LUBMIN - SEEBAD ZEMPIN 40 km. 20 gr. Wind 4 ZZW - Reisverslag uit Zempin, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu LUBMIN - SEEBAD ZEMPIN 40 km. 20 gr. Wind 4 ZZW - Reisverslag uit Zempin, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu

LUBMIN - SEEBAD ZEMPIN 40 km. 20 gr. Wind 4 ZZW

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

02 Juni 2015 | Duitsland, Zempin

2 juni 2015.

Gisteravond zijn we, omdat we zo dicht bij het strand zaten, naar de ondergaande zon wezen kijken. Prachtig om te zien. Omdat er nogal wat bewolking was, was het extra mooi. Daarna een flesje wijn opgedronken met zijn tweeën en toen was het ook al weer bedtijd.

Vanmorgen weer fit opgestaan en een gezellig ontbijt gehad met de mede gasten van Villa Erika in Lubmin. Een mooi pension met hele gastvrije eigenaren. Mijn was lag droog en opgevouwen op de trap, allemaal service van de zaak. Vanmorgen onder het eten hebben we hele discussies gevoerd met nog 2 echtparen uit Sachsen. Van vakantie houden op de fiets tot de politiek van Merkel in Duitsland en Wilders in Nederland.

Dus heel erg vroeg was het niet vanmorgen toen we wegreden. Maar we hebben de hele dag de tijd, dus echt haasten hoeven we ons niet.
De route voerde eerst door heidegebied. Voor Spandowerhagen kwamen we voorbij een stilgelegde kerncentrale van het type Tsjernobyl. Een enorme centrale die nu dienst doet als overslag station van Russisch gas.
Onderweg kwamen we steeds 2 huifkarren tegen met jongelui erin. En een lol dat ze om ons hadden. Omdat wij vaak stoppen om van het uitzicht te genieten en om foto,s te maken, kwamen we ze meerdere malen tegen. We hebben samen de grootste lol gehad en dan al dat commentaar. Trouwens we zijn vandaag veel mensen tegengekomen die wilden weten waar we naar toe gingen en waarom onze fietsen zo volgepakt zijn. Ze schudden dan een keer met hun hoofd, maar bij sommigen zie je gewoon dat ze het prachtig vinden wat we doen en steken hun bewondering niet onder stoelen of banken. Ach en zo vergaat ons dagje al fietsend en pratend.

Via Freest al fietsend door de weilanden zagen we nog een zeearend. Wat een geweldige vogel is dat met zijn spanwijdte van de vleugels van 2 meter. Via Kröslin, waar we aan de Peenemündung hebben koffiegedronken, kwamen we in Wolgast aan. Daar hebben we heerlijk gegeten.

Wat ons opvalt zijn de vele verwaarloosde huizen in Vorpommern. Ook zie je heel veel nieuwbouw van hele luxe huizen. Een schril contrast. Ook moet er nog veel aan de wegen gebeuren. Als dat niet snel aangepakt wordt dan zullen ze dat vast merken dat de toeristen wegblijven, zeker de fietsers. Want fietsen op die DDR-betonblokken is geen pretje. En die vind je hier nog best veel.

Ik fietste nog steeds met mijn thermohemd aan en Geert in T-shirt. De zon hadden we nog steeds niet gezien en het waaide behoorlijk. Op de brug van Wolgast waaide het zo hard dat je de fiets bijna niet kon houden. Aan de andere kant van de brug kwamen we op het eiland Usedom.

Via Mölschow en Trassenheide en een fietspad dwars door een mooi bos kwamen we weer aan de Oostzee uit. Door de duinen gingen we op weg naar Ostzeebad Zinnowitz. Het was een prachtig fietspad met steeds mooie uitzichtpunten om de Oostzee te zien.

We wilden eigenlijk een kamer boeken, want onderweg hebben we toch nog wat regen gehad. Niet veel, maar toch. Maar hier zijn alleen van die grote paleizen en burchten als hotel en je betaald je scheel voor een kamer. Prijzen van 200 euro voor een kamer voor 1 nacht is me toch wel wat te gortig. Dus hebben we onze tent opgeslagen op een camping in Seebad Zempin. Een vrij grote camping en we hebben een mooi plekje voor 32 euro per nacht. En er is een Gaststätte bij waar we vanavond kunnen zitten en internetten.

Morgen gaan we richting Ahlbeck –Swinoujscie (Polen). Het wordt de hele dag over een Prommenade fietsen met allemaal van die dure hotels en alles heel chique.
Als nu morgen ook eindelijk de zon eens gaat schijnen dan zou dat wel heel fijn zijn. Maar in ieder geval was het vandaag niet koud en dat is ook al heel wat.
We zagen vandaag de eerste mensen die voorzichtig aan het pootje baden waren in de zee.
De gastvrouw van gisteren vertelde ons dat het nog nooit is voorgekomen zolang zij in Lubmin woont, dat je in mei nog niet in de zee had gezwommen en zij woont er al 13 jaar.

Lieve mensen wat is het voor ons leuk om jullie reacties te lezen. Dat is altijd het eerste wat we doen als ik internet heb. Dank jullie wel voor die ondersteuning die jullie ons geven. Ook de e-mails, telefoontjes en sms-jes zijn voor ons heel waardevol.

Wir sind heute geradelt von Lubmin nach Seebad Zempin. Die Temperature war gut aber ganz viel Wind. Das merkten wir auf die Brücke von Wolgast. Noch ein Seeadler beobachtet. War schön.
Roland: haben im Pension gefrühstückt mit Leute aus Sachsen. Sie wohnen in die Nähe von Wemsdorf.

Moin moin.

• 02 Juni 2015 - 21:49

Gretha Schippers:

Hoi Geert en Anneke,
    Wat een mooie foto van de ondergaande zon. Fijn om te lezen dat jullie weer een mooie dag hebben gehad.
    Ook weer veel gezien en dat er ook wel mensen zijn die bewondering hebben voor jullie fietstocht!
    Ik denk dat je het thermohemd wel gauw uit kunt doen, want het gaat de goede kant op.
    Hier waaide het vanmiddag ook heel erg hard,maar koud was het niet.
    Yoran en Mirthe lopen deze week de avond 4 daagse. Yoran de 5 km en Mirthe de 10 km.
    Vanavond hebben we ze uitgezwaaid, was leuk om te zien.
    Nu luitjes ,slaap lekker in het tentje, dat zal best lukken hé. Morgen weer een goede fietsdag!!
    Groetjes, Willem en Gretha.

• 02 Juni 2015 - 23:14

Arnold :

Mooi dat het weer beter wordt. Ik hoop dat je morgen mooi zonnig weer hebt dan begrijp je waarom er veel mooie huizen gebouwd zijn langs de zee. Maar per zonneuur gerekend, is het wel erg duur ☺

• 03 Juni 2015 - 22:23

Annie Scholten:

Beste Geert en Anneke,

Ik was al verschillende keren bij jullie aan de deur geweest. Maar steeds trof ik niemand thuis. Toen dacht ik, misschien maken ze weer een mooie fietstour. En inderdaad ik sprak vanavond jullie buurman omdat ik vanavond even wilde kijken of jullie inmiddels weer thuis waren, nee dus. De buurman vertelde me dat jullie weer een mooie lange fietsreis maken. Super, wat een belevenis. Ik heb jullie verhalen weer gelezen en blijf nu wel op de hoogte van jullie mooie tocht. Ik wens jullie nog veel fietsplezier en zou graag een keer meefietsen, super gaaf, wat jullie samen ondernemen. Nu moet het nog een beetje mooier weer worden en dan is alles nog mooier.
    Geniet van de tocht en ik blijf jullie volgen. Zodra jullie weer thuis zijn kom ik wel weer langs voor ???? .
    Tot ziens en geniet!!!