BELGERN - PRIESITZ. - Reisverslag uit Priesitz, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu BELGERN - PRIESITZ. - Reisverslag uit Priesitz, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu

BELGERN - PRIESITZ.

Door: tibberentour

Blijf op de hoogte en volg Anneke

13 Juni 2012 | Duitsland, Priesitz

Belgern – Priesitz – 51 km. 19 graden.

Een heerlijk ontbijtje vanmorgen met alleen fietsers die de ElbeRadweg fietsen. Dus gespreksstof genoeg en veel ervaringen over en weer uitgewisseld. Ook een aantal nieuwe ideeën over nieuwe tochten opgedaan. Ook een fietser uit Berlijn die we al een aantal dagen steeds tegen komen sliep vannacht in hetzelfde pension. Erg vroeg zijn we dus niet vertrokken. Het was zwaar bewolkt vanmorgen met regen dreiging, dus regenpakken boven in de tassen. Het was duidelijk kouder dan gisteren.

Vandaag was het een ritje door de weilanden en langs de dijken van de Elbe. Daardoor niet zo veel de Elbe gezien. Maar de weiden waren vol bloemen, zoals korenbloemen, kamille, margrieten en heel veel klaprozen. We fietsten eerst naar Torgau, waar we koffie hebben gedronken. Even later kwam de Duitse fietser er ook aan en toen samen nog een bak koffie genuttigd. Daarna even een winkel bezocht voor de nodige proviand. Verder ging het richting Elsnig. Op de kaart stond vermeld dat in elk klein plaatsje wel een mogelijkheid was om de warme maaltijd te nuttigen, maar helaas was het weer Ruhetag of pas om 17.00 uur geopend. En daardoor heb ik iets te lang gewacht met eten, dus opeens voelde ik de kracht wegvloeien, en verdorie weer de hongerklop. Eigen schuld, want ik had vanmorgen geen Kuchen bij de koffie gegeten (waren geen lekkere). Dus maar snel wat druivensuiker genomen en alle brood opgegeten die we bij ons hadden + banaan en na een uurtje lukte het weer. Toen kwamen we in Dommitzsch. En wie kwam ik daar tegen? Ganzen Geesje uit Coevorden. Daar ben ik dus maar even mee op de foto gegaan.

Even later kwamen we een mooie wegwijzer tegen, die we ook maar even op de foto hebben gezet. Het was verder vandaag een rustige dag. Wel steeds fietsers. Ze fietsen meestal de ElbeRadweg van Magdeburg naar Bad Schandau. Verder voerde de tocht door kleine dorpjes, waar het echt zeer rustig was. Geen mens te bekennen, echte slaapdorpjes. Dus een beetje een saaie dag.

We zitten nu in Priesitz op een boerderij, ook weer in zo’n slaapdorpje waar niets te beleven valt. De boerin was bereid vanavond een warme maaltijd voor ons te koken, want een eetgelegenheid is hier niet. En het was heerlijk, vooral de gebakken aardappeltjes. Straks wordt het TV kijken voor Geert – voetballen, en ik ga lekker muziek luisteren en als het spannend wordt kijk ik even.

Vanmorgen vertelde de alleen fietsende Duitse man dat hij hartpatiënt is en fietst met een hartslagmeter, die hij nauwkeurig in de gaten houdt. Wanneer de meter een te hoge hartslag aangeeft, dan neemt hij direct rust. Hij fietst zo al jaren allerlei lange fietstochten. Ja toen kwam dus ook mijn verhaal over mijn ICD ter sprake. Allebei hadden we wel hetzelfde gevoel van trots op jezelf zijn dat zo’n lange tour weer kan en dat je uiteindelijk het ook weer aandurft dit te doen.

Wat ons wel opgevallen is dat je in Duitsland en ook ik Tsjechië nergens AED’s ziet. (AED = Automatische Externe Defibrillator). In Dalen zie je ze bijvoorbeeld overal hangen, dankzij Hart Veilig Dalen. In Dalen en Wachtum is een netwerk van AED-locators die bij een calamiteit gewaarschuwd worden en direct in actie kunnen komen bij een hartstilstand.
In Dalen worden de AED locators opgeleid door de EHBO, afdeling Dalen-Wachtum, dus een heel actieve groep mensen is bezig om Dalen Hart veilig te maken en te houden.

Morgen gaat het richting Wittenberg en vanaf morgen proberen we weer de kamperen. Er zijn weer campings op de route gelukkig. We hebben nu door de regen en regendreiging 4 overnachtingen in een pension gehad, dus het mag nu ook wel weer eens een keer.

Tijdens het eten zag ik ook hier in huis een mooie spreuk.

=== LERNE SCHWIMMEN STATT AUF DIE EBBE ZU WARTEN===

Tot morgen dan maar weer en hopelijk wordt het een ”oranje” avondje.

• 13 Juni 2012 - 18:48

Frieda:

Ik vind onze Ganzen Geesje toch mooier!
    Heb je een bordje Dalen 800 km erbij gehangen? ;)
    Succes met het rondtrappen van de pedalen en tot de volgende keer.

groetjes Ron en Frieda

• 14 Juni 2012 - 10:42

Nelly:

Hoi Anneke en Geert,

Wat zijn jullie al ver zeg!!! Na 2 weken jullie weblog niet hebben bekeken ivm onze vakantie naar Griekenland, was ik erg verbaasd. Mijn mailbox was volgelopen en het duurde even voordat ik alle verslagen had gelezen. Ben nu weer helemaal bij en op de hoogte van al jullie belevenissen. Ga jullie nu weer per dag volgen. Jammer dat het Nederlands eltal heeft verloren. Hoe beleven ze dat in Duitsland? Veel plezier nog!

Liefs en groetjes van
    Albert en Nelly