Saerbeck - Freckenhorst. - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu Saerbeck - Freckenhorst. - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu

Saerbeck - Freckenhorst.

Door: tibberentour

Blijf op de hoogte en volg Anneke

14 Mei 2012 | Duitsland, Berlijn

Saerbeck – Freckenhorst (bij Warendorf) – 68 km. – 17 graden.

Om 09.00 uur vanmorgen zaten we al weer op de fiets. Het zonnetje scheen, maar de wind hadden we vandaag tegen. Ik denk windkracht 3 tot 4. We hadden onze lange broeken en fleecejacks aan, omdat het toch nog wel fris was. De korte broek/bermuda lag boven op, want we wilden vandaag toch wel even de zon op onze benen voelen. We fietsten richting Greven. Een prachtige route met magnifieke vergezichten over de Ems heen. Heel bijzonder is dat aan de oevers van de Ems veel van die oude dikke beukenbomen staan. Dat komt omdat de Ems door zandgrond stroomt en dat is nodig voor een beukenboom. Ik zal van dit beeld wel een foto meesturen.
Vlak voor Greven kwamen we terecht in een groep fietsende vrouwen van de plaatselijke plattelandsvrouwen. Iedereen wilde weten wat er toch allemaal in onze tassen zat en wat we gingen doen. Met een “Gute Fahrt” hebben we afscheid genomen.
In Greven hebben we koffie gedronken. Maar eerst een nieuwe dongel voor mobiel internet aangeschaft, want de dongel die ik had kreeg gisteravond kuren. Ja en dat kun je nu niet hebben, want mijn blog moet wel online komen natuurlijk.
Even voorbij Greven kwamen we voorbij Sachsenhof Pentrup. Een in zijn geheel nagebouwde nederzetting uit 1200 met o.a. diverse soorten ovens voor het smelten van metalen, een oven voor pottenbakken, broodoven, enz. Ook werden er diverse oude soorten groenten en kruiden gekweekt. Mooi om te zien hoe de vroegere bewoners leefden en waar ze van leefden en welke werktuigen ze gebruikten.
Daarna weer verder langs de Ems. Het is een prachtige rivier om aan langs te fietsen. Vandaag hebben we gemerkt dat er best veel fietsers onderweg waren, waaronder een aantal nederlanders. Met een echtpaar uit Eerbeek hebben we nog wat wetenswaardigheden uitgewisseld en elkaars overnachtingsadressen gegeven. Zij fietsen nl. in de omgekeerde richting.
Even later kwamen we door een heel klein mooi dorpje genaamd Gimbte. Allemaal gerestaureerde Fachwerk huizen om een kerkplein gegroepeerd, met een prachtige kerk in het midden. Het leek wel een museum.
Even verder zagen we een prachtige oude brug van Bentheimer Zandsteen. De rivier de Ems stroomde beneden onder de brug door en wij fietsen over de brug met daarnaast het oude Dortmund-Ems Kanaal, een heel oud aquaduct dus. Het oude aquaduct was nu droog. Verder op lag een geheel nieuw exemplaar. Maar de oude brug was prachtig om te zien.
Het was inmiddels lekker warm geworden en we hebben onze lange broeken uitgedaan en ook de fleecejacks gingen uit. Heerlijk hoor de zon op je armen en benen.
Doordat we heel vaak gestopt zijn vanmorgen om te genieten van al dat moois om ons heen, zijn we nog niet veel opgeschoten. Eerst even een boterhammetje gegeten en toen ging het in een snel tempo richting Telgte. Even voor Telgte reed een man ons voorbij. Hij stopte en bood aan ons naar Telgte te begeleiden om ons de bedevaartsplekken te laten zien. Telgte is nl. bekent om zijn bedevaarten. De kerk was aan de buitenkant heel mooi en zeer pompeus. Van binnen viel het tegen. Daartegen was het kapelletje even verder op wel heel mooi. Ik ben er nog even in geweest en het was er heel stil en er hing een bepaalde sfeer. Ik kan het het beste uitdrukken in een woord: rust. Die rust voelde je gewoon over je heenkomen. Op het marktplein hebben we nog even een terrasje gepakt en midden op het plein was een stroompunt voor electr. fietsen. Je ziet hier ook steeds meer elektrische fietsen. Misschien komt dat omdat je hier toch nog dicht bij Nederland zit. In Mecklenburg;Vorpommern zie je ze nog niet. Dus ik kon mijn tocht van vandaag voortzetten met een volle tank stroom.
Onderweg hebben we een aantal herten gezien van heel dicht bij. Prachtige beesten zijn dat toch. Vooral die reebokjes zijn zo mooi met die kleine geweitjes.
Tegen half vier waren we in de buurt van Warendorf. Eerst zijn we naar een camping geweest om te vragen of ze ook trekkershutten hadden of een caravan te huur voor een nacht. Nee dus. We durfden de tent toch niet op te zetten, want de vooruitzichten voor de komende 2 dagen zijn niet al te best. De voorspelling is twee regendagen. En om nu morgenvroeg een natte tent in te pakken die je minimaal 2 dagen nat een een tas moet laten, nee dat leek ons niet zo verstandig. Dus bij de Tourist Info maar een kamer geboekt in Freckenhorst, drie kilometer buiten Warendorf.
Net even lekker uit eten geweest. Nu nog even de blog op het web zetten, foto’s uploaden, dan nog een lekker drankje en dan is het al weer bedtijd, want het wekkertje gaat om kwart over zeven.
Duim maar voor ons dat de regen niet te hevig wordt. We gaan morgen richting Gütherslo.
Tot morgen dan maar weer.

• 14 Mei 2012 - 20:51

Janny Reurink:

Hallo Geert en Anneke, weer leuk te lezen dat het jullie goed gaat. Aan de foto's te zien blijkt dat er niet ver van huis veel mooie plekjes zijn. Dat overnachten in Bed en Breakfast gelegenheden maakt het denk ik niet lastiger en vooral comfortabeler. Genier er van en succes

• 14 Mei 2012 - 21:52

Frank:

Ga zo door!
    Lekker hoor, al die ontbijtjes overal!

Groetjes,
    Frank

• 15 Mei 2012 - 17:58

Wil Jan :

ik ben er net weer van vakantie en gelijk even jullie verslag lezen veel goed weer en niet teveel wind groetjes jan en wil