BAD SCHANDAU (Dld) - USTI NAD LABEM (Tjechie). - Reisverslag uit Ústí nad Labem, Tsjechische Republiek van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu BAD SCHANDAU (Dld) - USTI NAD LABEM (Tjechie). - Reisverslag uit Ústí nad Labem, Tsjechische Republiek van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu

BAD SCHANDAU (Dld) - USTI NAD LABEM (Tjechie).

Door: tibberentour

Blijf op de hoogte en volg Anneke

30 Mei 2012 | Tsjechische Republiek, Ústí nad Labem

Bad Schandau – Usti (Tjechie) – 56 km. 23 graden – westenwind.

Het is gisteravond een beetje laat geworden. Het was reuze gezellig rond het kampvuur en we hebben lekker de hele avond zitten diskussieren over van alles en nog wat. Een wijntje er bij en dan is het zo laat. Toch wel lekker dat ik nu goed duits kan. Kun je lekker mee ouwehoeren met de duitsers. Tegen 12.00 uur lagen we op onze luchtbedjes. Het is vannacht best afgekoeld, want halverwege werd ik wakker, omdat ik het koud had. Maar vandaag was het weer heerlijk fietsweer. Zon, meestal wind in de rug, dus wat wil een mens nog meer. We kwamen wel wat traag op gang, want eerst moesten er boodschappen gedaan worden. We wisten ook niet wat ons te wachten zou staan in Tjechië. Maar goed ook want er was geen winkel te bekennen tot 16.00 uur. De tocht van vandaag was weer geweldig. De Elbe stroomt nu door een vrij nauw dal. Aan weerskanten hoge rotsblokken met burchten en oude vervallen villa’s. Tegen 12.00 uur zijn we de grens tussen Duitsland en Tjechië gepasseerd. Bij de grensovergang stonden nog meer mensen, dus we hebben van elkaar foto’s gemaakt.
Nog iets leuks gezien: een soort solex bestuurd door een vrouw en daarachter een man met een gewone fiets, verbonden aan de solex met een kabel. Och, zo kom je ook de berg op zullen we maar zeggen, maar het was wel een koddig gezicht. Vooral toen het spul omhoog moest. Wat ging die solex te keer. Volgens mij knallen de solexen van De Reutel uit Dalen niet zo hard.

Het is toch wel een heel ander sfeertje hier in Tjechië. Ten eerste de taal, je kunt er werkelijk niks van maken. Ik heb een ober van een restaurant, die een beetje duits sprak, enkele Tjechische woorden gevraagd, dan kun je tenminste nog wat zeggen. Wel zijn de mensen zeer vriendelijk en je krijgt als fietsers best vaak voorrang. Waar je ook komt word je gewaarschuwd dat er veel gejat wordt. Ook de Tsjechen waarschuwen en zeggen er dan bij, hoe erg ze het vinden om toeristen te moeten waarschuwen voor hun eigen landgenoten.
Toen we Tjechië verder in fietsten, werden de heuvels wel steeds hoger. Met als gevolg prachtige vergezichten. Maar ja het betekende wel weer heuveltje op en heuveltje af. Maar in het boekje van de ElbeRadweg stond voor vandaag een zeer zware beklimming gepland. En tot Geert's grote opluchting was er een nieuw fietspad aangelegd onder langs de Elbe. Trouwens de Elbe wordt hier Labe genoemd.
Even na Decin was het vervelend fietsen. Een stuk over de autoweg met vrij druk verkeer. Maar 5 km. buiten Decin begon weer een nieuw stuk fietspad en die hebben we gereden tot Usti.
Usti is een vrij grote plaats. We wilden hier overnachten, maar ja je ziet hier geen bordjes aan de straat met “Zimmer Frei”.
We waren nog maar net van de fiets gestapt of we hadden al een vervelende vent achter ons aan. Hij had geen eten meer en had honger. Maar het viel ons op dat er op het marktplein ook heel veel politie rond liep. Als er dan weer agenten in de buurt waren, dan was die man snel weg. We hebben net gedaan of hij er niet was en toen is hij weggegaan, want hij had wel in de gaten dat er niks te halen viel.
Bij de Tourist Info heb ik voor vanacht een kamer geboekt in een pension. Engels en duits verstonden ze een heel klein beetje, dus met een mengelmoesje van deze talen is het gelukt een goede kamer te krijgen. Maar ook hier werd ons verteld dat we onze spullen nooit uit het oog moeten verliezen, zoveel wordt er gestolen. Wij hebben dus ook extra voorzorgsmaatregelen genomen.

Meine liebe Anton - wir hatten keine Probleme mit Schnaps. Die Verdauung war gut. Und wenn du uns mal wieder besucht, dann koche ich Coq au Vin für dich. Oder hast du lieber Brathändl mit Knödel. Ist mir egal.

Morgen gaat het naar Roudnice nad Labem. Ook komen we langs Theresiënstadt (Terezin). Als we daar de fietsen bewaakt kunnen stallen, willen we het monument gaan bezoeken.
Hopelijk heb ik morgen ook weer internet, dan kan ik jullie daar het een en ander over vertellen.
Trouwens we zagen vandaag een bordje staan Praag 160 km.

Groetjes.

• 30 Mei 2012 - 20:25

Frieda:

Ik zou als ik jullie was een nieuw fietsboek schrijven, want er klopt niet veel van heb ik het idee.
    Heuvels waar ze niet vermeld staan en andersom. Dat eerste stuk in Tsjechië is arm, maar verderop naar Praag wordt het anders is onze ervaring en Praag wordt echt genieten.
    Nog veel plezier en hou de moed er in!
    Groetjes Ron en Frieda

• 31 Mei 2012 - 12:00

Willem En Gretha.:

Hoi Geert en Anneke, Fijn dat de tocht weer geweldig was en vooral de gezellige avonden met een glaasje erbij. Ja, dat lijkt mij nu ook wel wat. Anneke met haar talenknobbel die red zich helemaal, daar ben ik niet bang voor. Wat een armoede daar, pas goed op je spullen en laat niets jatten.Zal straks wel beter worden in Praag, dan is het genieten.
    Groetjes, Willem en Gretha.