STRALSUND - LUBMIN 81 km. - Reisverslag uit Lubmin, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu STRALSUND - LUBMIN 81 km. - Reisverslag uit Lubmin, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu

STRALSUND - LUBMIN 81 km.

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

01 Juni 2015 | Duitsland, Lubmin

STRALSUND – GREIFSWALD 42 km. 16 gr. Wind 4.
31 mei 2015.

Wat heeft het vannacht geregend, maar vanmorgen was het weliswaar zwaar bewolkt, maar het was droog. Er is redelijk goed weer voorspeld, dus we hebben onze korte broek aangedaan. Wel onze thermohemden + t-shirts aan en ik nog mijn jas erover. Geert was moedig en is gestart zonder jas. We moesten eerst weer terug naar de stad Stralsund omdat onze kamer buitenaf was. Het centrum van Stralsund is mooi, maar als je buiten het centrum komt is het troosteloos. Slechte wegen, slechte huizen, veel grijs beton, verlaten huizen die op instorten staan, enz. Je ziet de armoede er aan af. Alles heel somber. Wat ook opgevallen is dat in dit deel van Vorpommern alles wel wat achter is gebleven. Slechte fietspaden, doorgaande wegen die ook nog van DDR beton zijn.

Ook nu op de kamer in Greifswald waar we nu zitten is het eenvoudig, geen luxe. Geen internet, enz. Vooral in de kleine gehuchtjes waar we vandaag door reden was het troosteloos. Niks te doen en niks te krijgen.

We hebben de hele dag gefietst zonder iemand tegen te komen op een fietspad 20 km. Koppflastersteine. Dat was dus door elkaar gerammeld worden en ook de fiets kreeg veel te verduren. Verder ook nog stukken op DDR-beton gefietst en maar een paar kilometer gewoon asfalt. En tijdens het fietsen op de Kopfpflastersteine was de weg ook nog heuvelig, dus dat was afzien. Echt warm is het ook vandaag niet geworden en ook nog een vrij sterke wind erbij. Geert heeft op het laatst ook nog zijn fleece-jack aangedaan.

Onderweg was er geen restaurant of koffietentje te bekennen. Dus hebben we in Mesekenhagen op een bankje bij het buurthuis een boterhammetje gegeten.
We kwamen door een dorpje genaamd Leist 1 (4 huizen) en even verder door Leist 2 (6 huizen). Vlak voor Greifswald in Neuenkirchen was er een eiscafé genaamd Blohm waar we eindelijk koffie konden drinken. Het was toen nog maar 3 km. naar Greifswald. Daar waren we al tegen 15.00 uur.

Het was een feestdag in Greifswald. Ze vierden Kindertag en er was door de hele stad Trödelmarkt. We hebben eerst even wat foto’s gemaakt van de historische gebouwen op het marktplein. Toen hebben we ons pension opgezocht. Eenvoudig, met een wat norse eigenaar, die eigenlijk alles een beetje te veel vond. Na een douche zijn we Greifswald ingegaan om een hapje te eten. Het was heel gezellig in het stadje omdat de feestelijkheden nog tot laat in de avond doorgingen. Wij waren tegen 21.00 uur weer terug en na een wijntje gaan slapen, want morgen is het weer vroeg dag.

Eerst een nieuwe laptop kopen bij de Media Markt in Greifswald, want de oude krijgt nu te veel kuren.

GREIFSWALD – LUBMIN 39 km. 18 gr. Wind 2.
1 juni 2015.

Ik kan weer verder met mijn verhalen schrijven en foto´s plaatsen op mijn weblog. Het is gelukt om bij de Media Markt een nieuwe mini laptop te kopen en de verkoper heeft de nodige programma´s hiervoor geïnstalleerd. Daarna de oude laptop in een doos verpakt en deze naar Roland in Parchim gestuurd. En nu zit ik achter mijn spiksplinternieuwe computer.

Het was dus laat voordat we vandaag weer op pad konden. Tegen half 1 zijn we vertrokken uit Greifswald. Eerst via een kanaal met uitzicht op de Dänische Wieck. Zo heet dit deel van de Oostzee hier. In Wieck hebben we eerst gegeten en gebeld voor een pension voor vannacht. En dat lukte direct.

Daarna via Kemnitz naar Ludwigsburg. Hier stonden we na een paar uur fietsen weer vlak bij Greifswald, maar nu met een water ertussen. Hemelsbreed waren we dus niet veel opgeschoten. Daarna over een wat modderig zandpad door het bos. Op een gegeven moment kwamen we weer direct aan zee terecht met een strand met enkele omgevallen oude bomen. Een heel bijzonder gezicht. Daarna ging het via DDR-beton en nogmaals een modderpad naar Gahlkow, Vierow en Lubmin, onze eindbestemming voor vandaag. We hebben hier een geweldig pension gevonden, direct aan zee. Ook wasmaschines en drogers zijn hier, dus daar kan ik mooi even gebruik van maken.

Ben wel opgelucht dat ik nu weer een laptop heb.

Morgen gaan we naar het schiereiland Usedom. Ik heb mijn korte broek en t-shirt klaar gelegd en hoop dat eindelijk morgen eens aan te doen. Kunnen mijn armen ook eens wat bruiner worden.
Graag weer tot morgen en moin moin.

Habe eine neuen Laptop gekauft in Greifswald. Kann wieder weiter schreiben. Es geht uns sehr gut und haben für heutenacht ein super Pension mit See in 100 meter. Morgen geht es nach Usedom.
Hoffentlicht können wir dann endlich mal campen.

Moin Moin.

• 01 Juni 2015 - 21:34

Gretha Schippers:

Hoi Geert en Anneke,
    Wat fijn dat je weer een laptop hebt. Ja voor ons natuurlijk ook, dus kunnen we weer genieten van jullie belevenissen.Het weer is hier ook weer iets beter en het zou deze week nog warmer worden. Denk dat het bij jullie ook de goede kant op gaat.Ook weer hele mooie foto's !
    Gisteren was hier de Eiberrun loop. Richard deed daar ook aan mee en heeft het gehaald, erg goed van hem, want hij had veel last van z'n knie. Die hadden ze een paar paar ervoor al ingetaped. Maar ja wel lopen hé.
    Morgen voor jullie weer een fijne dag met mooi zonnig weer.
    Groetjes, Willem en Gretha.

• 01 Juni 2015 - 21:42

Frank:

Leuk om te lezen! Op naar mooi weer! Groetjes Frank

• 01 Juni 2015 - 22:11

Zwaantje Geerlings-Wijgers:

Hallo Geert en Anneke, Gelukkig een nieuwe laptop. Nu kunnen we weer verder genieten. Het weer is hier ook slecht, maar eind deze week wordt het beter. Misschien korte- broekenweer. Dat de tijd in die omgeving is stil blijven staan had ik niet verwacht. Jammer voor de mensen daar. Op naar de trip van morgen. Ik hoop dat jullie dan de zon veel zien. Een fijne dag morgen. Groetjes Zwaantje.

• 01 Juni 2015 - 22:28

Ilse:

Mooi verhaal en prachtige foto's!
    Handig zo'n vriendelijke medewerker van Mediamarkt.
    Ik duim mee voor mooi weer.
    Succes!
    Groetjes Ilse

• 01 Juni 2015 - 23:02

Henk:

Ahhh..een Lenovo Yoga met 2 GB DDR3 RAM lijkt het wel.
    Komen die nog steeds uit de Trammelant, herstel Trabantfabriek?

Geintje....

Goed dat je weer in de lucht bent.
    Over lucht gesproken..het wordt flink warmer! Zaterdag 32o bij jullie.

Wel blijven trappen!

• 02 Juni 2015 - 10:10

Klaas En Gea.:

Hallo Geert en Anneke.
    'Fijn dat alles weer in orde is gekomen met de laptop. Kunnen wij weer met elkaar genieten.
    Zondag zij Arie en Nel van Duin bij ons geweest en heb je weblog meegegeven want hij wilde jullie ook een berichtje sturen. Hier is alles goed alleen het regent hier weer.
    Hoop dat jullie vandaag een fijne fietsdag weer hebben en droog weer.
    De hartelijke groeten van ons, Gea.

• 02 Juni 2015 - 20:18

Ria En Eef:

Zo dat was even afzien maar dan heb ook wat b.v. een nieuwe laptop, kunnen we de verhalen weer lezen over de avonturen die jullie zo beleven. het weer wordt beter na toch nog al wat regen en een koude wind.
    Het ga jullie goed en tot de volgende story. Grt Ria en eef