dag 6 Tour de France 13 aug. 2013 - Reisverslag uit Castellane, Frankrijk van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu dag 6 Tour de France 13 aug. 2013 - Reisverslag uit Castellane, Frankrijk van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu

dag 6 Tour de France 13 aug. 2013

Blijf op de hoogte en volg Anneke

14 Augustus 2013 | Frankrijk, Castellane

Dag 6 LANSLEBOURG – QUILLESTRE – 166 km. 24 graden.
Nou het was me het dagje wel weer. De hele dag op de Haute Alp route gereden. Toen we vanmorgen vertrokken kwamen we eerst door verschillende typisch franse dorpjes. Vlak voor Villa Rodin zagen we een heel groot fort liggen boven op de berg. Dit fort is gesticht in de 18e eeuw. Dit is het fort Marie-Thérese. Daarna passeerden we het stadje Modane. Wat wel opvalt is dat de plaatsjes allemaal zijn opgevrolijkt met heel veel bloemen. Overal perken met bloemen, de bruggen zijn versierd met bloemen en ook op de balkons zie je veel bloemen. En in de straten hangen veel hanging baskets met heel veel verschillende kleuren bloemen. Er is nl. een competitie welk dorp zich Village Fleurie mag noemen. Het zal een moeilijke keus worden voor de jury want elk dorp ziet er prachtig uit.

De Col de Telegraphe(1566 m.) kwam in zicht en omdat onze autotour Tour de France heet, hoort deze col er dus helemaal bij. De Tour de France komt hier vaak langs. Overal zag je nog namen van renners op de weg staan. En het was er weer vreselijk druk met wielrenners uit heel europa die ook de Tour de France etappes wilden fietsen. Het was een hele mooie rit naar de Col en natuurlijk even foto’s gemaakt bovenin bij het bord. Een steile afdaling volgde en dan ga je zoals ook elke fietser deed, de Col du Galibier op. We kwamen nu uit op een hoogte van 2645 meter. Een hele klim vooral voor al die fietsers. Het uitzicht bovenop was geweldig. De hele Hautes Alpes lag voor je met gletsjers, besneeuwde toppen en diepe dalen. Sommige stukken waren best een beetje eng, vooral als je uit moest wijken voor italiaanse motorrijders. Die deden net alsof de tocht naar de Col het TT circuit van Assen was. Echt onbezonnen vlogen die naar boven en nog veel harder naar beneden.

We zijn vaak even gestopt om foto’s te maken en te genieten van al dat moois. Na de Galibier hebben we bij een klein meertje onze baquette opgegeten. Toen via Briancon naar de laatste Col van vandaag, de Col d´Izoard. En zo te zien aan al die zwoegende fietsers was dit de zwaarste Col. Heel lang gerekt met steeds een stijgingspercentage boven de 8 tot 10 procent. Boven op de col hebben we nog even wat foto´s gemaakt van de enorme bijzondere rotsformaties. En toen naar beneden want het was tijd om een camping op te zoeken. Je moet niet al te laat op een camping aankomen, want anders vis je achter het net. Wij hebben tot nu toe nog steeds geluk gehad dat we overal een plekje konden krijgen. Augustus is echt de vakantiemaand van de Fransen en dat is goed te merken.
Morgen sluiten we de Hautes Alpes af en gaan we het gebied van de Gorges in en daarna de lavendelroute rijden via de Mont Ventoux. En dan kunnen we zeggen dat we echt een Tour de France hebben gemaakt.
Voor we op de camping aankwamen werden we verrast door een mooie Gorge. Een voorproefje voor morgen. En nu staan we lekker onder de bomen op een mooie camping met zwembad. Dus ik heb even lekker gezwommen.