BOKEL - HEILIGENKIRCHEN - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu BOKEL - HEILIGENKIRCHEN - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu

BOKEL - HEILIGENKIRCHEN

Door: tibberentour

Blijf op de hoogte en volg Anneke

16 Mei 2012 | Duitsland, Berlijn

BOKEL – HEILIGENKIRCHEN (bij Detmold) – 70 km. , 10 graden.

Na een zeer karig ontbijt zaten we vanmorgen om kwart over negen op de fiets richting Rietberg. Het gebied na Rietberg was schitterend. Je reed weer vlak langs de Ems die steeds smaller werd. De eerste 15 km. was een groot natuurgebied met een meeuwenkolonie waar het een herrie was van al die meeuwen die hun eieren aan het verdedigen waren. Ook zag je veel ganzen met jongen. We zagen na 15 km. een klein boerencafeetje . Hier hebben we even koffie gedrongen. Een flinke stevige bak koffie voor een euro, door oma gezet. Zo’n straf bakkie dat ik door de cafeine direct hartritmestoornissen kreeg. Meestal kan 1 bakkie koffie met cafeine wel, maar ja dit bakkie was ook zo sterk. Gelukkig was het snel weer over.
Wat me opvalt in de restaurants en cafees hier is, dat je overal roken mag. Het blijkt bittere noodzaak om dit toe te laten, doe je dat niet dan verdwijnt de clandizie en ga je failiet. Dus men trekt zich hier niets aan van een rookverbod. Dat geldt voor zowel de kleine Kneipen als ook de grote gerenomeerde restaurants. Jammer, want het verpest wel het aangenaam verbllijf van niet rokers.
Bij oma ook nog wat boodschappen gedaan, want achter de toonbank kon je van alles kopen. Inmiddels hadden we de regenbroeken al weer aan en de capuchon op, want het regende weer eens. Het ging eigenlijk de hele dag zo, dan weer even droog met zon, dan weer een gitzwarte lucht met hoosbuien, zelfs dikke hagelbuien zaten er tussen. Dat betekent dat de temperatuur zeer laag was. We hebben best koude handen en voeten gehad, vooral als je ook nog tegenwind had.
Toen richting Hövelhof waar de Emsquelle te vinden is. Maar eerst hebben we een restaurant opgezocht om weer wat warm te worden en om even wat te eten. We hebben in restaurant Victoria tegenover het station in Hövelhof gegeten. De kok verwelkomde ons persoonlijk. Mijn fiets kon direct aan het stroom, want door de kou gebruik je meer stroom en de tank was al voor de helft leeg. Toen kwam de kok ons vragen of we ook zin hadden in een lekker stukje kabeljauw, was net vers binnen. Even later werd een schaaltje op de tafel gezet met allerlei lekker stokbrood en kruidenbotertjes. Heerlijk. Daarna kwam de kabeljauw. Voor de kookfanaten: kabeljauw op de huid gebakken op een bedje van verse spinazie, gegrilde kleine tomaatjes, artisjokharten en verschillende soorten olijven. Geserveerd met een schaaltje gebakken gekruide aardappeltjes. En lekker dat het was. En toen we dat op hadden bracht de kok een schaaltje met 2 stukken arretjescake. Hier wordt dat “Kalte Schnautze”genoemd. Het was zo lekker, je kon proeven dat het met goede chocolade was gemaakt en er zaten pistache nootjes in verwerkt. Na een bak koffie vroeg ik de rekening en daar stond alleen maar de kabeljauw en de drankjes op. De rest was van het huis. Geweldig toch om zo verwend te worden (www.hotelvictoria-hoevelhof.de). Mijn accu was inmiddels ook weer tot 80% opgeladen, dus fiets en ik waren weer klaar voor de volgende kilometers.
Verder ging het naar de Emsquelle. Bij de quelle was een informatiecentrum. Hier werden we rondgeleid door iemand die er vaker was geweest. Iemand waar je zo even mee aan de praat komt en die vertelt je dan een hoop van de geschiedenis van het gebied. Er liepen daar weer Senner paarden in het wild. De quelle was niet zo’n miezerig klein straaltje water uit een steen, maar een groot gebied waar allemaal kleine bronnen waren die tezamen kwamen en de Emsbron vormden. De grond bestaat uit mergel en dat was duidelijk te zien. Op de plassen water van de regen dreef een gelige waas van die mergel. Toen hebben we dus de rivier de Ems en de EmsRadweg verlaten. Het was een prachtige Radweg. Zeer goed aangegeven en heel goed te fietsen. Wij vinden de EmsRadweg mooier dan de VechteRadweg.
We vervolgden onze tocht verder over de R1 Radweg, dwars door bos over bospaden. En het ging steeds meer glooien en we moesten steeds meer klimmen. Het dalen was mooi, maar als je op bospaden rijdt, dan is het knijpen in de remmen, want snel dalen is veel te gevaarlijk. En toen begon het te hagelen. Er liep ook een oudere man te wandelen en die begon direkt te praten. We hebben wel zo’n half uur daar zitten diskussieren met hem over politiek, Europa, enz. Sta je in een hagelbui, midden in het bos met een wildvreemde de politiek in Nederland-Duitsland te bespreken. Maar ’t is goed voor mijn duits toch. Inmiddels werden de heuvels steeds hoger en ik was maar wat blij met mijn volgeladen tank stroom. Had ik wel even nodig. Tegen half 6 kwamen we aan in Heiligenkirchen. Gelukkig had ik vanmorgen al gebeld voor een kamer. Maar toen we hier aankwamen bleek het hotel boven op een heuvel te liggen. Ja en daar hadden we niet meer op gerekend. Maar als ik nu uit het venster kijk zie ik het Hermann Denkmal voor me en het dorpje beneden mij. Heel mooi uitzicht dus.
De kamer is wat oudbollig, maar we werden heel vriendelijk ontvangen in ons hotelletje op de berg. Het heeft niet voor niets de naam Idylle.
Marry van harte gefeliciteerd morgen met je verjaardag.
Fijn om al jullie reacties te lezen en dat jullie zo met ons meeleven.
Weet je wat Geert de hele dag zit te zingen? Op fietse van Daniel Lohues – heb de banden vol met wind en ik heb niks te klagen. En zo is het maar net.
Morgen wordt er veel beter weer opgegeven, zelfs met een waarschuwing om vooral je hoofd en gezicht te beschermen voor de zon. Dit advies zullen we dus maar opvolgen.
Morgen gaat het richting Höxter aan de Weser. En dan gaan we eindelijk slapen in de tent, hopen wij tenminste.

Tot morgen dan maar weer.

Wir sind nun in die Nahe von Detmold in einem Hotel. Wir sehen das Hermann Denkmal wenn wir aus dem Venster schauen. Es ist noch immer kalt mit viel Regen und Hagel. Wir schlafen noch nicht im Zelt,viel zu kalt. Jeder Abend gemütlich im Hotel oder Gästezimmer ist auch schon und bequem. Die EmsRadweg war sehr schön. Wir folgen nun den R1 Radweg richtung Höxter an der Weser.
Wir sind nun im Teutoburgerwald.
Liebe Grüße und Tjuus.

• 17 Mei 2012 - 07:39

Herman En Willy:

Hallo buurtjes,

het is volgens mij weer volop genieten. Prachtig hoe jullie alles beschrijven, voelt haast net of je erbij bent. Wat de temperatuur betreft lijkt me dit wel goed fietsweer.
    Veel fietsplezier gewenst. Geniet ervan.

gr. Herman en Willy

• 17 Mei 2012 - 10:04

Gretha Schippers:

Prachtige foto's allemaal, dan krijgen wij ook nog wat beelden van de fietsreis en wij genieten al van het verslag dat je zo mooi neerschrijft. Het weer word vast nog wel beter, daar duimen we voor. Wil zelf ook wel graag de zon. We blijven jullie volgen. Geniet ervan.
    Groetjes, Willem en Gretha.

• 17 Mei 2012 - 12:33

Jan En Anje Halfwerk:

Hallo Anneke en Geert Leuk verslag we duimen voor wAT BETER WEER.
    vEEL PLEZIER NOG. GROETJES JAN EN ANJE.

• 17 Mei 2012 - 17:47

Ria En Eef:

Hallo hollandse bikkels het gaat goed zo te lezen en maar lekker eten, ik heb zo het idee dat anneke haar charmes in de strijd gooid. Maar gelijk heb je. Doorsta de regen en hagelbuien en het mooie weer komt er aan. Grtjes Ria en Eef

• 17 Mei 2012 - 18:44

Gea En Klaas,:

wat weer een mooie verslagen. wij reisen zo met jullie mee. hier is alles goed, en zo te lezen met jullie ook. wij hopen dat jullie beter weer krijgen. wij hebben vanmiddag buiten nog een wijntje gedronken. anneke en geert het ga jullie goed.