DAGJE WENEN - Reisverslag uit Langenschönbichl, Oostenrijk van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu DAGJE WENEN - Reisverslag uit Langenschönbichl, Oostenrijk van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu

DAGJE WENEN

Door: tibberentour

Blijf op de hoogte en volg Anneke

25 Juni 2011 | Oostenrijk, Langenschönbichl

Vanmorgen liep om 07.30 uur de wekker af want om 08.00 uur was het ontbijt. Eerst Henk gefeliciteerd met zijn 58e verjaardag. Na het ontbijt zijn we met de auto naar Tulln gegaan, daar de trein gepakt naar Heiligenstadt en vandaar de U-bahn naar hartje Wenen. Het was al vrij druk toen we in Wenen aankwamen. We zijn op het Schwedenplatz uitgestapt en hebben daar eerst een Grieks-Ortodoxe kerk bezocht. Heel veel goud, maar het was er erg donker. Toen naar het oudste restaurant van Wenen genaamd Griechenbeisl. Dit is nog grotendeels met de oorspronkelijke inrichting bewaard gebleven. Mooi om te bekijken.
Daarna de U-bahn weer in naar de Stefansplatz. Daar hebben we de mooie Dom bezocht. We hadden geluk. Er was een koor aan het repeteren samen met een orkest. En wat een akoestiek in die Dom. Het was heel mooi om naar te luisteren. Het was wel klasiek, weet ook niet wat ze speelden, maar ik vond het wel heel mooi. En wat is die Dom prachtig van binnen. Denk dat de foto’s een indruk geven, maar je moet het beleefd hebben. Toen we weer buiten waren stond er vlak naast de Dom nog een kleinere kerk, de Petruskirche. En die was mooi van binnen. Heel veel goud en prachtige muurschilderingen.
Toen we de kerk weer verlaten hadden zagen we een mooie theewinkel. Dus iets voor Dea. Er werden een aantal theesoorten aan ons getoond en we konden ruiken en keuren. Dea is met 5 soorten thee de winkel weer uitgegaan. Ik heb niks gekocht, want ik drink meestal koffie en heel weinig thee.(TeeGeschwendner).
Eerst koffie gedronken en toen door de Graben gelopen (de winkelstraten). We kwamen toen uit bij de Hofburg. Dat is het paleis van de Habsburgers. En natuurlijk het paleis waar Elisabeth of Sissi lang heeft gewoont. We hebben besloten om de Silberkammer en het Sissimuseum te bezoeken en daar hebben we geen spijt van gekregen. Wat een prachtig museum en uitstalling van alle zilver, gouden huisgerei en serviezen. Wat een pracht en praal. Ook het Sissi museum was geweldig. Je kreeg een goede indruk hoe het leven van Elisabeth is geweest. Een heel ander beeld dan de film bijvoorbeeld laat zien. Hier is Sissi een lieve, zachtaardige vrouw, maar in werkelijkheid is ze vaak heel depressief geweest en heeft zich nooit goed aan kunnen passen aan het leven als keizerin.
Toen op naar de originele Sachertorte. Nou druk dat het daar was. Ze stonden in rijen voor de deur. Even later konden we naar binnen en hebben daar koffie met taart genomen. Ach, het smaakte goed, maar geef mij maar Apfelstrudel. Dea, Henk en Geert vonden het heerlijk en de lekkerste Sachtertorte tot nu toe. Toen kwam de rekening, 40 euro voor 4 stukjes taart , maar je moet het geproeft hebben nietwaar als je in Wenen bent.
Dan met de U-bahn naar het Stadtspark. Daar een kleine rondwandeling gemaakt en toen terug met de U-bahn naar Heiligenstadt. Het was inmiddels ook al 5 uur en we werden moe van al dat geslenter. In Tulln hebben we lekker gegeten en nu zitten we moe met de benen op de stoel te genieten van een glaasje “saft” voor Henk’s verjaardag. En Marja, we proosten ook nog even voor jou hoor.
Het was heerlijk Wenen-weer, niet te warm en een lekker zonnetje en droog. Beter kun je niet hebben. Morgen gaan we een tochtje maken door de Wachau (het oostenrijkse wijngebied). Hier liep ook de Donauradweg door en wij vonden dat een geweldig gebied. Dit willen we graag Dea en Henk laten zien.
Tot morgen en welterusten

• 26 Juni 2011 - 07:52

Iet En Frits:

Proficiat wat een prestatie. Zijn net terug van de Moezel,ik dacht even kijken en ja hoor ze zijn er. Geniet nog een paar dagen. groeten Frits en Iet.

• 26 Juni 2011 - 11:35

Arnold:

Van harte gefeliciteerd Henk met je verjaardag!

• 14 November 2011 - 19:00

Truus Scheerhoorn:

Hallo Anneke,
    Helemaal enthousiast gemaakt door mijn moeder n.a.v. de zondagochtend op De Voorde heb ik jullie reisverslagen en foto's bekeken. Wat een mooie tocht. Een hele prestatie.
    Op naar de volgende tocht!!!
    Groeten Truus