YBBS - WÖSENDORF - 52 km. - Reisverslag uit Wösendorf, Oostenrijk van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu YBBS - WÖSENDORF - 52 km. - Reisverslag uit Wösendorf, Oostenrijk van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu

YBBS - WÖSENDORF - 52 km.

Door: tibberentour

Blijf op de hoogte en volg Anneke

19 Juni 2011 | Oostenrijk, Wösendorf

Na een rumoerig ontbijt met een grote groep Duitse vrouwen die zeer luidruchtig het ontbijt nuttigden en zo'n beetje alles opgemaakt hadden, zijn we op tijd vertrokken. Het was gelukkig droog, maar vannacht waaide en regende het flink. Eerst ging het richting Krummnußbaum, lekker rustig langs de Donau. Tot onze verbazing kwamen we veel Nederlanders tegen, die de DonauRadweg fietsen van hotel naar hotel zonder bagage. In Pöchlarn hadden we zin in koffie, want vanmorgen bij het ontbijt was het alleen oploskoffie. Maar wat is het koffiedrinken hier duur. Voor twee kopjes koffie betaal je zo'n 5,80 - 6.00 euro. Te gek eigenlijk. Daarna richting Melk. Al gauw zagen we het Kraftwerk Melk en daarachter kwam de Stift boven de bomen uit. En wat een cruise schepen lagen daar aangemeerd. Van die giga dingen, waar ze boven op het dek aan het golfen waren, dus vreselijk chic allemaal, maar de mensen liepen allemaal met kaartjes om de nek dat ze bij die cruise hoorden. En dan lopen bij mij de kriebels over mijn rug.
Toen de binnenstad van Melk in. Eerst de huizen bekeken uit de Biedermeiertijd. Daarna ben ik omhoog geklauterd naar de Stift, maar mijn knie deed zeer bij het klauteren, dus ben ik maar weer terug gegaan. Ook was er geen bewaakte fietsenstalling. Een andere keer maar de Stift van binnen bekijken. Maar aan de buitenkant is het heel mooi en verschrikkelijk groot. Na een uurtje Melk zijn we doorgefietst en via een brug moesten we naar de andere kant. En dat hebben we geweten. Het weggetje naar boven naar de brug was zo steil dat we met zijn tweeen 1 fiets naar boven moesten schuiven. Dat was heel zwaar. Toen de Wachau in, het wijngebied van Oostenrijk. Eerst in Aggsbach Markt naar een feest geweest. Ze vierden het Sonnewendefest. Een Blaskapelle, Steckerl (makreel op een stok geroosterd boven een groot vuur), veel Wurst, patat en natuurlijk bier en snaps. We hadden in Melk al gegeten, dus we hebben hier het eten maar overgeslagen. De Radweg liep tussen de wijngaarden door met prachtige vergezichten over de Donau. Veel oude ruines en kastelen boven op de bergen.
Toen kwamen we in Willendorf. Ja Arnold, we hebben het beeld "Venus van Willendorf" bezocht. In het museum hebben we het echte beeldje bekeken. Het is een beeldje uit de vroegere steentijd, in Willendorf gevonden. Zo'n 20.000 - 30.000 jaar oud en nog heel gaaf. Ik heb het in mijn blogs al eerder gehad over de boeken van Auel, de Stam van de Holebeer. Nou in deze boeken wordt dat beeldje ook beschreven. Ik zal een foto downloaden.
Het beeldje moet je zien als de Urmutter, die vereert werd. Vrouwen werden in die oertijd vereert, maar het betekende niet dat ze ook rechten hadden, stond er te lezen op een plakette. Ook hadden ze allerlei pijlpunten, stenen gereedschappen uit die tijd tentoongesteld. Mooi om te zien. Tijdens het bezoek aan het museum regende het even. Toen het weer droog was zijn we verder gefietst naar Spitz. Een beetje stijgen en dalen door de wijngaarden. Na zo'n 50 km. begon ik moe te worden en we moesten nog minstens 10 tot een camping. We hebben besloten om maar een Zimmer te nemen. Ik zit nu lekker voor het raam naar de Donau te kijken met wijndruiven voor me. Prachtige kamer, niet duur en lekkere Nespresso koffie om te gebruiken. Het was een bijna droog dagje, gelukkig niet te warm, wel vermoeiend. Prachtige foto's kunnen maken.
We beseffen dat we nu nog maar 2 fietsdagen hebben tot Klosterneuburg waar we op een camping gaan staan. De dag erna zonder bagage op de fiets naar Wenen en dan een rustdag. Daarna komen Henk en Dea naar ons toe en hebben we genoeg tijd om met zijn vieren Wenen te bekijken. Arnold, bedankt voor al je aanbevelingen. We zullen er dankbaar gebruik van maken. Ga nu even met de beentjes omhoog om ze rust te geven. Daarna kijken of we in het dorpje wat te eten kunnen krijgen en dan weer vroeg naar bed, want van de hele dag in de buitenlucht krijg je slaap.
Lieve mensen, morgen een tochtje van 45 km richting Durnstein - Krems - Zwentendorf. Daar is een camping en morgen wordt het prachtig weer volgens de Wetterdienst.
Servus Leute.

• 19 Juni 2011 - 18:58

John En Margreet:

Wat doen jullie het goed.
    We volgen jullie met veel belangstelling en genieten met jullie mee.

Groetjes uit Gramsbergen

• 19 Juni 2011 - 20:54

Willem En Gretha:

Hoi Geert en Anneke,
    Nou geweldig wat jullie doen, vooral die steile weggetjes. Maar je ziet dan natuurlijk wel heel veel moois. Door de wijngaarden lijkt mij ook wel wat. In Spanje hebben wij ook eens een keer een bloesemtocht gemaakt, boven door de bergen, dat was ook heel mooi.Nog een paar daagjes dan hebben jullie Wenen bereikt. We hopen op mooi weer voor jullie.Hier is het niks (regen).
    Groetjes Willem en Gretha.