KRALUPY NAD VLTAVOU - BUCEK. - Reisverslag uit Buček, Tsjechische Republiek van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu KRALUPY NAD VLTAVOU - BUCEK. - Reisverslag uit Buček, Tsjechische Republiek van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu

KRALUPY NAD VLTAVOU - BUCEK.

Door: tibberentour

Blijf op de hoogte en volg Anneke

02 Juni 2012 | Tsjechische Republiek, Buček

Kralupy nad Vltavou – Bucek – 48 km. 18 graden.

Na een heerlijk ontbijtje met croissants, apfelstrudel en heerlijk brood zijn we om 09.00 uur opweg gegaan voor onze laatste fiets-etappe Praag. Het was droog, maar wel fris, dus we konden niet in t-shirt fietsen, maar onze fleecejacks weer aangedaan + onze veiligheidsvestjes. Vandaag gaan we verder het Tsjechische binnenland in, waar geen fietspaden zijn. Om beter zichbaar te zijn hebben we vandaag met onze oranje hesjes aan gefietst. Gelukkig was het niet zo druk hier op de lokale wegen. Eerst richting Zvolereves en Pchery. Steeds lichtjes berg op of vals plat, maar wel constant omhoog. In Pchery hadden we zin in koffie, maar in die dorpjes is niks, geen kroeg en geen winkel. Toen zagen we een klein uithangbordje bij een klein kroegje dat er wat bouwvallig uitzag. Er kwam net een mevrouw naar buiten en ik gebaarde of ze ook iets te drinken had. En ja hoor, we konden koffie komen drinken. Zo’n echte oostduitse bak koffie. Een laag gemalen koffie onder in een kop, aangevuld met water. Gelukkig weten we dat je niet moet roeren in zo’n kop. Het smaakte redelijk, en het kostte 20 Kronen (80 eurocent voor 2 bakken). Met veel handen en voetenwerk hebben we uitgelegd wat we aan het doen waren, want ze vroeg ons van alles in het Tjechies en wees steeds naar de fietsen.

Daarna werden de heuvels zeer steil en langer. Je merkte dat je steeds een plateau hoger kwam. We kwamen van de Moldau en moestenn naar de camping die op450 meter ligt. Nou en dat hebben we dus geweten. Het bleef maar steigen, en bijna geen afdalingen meer. Maar onderweg hadden we wel veel te zien. Er was nl. een tourtocht van oude auto’s, voornamelijk oude Skoda’s. Citroën’s en hele oude motoren en een soort solexen. En die kwamen ons allemaal tegemoet. Een heel oude brandweerwagen begroette ons met zijn sirene. Och zo hadden we iedere keer dus wat afleiding bij het klimmen, want het deed best zeer in de benen.

Door al dat klimmen was mijn stroomvoorraad al aardig geslonken en het was pas 12.00 uur. In het dorpje Smecno hebben we wat gegeten bij een plaatselijk cafe. We konden de menukaart niet lezen en we wilden graag stroom, maar we konden niet duidelijk maken wat we wilden. Gelukkig zat er buiten een jonge man en die sprak wat engels. Mijn fiets werd in het cafe gesleept en aan de stroom gezet en Geert kreeg een pizza kaas en ik een schnitzel. En het voornaamste was, ik had weer stroom in mijn tankje en die had ik achteraf gezien hard nodig.

Inmiddels waren de vergezichten geweldig, maar kon je ook zien hoeveel we al geklommen waren. Ik hoop dat de foto’s daar een beeld van geven. Er waren weer hele stukken bij die we moesten lopen en dat valt niet altijd mee met die zwaar beladen fietsen. Ik zal er wel een paar foto’s bij doen hoe wij die zware beklimmingen doen. Geert heeft het ook best zwaar gehad want er waren stukken bij dat ik niet lopend met de fiets omhoog kon. Dus moest Geert bepaalde stukken 2 x doen, 1 keer met zijn fiets en 1 x met die van mij.

En nu zitten wij in het plaatsje Bucek op een camping en hebben tot donderdag een klein appartementje gehuurd. Het ligt aan een meertje en er staan voornamelijk nederlanders. De eigenaar is nederlander die hier al 22 jaar woont en getrouwd is met een Tsjechische. Een lekker overdekt zwembad erbij, internet, goed restaurant, wat wil je nog meer. Het appartementje is klein, maar compleet met douche, wc en keukentje.
Vanavond lekker gegeten in het restaurant, waar iedereen wilde weten of het echt waar was dat wij op de fiets uit Nederland zijn gekomen. En de verbazing dat we ook weer terug gaan op de fiets. Het was dus als een lopend vuurtje over de camping gegaan.
Morgen een dag RUST en ik denk maandag ook nog wel. En dan gaan we een dag naar Praag. De camping eigenaar brengt ons naar het dichtstbijzijnde station en haalt ons daar ’s avonds ook weer op. We gaan dan met het boemeltje naar Praag, lekker rustig door al die kleine dorpjes. Trouwens dat was vandaag een verademing als die kleine dorpjes. Een heel andere sfeer dan in de dorpjes aan de Elbe. De mensen waren wat opener, en riepen ons steeds iets toe in het Tsjechies.
Het was een zeer vermoeiende en zware dag, maar na een lekkere douche is de moeheid wel wat gezakt weer. En een glaasje wijn bij het eten zorgt er voor dat mijn oogjes nu zwaar en loom worden, dus snel onder de wol en slapen en dan ook nog eens lekker uitslapen.
Ohhhhh wat lijkt me dat heerlijk………………………………………….

Meine lieben.
Wit sind nun in die Nähe von Prag. Wir haben ein kleines Haus gemietet auf dem Campingplatz Bucek. Bucek liegt etwa 30 km. von Prag. Nun einige Tage ruhe und dann mit dem Zug nach Prag. Wir bleiben bis Donnerstag hier und dann fahren wir zurück nach Hause. Es war schwer heute – immer viel Steigungen und es war schwer zu radeln.
Weiterhin geht es uns gut, ein bisschen Müde vielleicht, aber nun 4 Tage ruhe.
Tjuus.

Tot morgen.

• 02 Juni 2012 - 17:30

Klaas En Marja:

Van harte gefeliciteerd. Na de vele hobbels en obstakels, is dit meer dan op zijn plaats. Geniet de komende dagen van het mooie Praag en rust een beetje uit voor de terugreis.
    Geert; hoe gaat het met de schaafplekken op de knieen?
    Anneke, hopelijk komt de sla jou deze keer niet tegemoet kruipen. Je moet maar zo denken:"gratis vlees". Wormpjes schijnen erg vitamine-rijk te zijn. Dus dat neem je maar weer mooi mee!

Groetjes en veel plezier.

• 02 Juni 2012 - 20:46

Arie En Ingrid:

Hallo Anneke en Geert,
    Wat zijn jullie een bikkels petje af voor allebei, een zware fietstocht vandaag en jullie bestemming bereikt. Geert wat heb jij sterke benen, fietsen tegen de berg op en dan ook nog met twee zwaar beladen fietsen lopen om daar te komen waar je heen wil. Geniet van het leven op de camping en de welverdiende rust de komende dagen. Praag bezoeken zal ook de moeite waard zijn en dan mooie plaatjes schieten van de prachtige gebouwen. Veel plezier samen!!

• 03 Juni 2012 - 01:43

Arnold:

Ik zit weer in Parijs en op een nachtelijk uur jullie verhaal te lezen. De jet lack is toegeslagen endat geeft me de drang om even uit bed te gaan en wat te lezen. Mooi dat jullie in Praag zijn aangekomen, nou ja bijna. Halverwege, maar vergeet niet ook van Praag te genieten. Ik heb vele goede herinnering. Een wandeling over de brug naar het kasteel is leuk, in het centrum zijn diverse leuke cafes die je gewoon even moet inlopen. Ik hoop dat je een goede tijd hebt. De infrastructuur in Tjechie, ja daar kunnen ze nog veel ontwikkelen, vooral voor de toerist. Alleen het verschijnsel toerisme is nog niet in de geest van vele mensen op het platteland. En veranderingen gaat met stoten, een leuk voorbeeld is dan ook jullie camping, met een goede voorziening voor de moderne toerist. Nog even mijn petje af voor Geert, ik begrijp jij had "double duty", goed gedaan, je moet wel flink afvallen?

• 03 Juni 2012 - 10:49

Willem En Gretha:

Hoi Geert en Anneke,
    Gefeliciteerd ! Super gedaan hoor. Geert is echt een Bikkel hoor,zo tegen de zware beklimming op lopend en dan nog wel 2 X. Maar nu kunnen jullie lekker war daagjes uitrusten en genieten. Een dagje naar Praag met een boemel treintje, geweldig toch!! Daar zouden wij ook nog wel eens heen willen. Wie weet, komt het er nog eens van. Het is hier nu koud en nat.Hoop voor jullie dat je nog vele zonnige dagen krijgt. Geniet van Praag en maak mooie foto's.
    Groetjes, Willem en Gretha.