THALE - STAßFURT - Reisverslag uit Staßfurt, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu THALE - STAßFURT - Reisverslag uit Staßfurt, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu

THALE - STAßFURT

Door: tibberentour

Blijf op de hoogte en volg Anneke

22 Mei 2012 | Duitsland, Staßfurt

Thale – Staßfurt – 64 km. 30 graden.

Wat een vakantieweertje was het vandaag he. Heerlijk. En nu doet mijn laptop het gelukkig weer, want toen ik hem net opstartte, bleef het scherm zwart, maar een telefoontje naar Jeroen en hij doet het weer. Volgens mij heb je magische krachten Jeroen of zou het de hitte zijn of het geschut van de laptop in de fietstas. Schudden doen we wel hoor, want die fietspaden hier, allemaal gaten, dan weer van die hobbel keien, grit, zand en soms ook nog een stuk asfalt weg. Maar lieve mensen, we zijn de heuvels uit en we hebben zowaar vlak gefietst.
Vanmorgen na een goed ontbijt zijn we tegen 9 uur vertrokken richting Neinstedt. Op advies van de gastvrouw hebben we de R1 Radweg even gelaten voor wat het was en hebben zo enkele zware klimpartijen weten te vermijden. Het was goed te doen omdat er langs de snelweg een fietspad was.
Toen weer een klein stukje R1 Radweg. Daarna hebben we weer een stuk gefietst langs de snelweg, gelukkig een rustige weg, anders hadden we dat ook niet gedaan. Dus al met al waren we ’s morgens al een eind opgeschoten en ons zo een paar vervelende klimmetjes uitgespaard.
In Ballenstedt hebben we de Harz verlaten, met een hele diepe zucht. Het is een prachtig gebied die Harz, maar op de fiets beleef je het toch een stuk anders en intensiever dan met de auto. Maar we hadden het niet willen missen hoor, ook al hebben we best eens zitten mopperen. Maar het fietsen in de Harz heeft mij veel kracht gekost, maar ik heb er nog meer kracht van terug gekregen.
Toen op weg naar Hoyn, mooi tussen de weilanden door, met maar zo nu en dan wat kleine heuveltjes. En wat ruikt het hier heerlijk. De lindebloesem aan de bomen geuren zo lekker en dan al die bloemen in de weilanden. Wat is de natuur toch prachtig. Vaak werden we verwelkomt door het immens gekwaak van kikkers, dan weer door een moeder eend met heel veel jonge eendjes. En heel veel mooie vogels vergezellen ons steeds. Vooral de zwarte wouw hebben we heel vaak gezien vandaag. In Gatersleben hebben we even wat gegeten en vooral om iets te drinken. Lekker een halve liter Apfelchorle. Dat is appelsap met spa rood, lekker fris.
Het was inmiddels behoorlijk warm geworden, ik denk wel 30 graden. Ik heb maar snel een blouse aangedaan met mouwtjes, want de kans op verbranding is nu levensgroot aanwezig. Veel smeren en goed oppassen. Tegen half vier zagen we Staßfurt in de verte liggen. Een lekker afdaling er naar toe. We hadden ons een lekkere sorbet beloofd. En die was heerlijk. Maar voor we in de plaats aankwamen, werden we door een parkachtig gebied geleid. Dat gebied omringde volgens mij de hele plaats. En nu zitten we in een hotel, want hier is ook geen camping in de buurt. Hopelijk is er morgen weer een camping, want met dit mooie weer is het op een camping toch wel lekker. Maar ja, nu weer een lekker bed en dat is ook heel wat waard.
Henk, bedankt voor je mooie gedicht. Gaaf hoor, ik wist niet dat je dat zo goed kon. Doe je de groeten aan Anton Nuss in Wien als je hem nog spreekt.
Guus en Joke, wij zitten nu in het Burgas Hotel in Staßfurt en morgen gaan we naar een camping in de buurt van Aken aan de Elbe (vlak bij Dessau). We moeten maar even contact houden, kunnen we wat ervaringen uitwisselen. Jullie ook nog een fijne fietstour naar Berlijn en hopelijk is de weg er naar toe wat beter aangegeven dan in de Harz.
Wat geweldig allemaal jullie reacties. Als wij ’s avonds gedoucht hebben, is het eerst even internet aan en kijken wie er gereageerd heeft. Fijn al die berichten van jullie, het geeft je zoveel kracht om de tocht voort te zetten en Koos heeft al uitgerekend dat we nu op de helft zitten van Dalen – Praag en dat in nog geen anderhalve week. Wij zitten nog zo’n beetje op ons schema, al maakt Geert nu de opmerking dat we een paar kilometers achter lopen. Ach hij zeurt een beetje, vast wat bedwelmt door de hitte.
Het is weer een lange blog geworden, het was een heerlijke dag en morgen gaan we naar de Elbe. Verheug ik me ook erg op, want de Elbe is zo’n heerlijke rivier om langs te fietsen, met prachtige uiterwaarden en heel veel mooie vogels, wild, enz.
Straks nog even een lekker wijntje drinken aan de bar en Geert een grote Pils denk ik.
Luitjes liefs van ons en tot morgen.
-------------------------------------
Meine Lieben in Deutschland und Oesterreich.
Wir radeln nun in Salzland Kreis und wir haben das Harzgebirge verlassen. Es war schwer zu radeln da, aber wir haben es geschaft. Die Radwege im Harz sind ganz slecht und die R1 Radweg war nicht gut ausgeschildert. Oft haben wir die falschen Weg genommen.
Es geht uns noch immer gut, haben gute Laune und wir sind nun auf dem Weg nach die Elbe. Darüber freuen wir uns sehr. Radeln entlang der Elbe is so schön.
Anita: die Blumen hier riechen wie deine Lindeblütensaft.

• 22 Mei 2012 - 19:33

Ria En Eef:

Wel wat heb ik je gezegd het mooie weer komt er aan en zie daar. Moet je ook een beetje meteroloog voor zijn Het gaat jullie nog steeds goed zo telezen en zonder valteveel tegenspoed.
    Ga zo door en geniet ervan Grtjes Ria en Eef

• 22 Mei 2012 - 20:35

Willem En Gretha:

Hoi Geert en Anneke,
    Wat een klimpartijtjes hebben jullie, doe ik echt niet na.Vorige week donderdag hebben wij 40 km gefietst, maar wij hadden beide veel last van onze knieen.Vandaag weer voor het eerst naar haaksbergen gefietst 20 km . Ging gelukkig goed. Het duimen voor jullie van ons voor mooi weer heeft echt goed geholpen hé. Als ik aan die lekkere astrid kuchen denk, krijg ik er ook zin in.Ik kan me voorstellen dat geert boos werd, dat jullie steeds verkeerd hebben gereden. Ik neem m'n petje voor jullie af hoor.Nu luitjes, drink samen nog gezellig een glaasje en dan morgen gezond weer op. Goede reis verder. Groetjes, willem en gretha.

• 23 Mei 2012 - 00:50

Arnold:

Hallo, dat was wel even afzien begrijp ik en ook te zien met de stijle hellingen op de foto. Was die stoomlocomotief nu bij een station en echt operationeel of was het een museum?
    altijd mooi nog zo'n oud instrument te zien. Op weg naar Praag, met veel mooi weer toegewenst vanuit Californie, ook zeer zonnig, Arnold