PRETTIN - STREHLA. - Reisverslag uit Strehla, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu PRETTIN - STREHLA. - Reisverslag uit Strehla, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu

PRETTIN - STREHLA.

Door: tibberentour

Blijf op de hoogte en volg Anneke

27 Mei 2012 | Duitsland, Strehla

Prettin – Strehla – 72 km. 24 graden.

Het was me het nachtje en dagje wel weer. Wat een kabaal kunnen een groep jongelui maken zeg. Tot 4 uur vannacht heeft de boeke-boenke muziek gedreunt. Zelf goede oordoppen hielpen niet tegen dit geweld. Nu begrijp ik waarom de vaste campingbewoners er niet waren. Dit festijn is daar elk jaar met Pinksteren.
Ik heb nog wel wat kunnen slapen, maar Geert pas vanaf 4 uur vannacht.
Vanmorgen waren we al vroeg op, heb gauw een ontbijtje in elkaar gemaakt en weg maar weer.
Eerst via Döbern, waar we wat gedronken hebben op een terras onder parasols van LübzerBier. En dat hier in Sachsen, terwijl het bier toch echt uit Mecklenburg Vorpommern komt.
Toen hebben we onze weg vervolgd richting Torgau. Een mooie asfaltweg, links van ons de Elbe en recht oude Elbe armen, die zo verschrikkelijk mooi zijn. Heel veel hele oude bomen,l kikkers. Een groot brok natuur. En dat is genieten hoor, vooral als de zon zo heerlijk schijnt, en je een windje in de rug hebt van windkracht 2. Het gaat steeds heel licht iets omhoog of vals plat.
In Torgau zijn we langs de grote burcht gereden en hebben het monument bekeken, die voor de burcht is neergezet. Dit monument herinnert er aan dat de Amerikanen en de Ukraïniers elkaar op 25 april 1945 hier hebben getroffen tegen hun strijd tegen de nazi’s.
In Weßnig kwamen we langs een kerkje waarbij stond dat dit de eerste Radfahrerkirche was in Duitsland. Dus daar zijn we even in geweest en hebben daar Dalen op de kaart gezet. Iedere fietser die daar in de kerk komt prikt een knopspeld op de plaats waar je vandaan komt.Leuk idee.

Toen richting Ammelgoßwitz waar ik dezelfde boerderij gefotografeerd heb als 8 jaar geleden. Totaal niets aan veranderd, nog dezelfde bouwval en nog steeds wonen er mensen in. Onvoorstelbaar.
Het aantal fietsers viel ons tegen vandaag. We hadden gerekend op horden mensen, maar dat viel reuze mee. Volgens mij zaten de Duitsers massaal op de terrassen. Een paar keer werd er geapplaudisseerd toen we voorbij kwamen en een paar weer werden duimen omhoog gestoken. Toch leuk hoor.
Toen op naar de camping in Mühlberg. Maar ja, camping was pleite. En de volgende camping was 20 km. verder. Wat nu. We besloten maar een zimmer te nemen. Maar ook helaas op het stuk van 20 km. naar Strehla geen zimmer te vinden. Toen hebben we maar besloten toch door te rijden naar de camping in Strehla en daar zitten we nu. Zwembad met camping, heel comfortabel.., met allemaal bankjes en tafeltjes en een echte keuken, waar je gebruik van kunt maken. Dus dat werd eerst zwemmen voor mij en toen lekker kokkerellen.
Morgenvroeg doen we het ook luxe, want ik heb voor morgenvroeg een lekker ontbijtje besteld om half 9.
Wat zullen we vannacht slapen. Het is hier lekker rustig, hoor geen kikkers, dus het wordt hier vast muisstil vannacht.
Morgen gaat het richting Riesa en Meißen. Het wordt morgen weer moeilijk met een camping te vinden. Dan maar op tijd bellen voor een zimmer of hotelkamer.

Tot morgen dan maar weer.

• 27 Mei 2012 - 21:39

Guus En Joke:

Beste Anneke en Geert, wij zijn nu bijna twee dagen thuis en genieten hier en van het fraaie zomer weer en van jullie belevenissen!
    Onze site hebben we min of meer af, compleet met foto's. We worden er al wat handiger in.......
    Veel plezier verder, en we volgen jullie dagelijks!
    Hartelijke groeten,

Joke en Guus

• 28 Mei 2012 - 03:15

Arnold:

Hoi, goed dat je ook een vrijedag hebt ingepland. zo kan je toch even bijkomen en de spieren een rustdag geven. Ik ben terug gevlogen van LA naar NY en we zijn met de auto naar Connecticut gereden. Op zaterdagavond hadden we een diner bij vrienden. De vrienden hadden ook Sabine uitgenodigd. Nu had ik haar 17 jaar geleden ontmoet en ik wist wel dat ze uit Duitsland kwam. Maar niet dat ze in Mecklenburg Vorpommern had gewoond. Haar moeder leefde hier tot voor kort en nu is ze net naar een verzorgingstehuis gegaan in Bremen. De zus van Sabine woont daar en dat is wat makkelijker voor de bezoeken. Toch leuk als je wat kan vertellen over een streek die ik niet zelf ken maar wel van horen zeggen! Groet en veel plezier voor de volgende km's.

• 28 Mei 2012 - 09:47

R & S:

we hebben inmiddels alle reisverslagen gelezen. Petje af hoor. Wij worden al moe van de gedachte over bergje op, bergje af....En dan slapen in zo'n kleine tent...oeps.
    Veel plezier verder en geniet ervan.
    p/s Nog 37 dagen onderweg. En een open weblog, vertrek uit Dalen...makkelijk te traceren. Is jullie huis van goede sloten voorzien? (sprak de veiligheidsadviseur)... (sorry, ben nou eenmaal een overbezorgd type)

• 28 Mei 2012 - 10:32

Anje En Jan Halfwerk:

Anneke en Geert. Bedankt voor het mooie verslag. prachtige foto.s heel veel succes verder. groetjes anje en jan.

• 28 Mei 2012 - 17:37

Ma:

Ik ben vandaag bij Frieda en Ron en we hebben lekker in de zon in de tuin gezeten.
    Vanavond barbequen en net alle reisverslagen van afgelopen week gelezen. Leuk dat verhaal van die kerk in Wittenberg, erg interessant lijkt me. Die vrije dagen moeten jullie vaker doen, dan zie je nog eens iets bijzonders. veel fietsplezier en de groetjes van mij.