4-daagse busreis BERLIJN - 25-28 april 2013. - Reisverslag uit Dalen, Nederland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu 4-daagse busreis BERLIJN - 25-28 april 2013. - Reisverslag uit Dalen, Nederland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu

4-daagse busreis BERLIJN - 25-28 april 2013.

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

05 Mei 2013 | Nederland, Dalen

25 – 28 april 2013 - 4 daagse busreis naar BERLIJN.

25 april – mooi zonnig weer.

Dat was heel vroeg opstaan vanmorgen. Om kwart voor vijf liep de wekker af want om half zeven stonden onze chauffeurs klaar bij het station in Coevorden om de 10 vrouwen van de FNV Vrouwenbond, afdeling Coevorden naar Zwolle te brengen. Onze 4 daagse trip naar Berlijn was begonnen. Tegen half zeven waren we in Zwolle en al snel kwam de Bolderman-bus er aan. Deze bus bracht ons naar het plaatsje Zeeland in Noord-Brabant waar het verzamelpunt van Bolderman-reizen is. Na een bak koffie en de buswissel ging het om 09.30 uur met 56 personen onder leiding van chauffeur Piet naar Berlijn. Het werd een lange zit in de bus, want er was een enorme file in de buurt van Hannover. We hebben hierdoor minstens 2 uur vertraging opgelopen. De nodige stops onderweg zorgde voor de afwisseling en konden we even een bak koffie met een broodje nuttigen.
Het was de planning dat we tegen 19.00 uur in Berlijn zouden aankomen, maar dat werd 21.00 uur. We rammelden van de honger, dus Piet de chauffeur heeft ons snel naar een restaurant gebracht, waar we in een sneltreinvaart werden voorzien van drankjes en een 3 gangen maaltijd. De visliefhebbers hebben zitten smullen, maar de schnitzel-liefhebbers beten in een flintertje vlees met heel veel paneermeel. Het toetje was wel heerlijk moet ik zeggen.
Tegen 23.00 uur kwamen we bij het hotel aan en iedereen heeft snel de kamer opgezocht, want we waren best moe na zo’n lange reis. Een lekkere warme douche zorgde er voor dat iedereen direct in een diepe slaap is gevallen en droomden alvast van al het moois wat we de komende dagen nog zouden zien.

26 april – prachtig zonnig weer – ongeveer 20 graden.

Na een uitstekend ontbijt vertrokken we om half 10 voor een eerste kennismaking met Berlijn. Onze groep was in een prima stemming, want iedereen had heerlijk geslapen.
Piet de chauffeur krijgt de komende 2 dagen assistentie van Gerrit. Hij is onze gids en begeleider.
Het blijkt dat Berlijn eigenlijk op een groot moeras is gebouwd. Het grondwater bevindt zich op 3 meter, dus je hebt snel natte voeten in Berlijn. Overal in Berlijn zie je roze en blauwe buizen lopen die het water wegvoeren uit de stad.
Gerrit vertelde ons eerst het een en ander over Berlijn van voor de hereniging (die Wende). Berlijn was verdeeld in een Oostelijk (DDR) en Westelijk deel. Het westelijk deel lag als een eilandje in de DDR. Steeds meer mensen probeerden uit de DDR te vluchten. Om aan deze ontwikkeling een halt toe te roepen, bouwde de DDR een muur die Berlijn definitief in tweeën moest delen. De toenemende problemen in de DDR in de daarop volgende jaren liet zien, dat het socialistische systeem faalde en uiteindelijk leidde tot de val van de muur. In 1989 was de hereniging van beide delen van Berlijn een feit. Daarna werd Berlijn weer de hoofdstad van een herenigd Duitsland.

Eerst hebben we het Mauer-museum bezocht. Op een heel indrukwekkende manier wordt de geschiedenis van de Muur verteld. Op huizen in de omgeving staan grote foto’s afgedrukt die laten zien hoe mensen probeerden te vluchten naar het westen. Ook is er een “muur” gebouwd van ijzeren staven die zo zijn neergezet dat het net een ondoordringbare barricade is.
Daarna ging de tour naar Checkpoint Charly. Dit was niet zo bijzonder, te veel commercie. Jammer dat er geen tijd was om het informatiecentrum te bezoeken. Wel stond er nog een stukje oude muur waar we veel foto’s van gemaakt hebben.
Toen bracht de bus ons naar het monument voor de vermoorde joden van Europa. Dit was een heel indrukwekkend monument. 2711 betonnen zuilen, die 0,95 meter breed en 2,38 meter hoog zijn. Deze zuilen zijn geplaatst op een terrein van 19.000 vierkante meter en geplaatst op een onregelmatige, golvende ondergrond. Als je tussen de betonnen zuilen doorloopt, geeft dit een zeer beklemmend gevoel, je voelt je opgesloten en ziet niet wat er vlak bij je gebeurd.
Ook heel bijzonder waren de huizen in de Russische wijk. Die waren beplakt me tegeltjes van Meisser Porzelan en dat zijn hele dure tegeltjes.
Ook de beroemde straat Unter den Linden met het Staatsoperagebouw was prachtig. Wat jammer was dat je niets kon zien van de Gedächtniskirche. Die was in zijn geheel ingepakt omdat het gerestaureerd wordt.
’s Middags bracht de bus ons naar het centrum en hadden we een 3 uurtjes vrij te besteden. Velen van ons wilden naar de KaDeWe, Kaufhaus des Westens. Vooral de 6e verdieping was geweldig om daar eens rond te kijken. Wat een culinair feest was het daar en wat een enorme keus aan producten. Toen lekker op een terrasje koffie gedronken. Daarna bracht de bus ons naar een restaurant waar we heerlijk hebben gegeten en waar de eigenaar ons trakteerde op amusement tijdens het eten. De tour werd ging verder langs de Siegessäule. Deze zuil vertelt over de Pruisische overwinningen op Oostenrijk. Bovenop staat een beeld van de overwinnaargodin Victoria. Verder ging het langs het nieuwe HauptBahnhof, de Reichstag met zijn glazen koepel en naar de Brandenburger Tor. Deze poort wordt nu gezien als het symbool van de hereniging van Duitsland. Gerrit nam ons vervolgens mee naar het Sonyhuis. Een enorm prestige bouwwerk van 5 enorme hoge gebouwen die door een kleurrijk dak, dat scheef gekanteld is, met elkaar verbonden wordt. Als inspiratie heeft de Japanse berg Fuji gediend. Het was een schouwspel van heel veel kleuren. Prachtig om daar doorheen te lopen.
Toen bracht de bus ons weer naar het hotel. Het was inmiddels al 22.30 uur en iedereen was moe en het wijntje en de pyama-party hebben we verschoven naar morgenavond.

27 april.

En weer was het een prachtige dag. We vertrokken weer om half 10 voor de 2e stadstour. Eerst gingen we naar het monument van het Rode Leger in het Treptower Park. Hier liggen 5000 soldaten uit de Sovjet Unie begraven, die tijdens de slag om Berlijn waren gevallen. Tijdens de wandeling er naar toe ontvouwde zich de begraafplaats aan je voeten. Heel bijzonder.
Piet bracht ons daarna naar de Charlottenburg. Het slot werd gebouwd door keurvorstin Sophie Charlotte en werd na haar dood in 1705 naar haar vernoemd.
’s Middags zijn we aan boord gegaan van de Vliegende Hollander voor een vaart over de rivier de Spree. We konden nu Berlijn bekijken vanaf het water, wat toch weer een heel ander beeld geeft. Wat een mooie oude bruggen heeft Berlijn. Ook voerden we langs de regeringsgebouwen en de Vredesbrug. Het eindpunt van de boottocht was bij een heel lang stuk “Muur” met heel veel kleurrijke beschilderingen. Hopelijk blijft dit stuk muur bestaan, want er wordt steeds wat weggehaald omdat er huizen moeten worden gebouwd. Daarna kregen we weer 3 uurtjes waarin we zelf konden bepalen wat we wilden zien. Enkele zijn de Berlijnse Dom ingegaan, weer anderen zijn gaan winkelen en natuurlijk werd er koffie gedronken met een dik stuk taart.
’s Avonds werden we hartelijk welkom geheten in een Turks-Duits restaurant, waar we getrakteerd werden op een heerlijk 3-gangendiner.
Piet bracht ons na dit heerlijke eten terug naar het hotel, waar de “Verkade-meisjes”een pyama-party hadden gepland. Enkele mannen in de bus waren er jaloers op en Henk heeft alle moed verzameld en, uitgedaagd door ons, verscheen ook hij op onze pyama-party. Dat was een heerlijk avondje toneelspelen, improviseren, lachen en plezier maken bij een glaasje wijn. Henk bedankt dat je dit spel zo leuk heb meegespeeld. Moe van alle jolijt en al het moois wat we overdag hebben gezien, is het alweer de laatste nacht in ons hotel.

28 april.

Om 7.00 uur zat iedereen al aan het uitstekende ontbijt, want om 8.00 uur stond de bus klaar voor het vertrek naar Nederland. De terugreis verliep heel vlot en heel gezellig. Het zingen van oud hollandsche liedjes was een heerlijke afwisseling van de reis op de Autobahnen. Tegen 17.00 uur waren we weer in Zeeland (Noord-Brabant) waar we nog heerlijk gegeten hebben met zijn allen. Daarna weer in de servicebus die ons weer naar Zwolle bracht. Tegen 21.00 uur waren we bij het station Zwolle en onze “mannen” stonden ons al op te wachten.
We kunnen terugkijken op een prachtige reis, waarin we met elkaar veel gezien hebben, veel plezier hebben gehad en voor herhaling in aanmerking komt.

“Meiden” het was geweldig en bedankt.

• 06 Mei 2013 - 09:50

A.halfwerk:

Anneke bedankt voor het prima verslag en de mooie foto's . het was een geweldige reis. groetjes anje.

• 07 Mei 2013 - 21:03

Fenna :

Mooi verslag Anneke. We beleven het weer opnieuw. Wat hebben we gelachen en een mooie reis gehad! Groetjes, Fenna

• 08 Mei 2013 - 11:34

Lina:

Wat hebben we een mooie reis gehad is zeker voor herhaling vatbaar.
    De tien meisjes hebben veel plezier gehad en genoten van de voordracht van Henk.
    Anneke bedankt voor je mooie verslag en fijn dat je erbij was.
    Groetjes Lina

• 09 Mei 2013 - 22:02

Geesje Berendsen:

We hebben gezamenlijk 4 geweldigedagen gehad, vermoeiend maar dat was het meer dan waard.
    Het geeft nogmaals aan dat wij met elkaar een hechte en gezellige groep vormen.

Groeten ,

kleine Geesje

• 14 Mei 2013 - 16:11

Ali:

Anneke,
    Wel een beetje laat, maar het spreekwoord ken je, beter laat dan.........
    Hartelijk dank voor je prachtige verslag met de mooie bijlagen(foto's )van ons prachtig en zeer gezellig reisje naar Berlijn.
    Groetjes Ali

• 07 Augustus 2013 - 22:16

Roli54:

Das hört sich ja gut an. Ich glaube, ich muss noch Hollandisch lernen

mfg
    Roland und Nati