BEILNGRIES - KELHEIMWINZER - 54 km. - Reisverslag uit Kelheimwinzer, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu BEILNGRIES - KELHEIMWINZER - 54 km. - Reisverslag uit Kelheimwinzer, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu

BEILNGRIES - KELHEIMWINZER - 54 km.

Door: tibberentour

Blijf op de hoogte en volg Anneke

10 Juni 2011 | Duitsland, Kelheimwinzer

Vanmorgen hebben we eerst de stad Beilngries even bekeken. Wat op valt is de mooie kerk met 2 torens. Trouwens veel torens hier in de buurt zijn voorzien van mozaiek-tegeltjes in de kleuren grijs, blauw en groen. Daarna de AltmühlRadweg weer opgepakt. Het was frisjes, maar droog. Op naar Dietfurt en daarna een aardige klim naar Mühlbach. Ja jullie lezen het goed, weer een klim en mij was beloofd een dag zonder klimmen. Ik geloof nu niemand meer hoor, want het was niet de laatste klim van deze dag. We hebben eerst maar koffiegedronken om de energievoorraad weer op peil te brengen. Maar de route was weer heel mooi. Erg breed dal, tussen weilanden door, bloemen, bloemen en nog eens bloemen. In Dietfurt ging de Altmühl over in een kanaal nl. het Main-Donaukanaal. Dit is een duur project geweest in Bayern om dat aan te leggen. Maar een noodzakelijke investering, want het is de verbinding tussen Rotterdam en Oost-Europa. We hebben ook bijna alleen Nederlandse schepen gezien. Het oude kanaal ligt er nog naast, voorzien van hele oude sluisjes. Heel mooi om te zien. Veel zwanen met jongen en jonge eendjes maakten gebruik van dat oude kanaal. Het dal werd steeds smaller richting Riedenburg. Eigenlijk is het hele gebied een archeologische tuin. Overal vind je wel gesteente waar schelpjes, amonieten, enz. in zitten. 200.000 jaar geleden is er in dit gebied een grote meteorietinslag geweest en die heeft het hele gebied verwoest en er is toen een grote binnenzee ontstaan. Vandaar al die schelpen en fossielen in het gesteente. Ook zie je in de steen dat alles gesmolten is geweest. Een beetje een uiterlijk als een spons. Echt een heel interessant gebied. Verder ging het richting Kelheim. We passeerden nog de grootste houten brug van Europa en een binnenmeer waarvan het water echt blauw was (en het was niet de Donnau). Tegen half drie kwam de Befreiungshalle van Kelheim in zicht. Dit monument is opgericht als herinnering aan de bevijdingsoorlog (Napoleon) 1813-1815. In Kelheim zijn we daarna naar de Donau gereden, want lieve mensen, we hebben de Donau bereikt. Hier in Kelheim komt de Altmühl in de Donau, onze laatste rivier in onze reis naar Wenen. Toen we in Kelheim aankwamen werd de lucht erg donker, het was wel niet meer zo koud als vanmorgen, maar we besloten om maar op zoek te gaan naar een Doppelzimmer. Via de Tourist Info zijn we aan een mooie kamer gekomen. Dus weer luxe vannacht. Voor de komende 2 dagen is het weerbericht ook niet zo gunstig, steeds regen, maar daarna is de voorspelling weer prima met temperaturen van rond de 25 graden. Dat zijn weer heerlijke kampeertemperaturen. Het was weer een heerlijk dagje waar we volop van hebben genoten. Morgen gaat het naar Regensburg. Hopelijk is de naam van die stad niet een voorbode voor veel nattigheid.

Luu, tot morgen.

• 10 Juni 2011 - 17:56

Eef En Ria:

Hallo, hier nog even en berichtje van ons, morgen gaan we weer vertrekkken naar sliedrcht we zijn weer uitgerust. Jullie wensen wij nog heel veel succes met jullie tocht naar wenen en hopelijk horen we nog hoe het allemaal verlopen is. Grtjes Ria en Eef

• 10 Juni 2011 - 20:40

Willem En Gretha:

Hoi Geert en Anneke,
    Proficiat, de Donau bereikt, dat is al heel wat. Die is echt blauw hè.Wij hebben al eens de route gereden langs de Donau richting Budapest (Hongarije) echt prachtig is dat. Maar wel met de auto.Toen hebben we overnacht vlak voor Wenen in Altlengbach bij hotel Steinberger. Willem z`n moeder kwam uit Boedapest en er woont nog familie, vandaar dat wij er nog wel eens heen gaan.We hopen voor jullie dat het weer een beetje droog blijft, maar de voorspellingen zijn goed. Het regent hier nu ook heel hard. Het waren ook weer prachtige foto`s. Nou luitjes verder weer heel veel fietsplezier.
    Groetjes Willem en Gretha.