BORN - BARTH 42 km. 16 gr. wind 2 - Reisverslag uit Stralsund, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu BORN - BARTH 42 km. 16 gr. wind 2 - Reisverslag uit Stralsund, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu

BORN - BARTH 42 km. 16 gr. wind 2

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

29 Mei 2015 | Duitsland, Stralsund

BORN op DARSS - 16 gr. Zon en regen.

28 mei 2015.

Heerlijk geslapen vannacht met het vooruitzicht dat we lekker konden uitslapen. Maar we waren al om 08.00 uur wakker. Het zonnetje scheen en niks leek er op dat het een regendagje zou worden. Gisteravond steeds geprobeerd om mijn verhaal op de website te krijgen, maar het lukte steeds niet. Ik denk dat de oorzaak is dat de verbinding met internet heel zwak was. Vanmorgen ontdekten we bij het boodschappen doen dat er een internetcafé was en daar is het toch gelukt.

Verder vandaag was het rust en met mensen uit de buurt gepraat. Wat wel opvalt hier is, dat de mensen eigenlijk boos zijn op de regering. De ongelijkheid tussen de Ossies (DDR-bewoners) en de Wessies (West-Duitsland) is duidelijk merkbaar. Het blijkt dat de Ossies 300 euro minder pensioen per maand krijgen dan de Wessies en dat steekt enorm, terwijl de levensstandaard wel gelijk is.

Ook blijkt dat hier in het dorp heel veel huizen verkocht worden aan Wessies voor weinig geld. De huizen worden verbouwd tot recreatiewoningen en voor veel geld verhuurd. Het dorp verliest daardoor heel veel geld, omdat de lokale mensen niet meer aan de bak komen met hun eenvoudige kamers en ook niet de mogelijkheden hebben om te adverteren, enz. Daardoor lopen ze veel inkomen mis. Bovendien is internet hier niet optimaal. Je merkt ook dat de lokale mensen boven de 70 toch wel weer terug verlangen naar de DDR-tijd. Niet naar het regiem, maar naar de verzorging van wieg tot het graf. Daar was iedereen gelijk en had je niet zo’n groot verschil tussen arm en rijk. Een mevrouw vertelde dat de Wessies haar benaderen om haar huisje aan hen te verkopen voor weinig geld natuurlijk. Ze heeft 110 euro per maand om van te leven en het aanbod is aantrekkelijk. Maar zegt ze, ik laat me er niet onder krijgen door die kapitalisten. Ik hou mijn poot stijf.

Het verschil merken wij ook erg hier. In 2009 waren we hier ook en het dorp is totaal veranderd. Volgens mij gaat het voor de lokale mensen veel te snel. Ze kunnen het niet bijbenen en dat geven ze ook toe. Daarom ook die weerstand tegen veranderingen.
Ook verdwijnt de jeugd uit de dorpen omdat hier geen werk is. De grote stad lokt en daar is wel werk te vinden. Daardoor verdwijnen de meeste noodzakelijke voorzieningen uit de dorpen. Maar ja, dat is ook in Nederland het geval in de kleine dorpen.

Wat zo mooi is in deze dorpen zijn de beschilderde deuren. Ieder huis heeft zo zijn eigen motief en het heeft te maken met de familiegeschiedenis.

De rustdag heeft ons goed gedaan.
Vanavond lekker genieten van een wijntje en dan weer vroeg ter kooi, want morgen en de komende dagen moeten we er weer vol tegen aan. Als we de weerman mogen geloven dan komt er vanaf zondag mooi weer aan. Kan het haast niet geloven, omdat hier nog kans op nachtvorst is gegeven.
Kunnen we misschien volgende week eindelijk eens gaan kamperen.

BORN – BARTH 42 km. 16 gr. Wind 2

29 mei 2015.

Uitgezwaaid door de gasheer en gastvrouw zaten we om 09.30 uur weer op de fiets richting Wieck – Prerow. Een geweldig mooi fietspad dwars door het riet van de Bodden. De Bodden is het ondiepe water tussen het vaste land en de schiereilanden Darss-Zingst. Het was weer een gekwaak van jewelste en er waren ook heel veel zwaluwen. Tussen het riet ontdekten we vlakbij nog een ree.

In Wieck was niet veel te doen, geen markt, enz. Toen maar doorgereden naar Prerow, een wat grotere badplaats. Hier was alles al geopend en konden we lekker koffie gaan drinken. Prerow heeft ook een grote pier die ver in zee loopt. Aan de horizon allemaal windmolens. Jammer, het verpest het mooie uitzicht.
Na Prerow ging het verder over een goed fietspad naar het schiereiland Zingst. Op een gegeven moment reed je over een smal stuk land met een dijk dat niet breder was dan 100 meter. Aan de ene kant de Oostzee en aan de andere kant de Bodden. Een prachtig gezicht was dat. Het zonnetje scheen bovendien, dus wat wil een mens nog meer.

In Zingst hebben we bij een Italiaan gegeten. Maagvulling, want het smaakte naar niks. Daarna door het bos verder op weg naar Barth, ons einddoel voor vandaag. Soms ging het fietspad over op DDR-beton. Daarmee bedoel ik grote betonplaten met gaten erin, die niet al te recht liggen en tegen elkaar omhoog staan. Moeilijk te fietsen dus en je wordt volledig door elkaar gerammeld. Wat moet dat vroeger erg zijn geweest als je op die wegen met je Trabantje moest rijden.

We waren al op tijd in Barth en vonden vrij snel een mooi appartementje voor 1 nacht. Daarna hebben we Barth nog even bekeken. Een mooi oud stadje met mooie kerk en poort. In de haven, met uitzicht op de Bodden, hebben we ons getrakteerd op een lekker ijsje. Ook nog een foto gemaakt van een oude DDR-motor met zijspan.
Al met al een heerlijk fietsdagje. Voelde mij weer fit na de rustdag en het fietsen ging weer makkelijk. (Lies, bedankt voor je ondersteuning).

Wel hebben we besloten om het eiland Rügen over te slaan, omdat veel mensen zeggen dat de fietspaden niet erg goed zijn en het er, vooral aan de oostkust, erg heuvelig is. Daarom lijkt het ons beter Rügen niet te doen en de energie te bewaren voor de rest van de tocht. Er wordt op dit moment heel erg veel gedaan aan het gereed maken van goede fietspaden op Rügen. Laten we daar dan maar op wachten en een keer een weekje een huisje huren en dan per fiets dit eiland verkennen.

Morgen gaan we richting Strahlsund. We hopen maar dat we daar een geschikte kamer kunnen vinden. Tot nu toe is het allemaal wonderwel gelukt.

Alleen hoop ik dat mijn laptop het vol houdt. Heb gisteren een noodreparatie uit moeten voeren, want alles ging op zwart. Anders maar kijken of we een tablet aan kunnen schaffen, want het zou jammer zijn als ik geen verslagen meer kan schrijven en jullie foto’s kan laten zien.
Er wordt morgen weer regen opgegeven. Het wil nog steeds niet echt goed weer worden.

Tot morgen dan maar weer.

Wir sind nun in Barth und haben wieder einen schönen Zimmer. Antje, für Max habe ich ein Motor fotografiert. Die Ruhetag von gestern hat uns gut getan. Morgen geht es Richtung Strahlsund. Wie schön sind die Innsel Darss und Zingst. Das Wetter was heute gut, viel Sonne, trocken und wenig Wind. Morgen wird wieder Regen angesagt. Aber hoffentlich wird es bald Sommer.

Moin, Moin.

• 29 Mei 2015 - 19:36

Klaas En Gea.:

Hallo Geert en Anneke,

Fijn te horen dat alles na een rustdag weer goed gaat, en dat jullie weer verder zijn gegaan.
    Het weer is hier ook alle dagen pett met dubbele T.
    Maar we zullen hopen dat het een keer beter wordt. Anneke de foto"s waren weer mooi.
    Het ga julliie goed en tot morgen maarf weer.
    Hartelijke groeten. Doei, doei.

• 30 Mei 2015 - 09:27

Zwaantje Geerlings-Wijgers.:

Ik heb jullie verslag gelezen, geweldig wat een mooie reis. Het is goed, dat jullie een rustdag hebben genomen. Dat moet kunnen. Ik geniet van jullie verslagen. Fijn, dat jullie genieten, ik ook. Groetjes Zwaantje.

• 30 Mei 2015 - 15:36

Gretha Schippers:

Hoi Geert en Anneke,
    Gisteren niet aan toe gekomen om te reageren, maar fijn dat de rustdag jullie goed heeft gedaan.
    Weer veel gezien en een mooie dag gehad. Maar hopen dat het weer beter wordt.
    Het is hier ook drie maal niks, Zo schijnt de zon en dan regent het weer, bah!
    Groetjes, Willem en Gretha.