dag 5 Tour de France 2013 - Reisverslag uit Lanslebourg-Mont-Cenis, Frankrijk van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu dag 5 Tour de France 2013 - Reisverslag uit Lanslebourg-Mont-Cenis, Frankrijk van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu

dag 5 Tour de France 2013

Blijf op de hoogte en volg Anneke

13 Augustus 2013 | Frankrijk, Lanslebourg-Mont-Cenis

Dag 5 – BEAUFORT – LANSLEBOURG – 120 km. 25 graden.
Vandaag wordt het een dagje met enkele cols op het programma, we gaan dus de hoogte in. Het begon al direkt bij het verlaten van de camping. We moesten naar de Col de Comet de Roselent. En wat hebben we genoten van de bestijging van die col. Prachtige vergezichten, woeste steenpartijen, toppen met wat sneeuw en de mooie smalle weg naar de top. Wij waren niet de enigen die de top wilden halen. Vele fietsers, wandelaars en natuurlijk heel veel auto’s wilden hetzelfde. Vooral heel veel fietsers, jong en oud, waagden de zware klim van 20 km. naar de top. Dat het soms heel zwaar was bleek wel uit al die verhitte koppen die zwoegend de berg op gingen. Bovenop kreeg iedereen weer de glimlach op zijn gezicht terug als de standaard foto bij het bord op de top genomen werd. Een mooie afdaling volgde, maar het was als autorijder goed uitkijken met die fietsers die als een bezetene de berg afgingen. Gewoon griezelig. Beneden lag het plaatsje Bourg St. Maurice. Daar inkopen gedaan in de Super Marche. Wat een winkel, zo groot dat je er niets snel kunt vinden. En dan minimaal 20 wachtenden voor elke kassa. Daarna kwamen we in een file in Seez – wegwerkzaamheden. Deze weg bracht ons naar Val d Isere. Weer zo’n schitterende beklimming met halverwege een prachtig stuwmeer. Het plaatsje Val d. Isere is eigenlijk niets. Het leeft van de wintersport en ’s zomers is er niks te doen. Daarna door naar de Col de l. Iseran. De top was op 2770 meter. Het was te mooi om te beschrijven. Hopelijk zeggen de foto’s meer. Weer heel veel trotse fieters boven die het weer gehaald hadden tot de top. Toen weer naar beneden. In het plaatsje Bonneval-sur-Arc heb ik nog een paar mooie huisjes gefotografeerd. Een heel bijzondere stijl – gebouwd met keien. Toen via de Col de la Madeleine (1780 m) naar Lanslebourg. We zitten weer op een stadscamping, niet zo gezellig als die van gisteren, maar het sanitair is prima en dat is ook veel waard en eindelijk internet.

Foto's komen later.

• 13 Augustus 2013 - 18:17

Gerrit Weijs:

Ook van deze reisverhalen met de auto geniet ik.
    Uitdagend en spannend om vanuit de auto de gorges in te kijken en de vele kleurschakeringen tot je te nemen. Dat is echt genieten, zo ook in de Tarn. En de bijrijder steeds roepen: "Bocht".
    De gorge du Verdon (niet ver zuid/oost van de mont Ventoux) is een dagbezoek waard.
    In 1990 fietste ik met 10 kg bagage de AGU-sport Mont Ventoux (met o.a de Galibier en de col d'Izoard) .
    Zijn de 1 meter grootte plaquettes van Fauto Coppi en Louison Bobet nog aan de rotswand 1 km van de zuidelijke top van de col d'Izoard?
    Nog een mooie vakantie met droog weer.
    Vandaag is het in Coevorden buiig.
    Groeten
    Gerrit Weijs