Dag 1 Fiets4daagse Dalen. - Reisverslag uit Dalen, Nederland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu Dag 1 Fiets4daagse Dalen. - Reisverslag uit Dalen, Nederland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu

Dag 1 Fiets4daagse Dalen.

Blijf op de hoogte en volg Anneke

24 Juli 2012 | Nederland, Dalen

1e dag Drentse Fiets4daagse vanuit Dalen – 60 km.

Een stralende zon aan een helder blauwe hemel. Dat zagen we vanmorgen toen we opstonden. Dus heerlijk fietsweer en een uitstekend begin van de 1e dag van de Fiets4daagse. Het was aardig druk bij restaurant Cornelis waar de inschrijving was. De inschrijving verliep heel vlot. Niks geen geschrijf meer op inschrijvingsformulieren. De computer heeft zijn intrede gedaan.
Met een appeltje voor de dorst voor onderweg begonnen we aan onze 60 km. Eerst ging het richting Wachtum over de Hoogeveense Vaart richting Sleen.
En wat zagen we daar voor vreemde schapen in de wei lopen. Het blijken Alpaca’s te zijn die oorspronkelijk uit Zuid Amerika komen. Op de boerderij Breegroen in Holsloot, waar deze dieren gefokt worden, konden we een kijkje nemen en kregen we uitleg. De wol van deze Alpaca’s is heel zacht en niet vet zoals schapewol. Het wordt voornamelijk naar de Scandinavische landen geexporteerd. Leuk om hier even een kijkje te nemen. Even verder op hebben we op een rustig plekje langs het water onze eigen meegebrachte koffie gedronken. En het was zo’n mooi rustig plekje dat je heel veel kwetterende vogels om je heen zag. Dat was dus genieten.

We fietsten weer verder langs het water over een prachtig fietspad naar Sleen. Hier was de eerste stempelpost bij Theater de Deel in Sleen. Even een lekkere cappuccino gedronken met iets in een klein glaasje erbij. Dat laatste vocht gaf ons vleugels en we vlogen zo richting Noord-Sleen. Hier hebben we de molen Albertdina bezocht. Hier was een expositie over de bijenteelt. We kregen een uitgebreide rondleiding door iemand van de Bijenvereniging Oosterhesselen. Met veel enthousiasme werd verteld hoe bijen leven. Alles stond heel overzichtelijk op informatieborden. Trouwens deze bijenvereniging bestaat dit jaar 100 jaar. We werden mee naar buiten genomen en konden bij de bijenkasten kijken en ze lieten zien hoe je zelf in je tuin een ïnsektenhotel”kunt maken. Mooi om dit even weer te zien en de voorwerpen die vroeger gebruikt werden bij de bijenteelt. Mijn opa was vroeger ook imker, dus heel veel herinneringen aan die tijd kwamen weer boven. Met een lekkere pot honing op zak zijn we weer op de fiets gestapt richting de Kibbelkoele. Daar was het al erg druk met badgasten.
De route ging verder richting Schoonoord. Lekker door de bossen, want de zon brandde goed op je huid en de bomen zorgden voor de nodige afkoeling. Even verderop zagen we een bankje met uitzicht op een vennetje met heel veel waterlelies en wollegras. De fietsers die voorbij kwamen hoorden we allemaal hetzelfde zeggen. Oh, moet je eens kijken, wat mooi. En dat was het.

De tocht ging verder naar Zweeloo/Aalden. Op de brink in Aalden was de Zweeler Markt. We werden daar verwelkomt door de Sweel Sangers, een shantykoor uit Zweeloo. Vooral het lied Sierra Madre was heel mooi om te horen. Nog even een rondje markt gedaan en nog een oud petroleumstel gekocht voor 7.50 euro. Die kon ik niet laten liggen, want als je zoiets verzamelt laat je zo’n mooi exemplaar niet liggen.
Dus met de fietstas vol vervolgden we onze tocht verder naar Oosterhesselen. Eerst kwamen we nog door Benneveld en via Havezthe de Klencke (waar ik vroeger gewerkt heb) gingen we via het bos naar Oosterhesselen. Hier was een markt aan de gang genaamd Montmartre. Allemaal kunstenaar zag je aan het werk en lieten zien wat ze allemaal al hadden gemaakt. Na een glaasje fris gedronken te hebben bij restaurant Deen vervolgden we onze tocht richting Gees. In Gees werden we opgewacht door het illustere gezelschap van Graaf Heer Jans der Stempelaers met zijn vazal Frits. Even weer een momentje van wat gekkigheid, dat maakt deze fietsviedaagse zo leuk. Alleen Jans, dat pak doe dat morgen maar niet meer aan, want morgen wordt het nog warmer. We willen je de komende dagen ook nog graag zien stempelen.

En toen was het nog maar 12 km. naar Dalen. In Dalen werden de fietsers verwelkomt door de Loo- en Drostenzangers. Wat is dat toch een geweldig koor. Dat is genieten en dat deden heel veel mensen. Eerst nog de laatste stempel ophalen en dan snel een lekker ijsje, want dat hadden we wel verdiend vonden wij.

Morgen gaat de tocht naar Duitsland. Dat wordt dus niet zo veel brood meenemen, want daar lokken die lekkere Kaffee mit Kuchen weer.
Al met al een heerlijk dagje fietsen, een mooie route die goed werd aangegeven. We zijn zelfs nog op fietspaden geweest waar wij nog nooit op gefietst hebben, en dat wil wat zeggen. Dus een compliment aan de routemakers.

Graag tot morgen met de verdere belevenissen van twee Dalenaren die de Fiets4daagse van Dalen rijden.
Tjuus.