MAUTHAUSEN - YBBS - 57 km. - Reisverslag uit Ybbs an der Donau, Oostenrijk van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu MAUTHAUSEN - YBBS - 57 km. - Reisverslag uit Ybbs an der Donau, Oostenrijk van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu

MAUTHAUSEN - YBBS - 57 km.

Door: tibberentour

Blijf op de hoogte en volg Anneke

18 Juni 2011 | Oostenrijk, Ybbs an der Donau

We begonnen vanmorgen pas om 10.00 uur aan onze tour van vandaag. Na een prima ontbijt hebben we nog een tijdje met onze gastvrouw Anita zitten kletsen over het verschil van leven in Oostenrijk en Nederland. Als iemand van de lezers hier in de buurt komt en een kamer zoekt: wwww.fremdenzimmer.peterseil@aon.at.en lekkere jam dat ze daar hebben. Het heeft vannacht behoorlijk geregend, maar toen wij op de fiets stapten was het helder en droog, dus gewoon t-shirt aan en heerlijk weer om te fietsen. Eerst even een paar boodschappen gedaan en toen op weg naar Ybbs. Vanaf de start vandaag was het uitzicht prachtig. De hogere bergen op de achtergrond, de Donau naast ons, prachtige bermen met bloemen, zelfs gele margrieten, een naam weet ik er niet van. Even buiten Au was de Radweg afgesloten omdat er aan de dijk gewerkt werd. Ook hier doet men er alles aan om te zorgen dat de Donau niet alles onder water zet bij veel watertoevoer. We werden een behoorlijk eind het binnenland ingestuurd. Maar niet erg, het was een heel mooi natuurgebied, met mooie kleine plaatsjes, allerlei grillige stroompjes, enz. In Mitterkirchen kwamen we weer op de DonauRadweg en in Eizendorf weer aan de Donau. In Dornach kwamen de beboste heuvels aan weerzijde van de Donau er weer bij en was het plaatje weer compleet. In Grein hebben we koffie gedronken en zijn daar met een klein pontje overgevaren. We volgen verder de zuidelijke route, want de andere route is langs een snelweg. Het was rustig fietsen met prachtige doorkijkjes. En nog steeds geen regen zoals voorspeld was. Alleen om 12.00 uur hebben we een paar druppeltjes gevoeld. We zitten nu op onze kamer in Ybbs en het is een ware wolkbreuk nu. Volgens mij reist er een engeltje mee op onze schouder, want echt regen van betekenis hebben we de afgelopen 14 dagen nog niet gehad overdag tijdens het fietsten, terwijl wel steeds regen wordt voorspeld. Het was weer een superdag, veel prachtige natuur gezien, maar de Donau is nog steeds niet blauw. Wat wel vervelend is dat we nu bordjes zien met Wenen 165 km. en nummerborden van auto's met een W, erop. Dat betekent dus dat we Wenen naderen met rasse schreden. We liggen dus wel wat voor op ons schema. De komende dagen doen we het dus heel rustig aan. Morgen komen we in Melk en als je daar bent dan moet je de Stift bekijken. Arnold: we gaan nu de Wachau in en we zijn heel benieuwd hoe het daar is. Volgens andere fietsers is het daar prachtig, dus we verwachten er veel van. Straks beneden even een hapje eten, want in het Gasthof is een restaurant gelukkig (ivm de regen).
Na het eten zal ik nog een paar foto's downloaden om jullie een goed beeld te geven van alle mooie dingen die we zien.

Herman: nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. We nemen er vanavond eentje op.

Serfuss en bis Morgen.

• 18 Juni 2011 - 19:01

Klaas En Gea,:

Weer een paar verslagen gelezen. Wat mooi, het wordt steeds spannender. Anneke je moet een boek uitgeven. Al jullie zo doorgaan zijn jullie aan het eind van de week in Wenen. De optocht in Zweeloo was heel mooi. Maar dat horen jullie nog wel. Vandaag was het hier rotweer veel regen.en erg fris. Verder wensen wij jullie veel fietsplezier en het laatste stukje voorzichtig en geen ongelukken. Groeten van ons en een dikke pakkert voor jullie. Doei, doei.

• 19 Juni 2011 - 13:01

Arnold:

Nog even en je bent in Wenen, dat is toch vervelend, in ieder geval een beetje, het einddoel komt ineens dichterbij. Gelukkig is de Donau nog lang, je kunt allicht even verder rijden naar de Neusiedlersee het blijft vlak en een rondje meer is ook leuk als je het niet kan stoppen met fietsen.
    Alhoewel Wenen een pracht plek is voor een paar dagen wat anders. Je merkt al gauw dat je te weining tijd hebt voor 'alles'.

Het leuke van een fietstocht is dat je een doel hebt en dat wil je halen. Je neemt weinig tijd voor de lokale momenten. In de Wachau moet je dat wel doen, een keertje wein proeven en vergeet vooral niet de morillen jam te kopen. Mijn favoriete in de Wachau was in Durnstein, maar er zijn veel locale produceerders. Mijn aller lekkerste vond ik bij een oude vrouw in Siemdorf, off route, die de jam maakte met de vruchten uit haar eigen boomgaard en deze met zeer veel aandacht tot jam verwerkte. Kopen bij de boer geeft verrassingen van het aller puurste.

Op zondag door Wachau, geeft vaak veel mogelijkheden tot een lunch met de lokale mensen in het dorp op het dorpsplein. Er is bijna altijd wel een dorp met een feestje.
    En moeder schoonste, het eerst bekende beeld uit de prehistorie vindt je ook. Het beeld staat als kopie op een hoge plek met een mooi uitzicht. Even naar boven lopen het is de vrouwe figuur wel waard.

Veel fiets plezier, Arnold

• 19 Juni 2011 - 13:22

Arnold:

Nog een leuk idee voor de dag als je aankomt of de dag erna. De aankomst in Wenen moet je vieren met "Gute Altwiener Küche und mit Charme der Monarchie", dan heb je gelijk de sfeer van Wenen te pakken. Op zondag is het hier druk maar op elke andere dag kun je gewoon gaan en buiten lekker in de tuin zitten. Of gezellig binnen als het regent. Twee heel verschillende sferen. Je hebt van hier een heel mooi uitzcht over de stad, mooi voor een zomersche avond. En binnen is het ook erg gezellig en het eten is goed voor een acceptabele prijs.
    Je kunt erheen fiersen, maar het laatste stuk is flink heuvel op. Een simpele weg is de tram naar Ottakringer, lijn 8 is dat dacht ik via Josefstadstaette. Je stapt uit op Wilhelmina strasse en loopt de Wilhelminastrasse berg opwaarts (20 min). Vanzelf komt je er dan (no. 237). Neem er een avond de tijd voor, of een lunch en wandel dan via het bos terug naar beneden.

Dit was een tip van de wenenaren en ik heb er meerdere keren van genoten! Arnold