KAMMINKE - ANKLAM 50 km 21 gr. wind 2 - Reisverslag uit Anklam, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu KAMMINKE - ANKLAM 50 km 21 gr. wind 2 - Reisverslag uit Anklam, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu

KAMMINKE - ANKLAM 50 km 21 gr. wind 2

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

04 Juni 2015 | Duitsland, Anklam

4 juni 2015.

Gisteravond tegen 8 uur kwam er een koud windje over zee aangewaaid en dat resulteerde in een koude nacht in de tent. Vanmorgen dus een lekkere warme douche en toen waren we weer op temperatuur. De zon scheen weliswaar, maar het was nog best koud. Dus dikke jas weer aan toen we om half 10 op de fiets stapten.

Gisteravond is het niet gelukt mijn verhaal op de site te zetten. We zaten in een uithoek en er was zelfs geen netwerk voor de telefoon.

Ons eerste doel voor vandaag was Garz, daarna fietsten we naar Bossin en Dargen. Fietsend door een landschap dat eigenlijk allemaal duinen zijn. Het is dus glooiend en je hebt steeds mooie uitzichten op de Stettiner Haff. We hebben de Oostzee inmiddels achter ons gelaten.

In Dargen troffen we nog een paar fietsers waar we een poos mee gekletst hebben. Daarna ben ik nog even op de foto gegaan bij een ouwe Trabant. Later op de dag zagen we bij de stad Usedom nog een paar van die oude garages voor Trabanten uit de DDR-tijd.

Via Stolpe ging het naar de stad Usedom waar we gelukkig koffie konden krijgen. De stad Usedom is maar klein met een mooie kerk en de Anklamer Tor uit 1450.
Usedom komt aan zijn naam door het slavische woord “UZNAM” wat Monding betekent.

Karnin was de volgende plaats waar we doorheen kwamen. Hier ligt een gedeelte van een ijzeren hefbrug. De brug lag over de Peene maar is in 1945 gebombadeerd. Alleen het middengedeelte staat er nog.

Inmiddels trekken we steeds meer klerren uit, want de zon begint lekker warm te worden. Tegen 14.00 uur ben ik zelfs in t-shirt gaan fietsen en konden mijn armen eindelijk een blootgesteld worden aan het zonlicht.

Via Karmin naar de grote brug over de rivier de Peene. Na de brug was het fietspad afgesloten en stond er geen enkele aanwijzing waar we naar toe moesten. Geen omleiding, helemaal niks. Dus kon je alleen maar over de snelweg met heel druk verkeer en vrachtwagens. Dat vonden we te link. Dus hebben we toch het fietspad genomen. Het was te fietsen en een kilometer moeten lopen. Ze waren met het fietspad bezig om het te verbreden, dus er lag nu heel veel mul zand en dat gaat niet met mijn zware fiets. Maar we hoefden op deze manier niet over de snelweg.

De weg naar Anklam door mooie weiden en bossen was behoorlijk glooiend. Soms zo steil dat we de helling niet fietsend konden doen. Ook was het wegdek niet altijd even goed. Veel gaten en bobbels.

Tegen half 5 waren we in Anklam en hebben op het marktplein een ijsje gegeten en nog met mensen uit Bayern gepraat die ook de Oostzeekust wilden fietsen.
En nu zitten we op een klein gemoedelijke camping in Anklam aan de rivier de Peene, waar de reigers het druk hebben met kikkers vangen.

Morgen gaan we naar Uckermünde. Niet zo ver dan, maar het komt beter uit met de campings.

Het was weer een heerlijk fietsdagje. Heel gevarieerd en we hebben nu de Oostzee achter ons gelaten. We blijven voorlopig wel aan het water fietsen, nl. de Stettiner Haff. Ook morgen komen we door een mooi natuurreservaat. We verheugen ons er op. En als het dan net zo mooi zonnig wordt als vandaag, dan kan ons niks meer gebeuren.

Tot morgen, moin moin.

• 04 Juni 2015 - 22:03

Gretha Schippers:

Hoi Geert en Anneke,
    Zo nu het tweede verslag gelezen, gezellig! Fijn dat het vanmiddag toch een lekker warm weertje was.Hier is het ook heerlijk, we hebben sinds lange tijd weer eens buiten koffie gedronken. Morgen zou het nog warmer worden, dus ik denk dat het bij jullie ook wel zo zal zijn. Hoop wel dat het zo een poosje blijft
    Toch hebben jullie weer veel gezien en morgen weer langs het water fietsen,lekker genieten! Voor straks, slaap lekker en morgen gezond weer op.
    Groetjes, Willem en Gretha.