AKEN - SCHÖNEBECK. - Reisverslag uit Schönebeck, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu AKEN - SCHÖNEBECK. - Reisverslag uit Schönebeck, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu

AKEN - SCHÖNEBECK.

Door: tibberentour

Blijf op de hoogte en volg Anneke

16 Juni 2012 | Duitsland, Schönebeck

Aken – Schönebeck – 58 km. 19 graden.

Oh wat een regen gisteravond en vannacht, gelukkig dat we een Privat Zimmer hadden geboekt. Vanmorgen een prima ontbijt gehad en de tijd zitten te verkletsen met een echtpaar uit de Allgau, die de ElbeRadweg rijden van Bad Schandau naar Hamburg. En toen we eindelijk weg wilden fietsen begon het weer te hozen. Na een half uur werd het droog en uitgezwaaid door de familie Stoll zijn we toch maar op weg gegaan naar Schönebeck. We waren nog geen 5 minuten weg of het begon al weer te gieten van de regen. Bij een winkel even geschuild en meteen even wat inkopen gedaan. Het regende nog steeds maar we zijn toch maar weer verder gegaan. Het was goed opletten want door de regen waren vooral de hobbelkeien erg glad. In Steckby hebben we even gestopt bij een plaatselijk kroegje en koffie gedronken. De waard was zo aardig om met de compressor onze banden even weer goed op spanning te brengen.

Daarna ging het door de uiterwaarden van de Elbe verder. Door stukken bos was het eng fietsen, want het was niet verhard en erg modderig. Het regende gelukkig niet zo hard meer. Midden in het bos zagen we een aantal pilaren. Dat was het enige wat nog over was gebleven van het slot Friederikenburg. Het bleek een slot te zijn uit 1400 dat door Erfprins August von Anhalt-Zerbst aan zijn vrouw Friederike von Sachsen geschonken is. In 1800 is het slot afgebroken omdat onderhoud te duur werd.

Via Tochheim ging het verder naar Walternienburg. Een lange rechte onverharde weg van 8 km. door het bos in de regen. Het enige positieve dat ik er van kan vermelden is, dat het bos heerlijk geurde.
In Walternienburg wilden we gaan eten, maar helaas gesloten. Toen maar verder gereden naar Ronney en daar een lekkere forel gegeten. Verder ging het in de regen naar Dornburg. Daar stond ook weer een groot verlaten paleis, helemaal ten prooi gevallen aan verval. Het bleek het paleis te zijn van de Tsarina Katherina II van Rusland.

Wat ons wel opvalt is het grote aantal ooievaars die je ziet. Ze zitten met 10-tallen in de weilanden en in elk dorpje zie je minstens 1 ooievaarsnest dat ook bewoond is.

Daarna over de Elbedijk naar Pretzien – Ranies. Vlak na Pretzien was een waterkering de Pretziener Wehr. Deze waterkering zorgt er voor dat Magdeburg niet meer onder water komt te staan als de Elbe weer erg hoog is. Trouwens overal langs de Elbe zie je palen met een plaatje 17 August 2002. Ook staat dat veel op huizen. Je kunt zien hoe hoog het water toen is gekomen. En dat was hoog. Bij huizen zie je dat zelfs de 2e verdieping nog onder water heeft gestaan.

Toen de laatste 8 km,. nog steeds in de regen, naar Schönebeck op een allerbelabberdst fietspad van klinkers met hobbels en grote gaten. Dat was dus heel voorzichtig fietsen en heel goed uitkijken.
Tegen vijf uur waren we in Schönebeck in onze Ferienwohnung. Een heel oud huis aan de Elbe oever. Heel mooi, met antieke houten deuren en veel oude dingen uit de DDR-tijd.

We hebben ons eerst maar getrakteerd op een lekkere cappuccino met Apfelkuchen, want dat hadden we wel verdiend na zo’n dagje ploeteren in de regen.
Morgen wordt droog en warm weer voorspeld. Ik moet het nog zien, want de laatste week heeft de Duitse weerdienst het steeds mis.

Nou wij dachten dat we nu wel flink afgevallen zouden zijn na 5 weken fietsen. In dit huis staat een weegschaal. En wat schets onze verbazing, geen gram, ook Geert niet. Dat wordt dus straks vreselijk oppassen als we weer thuis zijn.

Jans en Ina: is de keuken klaar? en heel veel plezier met jullie tour.

Morgenvroeg gaan we eerst naar Magdeburg, dan naar het Mittelandskanaal en willen daarna naar een camping aan een meertje in de buurt van Wolmirstedt. We verlaten dan morgen de Elbe en gaan verder met de AllerRadweg.
We willen dan nog een keer kamperen om uit te testen of het luchtbed kapot is (wil Geert hoor, niet ik ).

Moin Moin en tot morgen met foto’s van Hundertwasser-gebouwen.

• 16 Juni 2012 - 19:11

Klaas En Gea ,:

Hallo Geert en Anneke. Net jullie verslagen gelezen van gisteren en vandaag. Veel regen maar wel lekker gegeten. Ja Anneke je schrijft wel dat jullie niet zijn afgevallen, maar als wij lezen wat jullie iederedag eten begrijp ik dat wel en Klaas ook.Die zit voetbal te kijken. Morgen moeten jullie ook kijken hoor, dat helpt misschien nog.
    Groetjes van ons.
    Klaas en Gea.

• 16 Juni 2012 - 20:03

Willem En Gretha:

Hoi Geert en Anneke,
    Wat een dag vandaag zeg. Zoveel regen en dan ook nog moeilijk fietsen, echt niet leuk.
    Zeg Geert , je luchtbed kun je thuis nog wel eens uittesten. Zoek maar lekker een pension op, vooral met dit slechte weer want ik krijg het er al koud van. Ik heb gisteren weer een stukje van de tuin gedaan bij Richard. Volgende week doe ik de rest ( bij goed weer ). Willem is daar nu aan het schilderen met twee nieuwe deuren voor in de hal. Volgende week de muren en het trapgat naar boven. Ook een hele klus. Zo blijven we bezig. Morgenvroeg komen ze voor vaderdag en s'middags hebben we een verjaardag van een vriendin van mij (79 jaar) ,sávonds voetbal kijken, Geert denk ik ook wel hé.Nu luitjes,we hopen voor jullie op mooi droog weer en geniet ervan. Groetjes, Willem en Gretha.