ROUDNICE NAD LABEM - KRALUPY NAD VLTAVOU. - Reisverslag uit Kralupy nad Vltavou, Tsjechische Republiek van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu ROUDNICE NAD LABEM - KRALUPY NAD VLTAVOU. - Reisverslag uit Kralupy nad Vltavou, Tsjechische Republiek van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu

ROUDNICE NAD LABEM - KRALUPY NAD VLTAVOU.

Door: tibberentour

Blijf op de hoogte en volg Anneke

01 Juni 2012 | Tsjechische Republiek, Kralupy nad Vltavou

Roudnice nad Labem – Kralupy nad Vltavou – 56 km. 18 graden.

Na een lekkere lange nacht geslapen te hebben, zaten we vanmorgen om 8 uur aan het onbijt. Dreuge stoet, niet te eten. Gelukkig stond er ook joghurt, dus we hebben wel wat gegeten. Met de regenpakken boven in de tas vertrokken we richting Melnik. Grotendeels een goed nieuw fietspad dat weer vlak langs de Elbe was aangelegd. Op sommige plaatsen was de linkerkant van het fietspad meteen het begin van het water. Op goede geasfalteerde wegen geen probleem, maar als je soms een slecht wegdek hebt en het heeft hard geregend, dan zie je de gaten in de weg niet. Een rare beweging met het stuur en je duikt de plomp in. Gelukkig is dat niet gebeurd, maar het was constant heel goed opletten en heel stevig je stuur vasthouden. En wat was die lucht boven ons zwart. Regen kon niet uitblijven en dat hebben we gemerkt. Met bakken tegelijk kwam het naar beneden en niet altijd was er iets in de buurt waar we konden schuilen. En dan ook nog wind tegen. Nee, dat was niet echt lekker.

In Melnik (lag boven op een heuvel) hebben we wat gegeten. We kwamen er aan als verzopen katten. Ze hadden gelukkig ook een duitstalige kaart, dus dat maakt het makkelijk. Na een half uurtje werd het eten gebracht. Lekker Zanderfilet op een bedje van sla. Halverwege zag ik wat in mijn sla en ja hoor een wormpje die nog leefde. Ik heb direkt mijn bord eten teruggegeven en er is een nieuw stukje vis voor me gebakken met natuurlijk 1000 excuses. We kregen van de kok nog een overheerlijk toetje toe en mijn eten was dus gratis. Maar ik had wel de pé in natuurlijk, want ik heb geen hap sla meer gegeten.

Inmiddels waren we op het punt gekomen dat de Moldau in de Elbe uitmondt. We vervolgen onze tour nu langs de Moldau. Hier wordt de rivier Vltavou genoemd, niet uit te spreken dus.

Daarna ging het richting Kralupy. Eerst nog met een pontje over de Moldau gevaren. Gelukkig was het toen net droog. Even daarna barstte de bui weer los. Tegen 6 uur waren we in Kralupy. We hadden in Melnik al bij de Information een hotelkamer geboekt, dus daar hadden we geen zorgen meer om.
We zitten nu in een sport hotel, klein kamertje, niet veel bijzonders, wel duur. Maar we hebben in ieder geval een goed bed.

Trouwens voor de goedkoopte hoef je niet naar Tsjechie toe. Het is ongeveer 80% van de prijzen in Duitsland. Elke hotelkamer in Tsjechie heeft wel een mankement. Gisteravond geen warm water, boiler was leeg. Nu de douchekop kapot. Plastic wc-brillen, wastafels ter grootte van een wc-wasbakje, enz. En wat me ook opvalt is dat als je in een restaurant naar het toilet gaat, kun je de deur niet op slot draaien. Er zitten gewoon geen sloten op. Vreemd. En alles straalt eigenlijk een beetje onveiligheid uit. Elk vrijstaand huis heeft wel een muur er om heen gebouwd of een ijzeren hek met punten of gebroken glas. We hadden zelfs een hotel waar een ijzeren hek voor de trap naar de kamers was.

Nu eerst zorgen dat alle natte spullen weer droog worden. Morgen wordt beter weer opgegeven, in ieder geval geen of weinig regen.

We gaan morgen naar camping Bucek in de buurt van Nove Strasecy. Die camping ligt op 30 km. van Praag. We hebben hier gisteravond een appartementje geboekt tot donderdag. Even een paar dagen rust en tijd nemen voor 2 daagjes Praag. De eigenaar van de camping is nederlander en komt uit Rijssen. Morgen dus nog een tocht van 60 km. en dan zit het eerste deel van onze tour er op.
De camping heeft ook Wifi, dus ik kan gewoon mijn verhaaltjes blijven schrijven.

Janny en Roelof: jullie ook prettige vakantie.

Alles met elkaar een zware dag vandaag en dat merk ik nu wel. Steeds kramp in mijn benen.

Liefs en tot morgen.