wij op de terugweg langs.
Daarna hebben we uitgebreid koffie gedronken in de stad en even boodschappen gedaan.
En nu in de schaduw ben ik deze blog aan het schrijven. Het is heerlijk weer, wel wat wind gelukkig, dat maakt het zeer aangenaam. Morgen wordt er minder wind opgegeven en dat is natuurlijk voor ons prima. Vooral omdat we morgen wind tegen hebben.
We gaan morgen naar Prettin (50 km. ten zuiden van Wittenberg).
Zo’n rustdag is ons goed bevallen. We hebben nu afgesproken dat we elke week zo’n rustdag invoeren.

We hebben 1 mankementje. Geert heeft nl. een komische manier om op zijn fiets te stappen, want de tassen achterop belemmeren een normale opstap. En nu in Wittenberg, zonder bagage, deed hij dat dus ook op die komische manier. Fout dus en daar lag hij voor de kerk op de grond te spartelen. Resultaat schaafwond op knie en alles uit zijn stuurtas op de grond. Gelukkig heeft hij geeen last van zijn knie.

Verder gaat het prima met ons hoor.

Tjuus en tot morgen.

• 25 Mei 2012 - 19:26

Ria En Eef:

Je moet die oude man ook geen nieuwe kunstjes leren dat gaat niet goed.
    Maar fijn dat het jullie verders goed gaat en er verders geen sores is.
    Geniet van het weer dan doen wij dat hier ook.
    Verders een goede reis en voor geert doe voorzichtig aan.
    Groetjes Ria en Eef

• 26 Mei 2012 - 16:54

Willem En Gretha:

Hoi Geert en Anneke,
    Wat een mooie stad is Wittenberg zo aan de foto's te zien.Een goed idee om soms een rustdag te doen. Vanavond komen twee zussen van Willem met aanhang en Richard, Mariska en Kids voor de verjaardag.Donderdagmorgen zijn onze vrienden er allemaal geweest, was erg gezellig. 's Avonds zijn wij naar de film ( JACKIE ) in Enschede geweest. was wel een leuke film. Nou Geert niet meer van die kunsten maken hoor, maar gelukkig is het nog goed afgelopen.
    Groetjes en geniet er nog van.
    Willem en Gretha.