SCHÖNEBECK - JERSLEBEN. - Reisverslag uit Jersleben, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu SCHÖNEBECK - JERSLEBEN. - Reisverslag uit Jersleben, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu

SCHÖNEBECK - JERSLEBEN.

Door: tibberentour

Blijf op de hoogte en volg Anneke

17 Juni 2012 | Duitsland, Jersleben

Schönebeck – Jersleben – 61 km. 23 graden.

Toen ik vanmorgen de gordijnen open deed zag ik een blauwe lucht aan de ene kant en een witte wolken massa aan de andere kant. Dus het begin van de dag was prima. We kwamen wat traag op gang vanmorgen, maar uiteindelijk zaten we toch om half tien op de fiets richting Magdeburg. De eerste kilometers weer over een hobbel en bobbel dijkje, maar gelukkig ging dat later over in grote beton blokken, en dat fietst wat makkelijker. Het is dan goed uitkijken op zo”n smalle dijk met tegenliggers. Een verkeerde beweging met je stuur en je ligt beneden aan de dijk. Het was al behoorlijk druk op het fietspad, want het beloofde mooi weer te worden. Voor we in Magdeburg aankwamen nog even een nederzetting uit het stenen tijdperk bekeken. Tegen 11 uur waren we in Magdeburg. Eerst tijd voor koffie met Kuchen (Klaas en Gea: dat is voor de opbouw van je energie en ter voorkoming van de hongerklop). We hebben deze koffie gedronken in een echt Hundertwasser cafe, waar zelfs de toiletten nog Hundertwasser uitstraalden. Wat is het toch een mooi gezicht al die vrolijke gebouwen. Eigenlijk moest elke stad zo iets hebben, het vrolijkt de boel goed op. Ik heb een aantal foto’s gemaakt en zal er enkelen op deze weblog plaatsen. We hebben erg lang op het terrasje gezeten, want we ontmoeten daar een echtpaar uit München, die vandaag zijn gestart voor een tocht naar Hamburg. Later kwam er nog een duits echtpaar bij, dus dat was even een gezellig fietspraatje en ideeën en ervaringen uitwisselen. Ook kregen we nogal eens complimenten van echte wielrenners, die niet konden geloven dat we zo’n eind gefietst hebben.

Daarna nog de Dom bezocht en toen via een mooi park en langs de Elbe de stad verlaten. Op weg naar het Mittellandkanaal. Dit kanaal gaat via een Aquaduct over de Elbe heen. Het is een gigantisch bouwwerk met een Schiffhebewerk of wel een hefbrug voor schepen. De schepen varen er in en de schepen worden met een lift naar een ander niveau gebracht en kunnen dan weer verder varen. Geweldig om te zien. Ik denk dat de foto’s niet het immense laten zien zoals wij dit hebben ervaren. Daarna op zoek naar de AllerRadweg, want vanaf hier verlaten we de Elbe.
Geert heeft nog even bij de Information gevraagd of dit de juiste weg was, maar ons werd verzekerd dat dit het geval was. 4 km. verder (met harde tegenwind) stonden we ineens voor een groot hek en konden we niet verder. Dus weer die 4 km. terug met dank aan de Information. Via een andere weg hebben we de juiste weg gelukkig gevonden. Maar even daarna hielden de bordjes ineens weer op en zaten we weer verkeerd. Dus beslist geen goed begin van de AllerRadweg. Hopelijk gaat het morgen beter. Maar het betekent wel meer dan 10 km. extra fietsen en daar zaten we niet op te wachten.

Daarna in Wolmirstedt nog een ijsje gegeten. Wat sacherijnige mensen daar op het terras. Eén vroeg of we wat zachter wilden praten, want hij had last van ons. En wat zijn wij toch luidruchtige mensen?????????
Nu zitten we op een camping in Jersleben, giga dure camping, totaal geen voorzieningen voor kampeerders. Ook niet erg vriendelijk en niet professioneel bezig. Alles moest apart afgerekend worden. Eerst kampgeld, toen douchemunten, toen borg voor sleutel (want alles zit hier op slot). Een totaalbedrag was erg moeilijk blijkbaar.

Maar de zon schijnt en we zitten nu lekker voor ons tentje. Geert heeft pech want er is hier geen kantine waar hij voetbal kan kijken. Maar we zullen duimen voor Nederland vanavond.

Trouwens wat ik nog even wil vermelden, dat het vanmorgen behoorlijk vies was op de fietspaden. Door de regen waren er heel veel slakken, zo veel dat je ze niet meer kon ontwijken. En dan al die fietsers die over die dikke slakken heen fietsen. Gaf een hoop viezigheid.

Morgen gaan we richting Flechtlingen, of we ook weer kamperen hangt af van het luchtbed van Geert en van het weer natuurlijk, want tegen de avond wordt morgen onweer voorspelt. We zien wel.

Herman: van harte gefeliciteerd met je verjaardag en een goede terugreis naar huis.

Moin Moin en tot morgen.

• 17 Juni 2012 - 19:37

Frieda:

En nu maar hopen voor Geert dat het luchtbed niet lek is.
    De gebouwen van Hundertwasser zijn prachtig.
    De komende dagen wel wat warmer voor jullie, maar helaas ook weer regen.
    Ma heeft vanmiddag weer met veel plezier al jullie verhalen gelezen.
    We duimen voor mooi weer en de groetjes van ons.

• 18 Juni 2012 - 07:12

Jan En Wil:

jullie hebben wel pech met het weer. maar het is hier niet veel beter. alles is hier oke .hou de moed er in en niet steeds.verkeert fietsen anders duurt het wel lang voor je thuis bent