BUCEK - VELTRUSY. - Reisverslag uit Veltrusy, Tsjechische Republiek van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu BUCEK - VELTRUSY. - Reisverslag uit Veltrusy, Tsjechische Republiek van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu

BUCEK - VELTRUSY.

Door: tibberentour

Blijf op de hoogte en volg Anneke

07 Juni 2012 | Tsjechische Republiek, Veltrusy

Bucek – Veltrusy – 53 km. 23 graden.

Donderdag 7 juni 2012.

Wat een geweldige fietsdag hebben we gehad. Het zonnetje heeft de hele dag geschenen en de t-shirts en korte broeken konden weer aan.
Vanmorgen zijn wij uitgezwaaid door Gerrit en Tietie. Na 500 meter gefietst te hebben begon de eerste beklimming al. En dat ging perfekt, geen centje pijn. Via Trtice ging het naar Msec. Daarna naar Lodenice tussen meertjes door. Via Nova Studnice, Hradecno naar Smecno. Wat hebben we zaterdag op de heenweg veel mooie dingen gemist. De beklimmingen waren toen zo steil dat we eigenlijk niet echt genoten hebben van de mooie natuur. Nu waren de beklimmingen korter en de afdalingen langer, dus we konden op ons gemak om ons heen kijken. Al die mooie kleine dorpjes, met al die oude huisjes, dan weer de vergezichten. Elk bochtje bracht weer een nieuwe verrassing. Het ging ook behoorlijk snel.
Smecno is een prachtig stadje met een heel mooi klooster/kerk. Het is ook een echt Tsjechies dorpje, met allemaal van die kleine oude winkeltjes en kroegjes. In een van die kroegjes hebben we koffie gedronken, weer zo’n bak met koffiedroes en heet water. Maar ze waren direkt bereid mijn fiets van stroom te voorzien. Alles was nu open (dat was niet zo op de heenweg) en er hing een gemoedelijke sfeer. Dat hadden we nog niet eerder zo gemerkt in Tsjechie. Daarna ging het naar Pchery met een paar behoorlijke beklimmingen en natuurlijk weer van die heerlijke afdalingen.

Zo tijdens het fietsen vandaag beseften we wat voor een prestatie we zaterdag geleverd hebben. Al die lange afdalingen hebben we zaterdag dus als beklimmingen voor de kiezen gehad.
Van al dat moois om ons heen konden we nu genieten zonder al te veel inspanning te hoeven doen. Trouwens het fietsen was weer heerlijk. Eigenlijk waren we vanmorgen blij dat we weer op de fiets konden stappen en het voelde direkt weer goed aan. Het aantal rustdagen was dus blijkbaar voldoende.
Langzaam dalend ging het richting Kalupy. Hier hadden we op de heenweg een hotel gehad, maar even na Kralupy was ook een camping en eigenlijk hadden we wel zin om te kamperen. Even na Kralupy in Nelahozeves hebben we bij restaurant Marine even wat gedronken. Maar de eigenaar vergalde onze lust om er langer te blijven, want de fietsen moesten van zijn terrein af, want die konden beschadegingen veroorzaken aan zijn muurtje. Snel onze glazen leeg gedronken en afgerekend (zonder fooi). Zo’n chagerijn krijgt niks en de gastvrijheid was ver te zoeken. De serveerster schaamde zich rot dat wij van het terras werden afgezet.

Toen via een wegomleiding die over een spoorbaan liep en een oud stationnetje kwamen we bij de camping aan. Inmiddels werd de lucht erg donker en het begon een beetje te regenen. En op de camping staan kleine trekkershutten. Dus de keus was snel gemaakt, een trekkershut voor 16 euro met schoon beddegoed op de koop toe. Verder is het sanitair belabberd, maar er is genoeg bos in de buurt en de hut is netjes. Toen we ons geinstalleerd hadden bleek dat er een grote groep zigeuners achter op de camping staan. Dus nu staan onze fietsen ook in de hut en alles is goed afgesloten. Inmiddels is er een Duitser in zijn tentje naast ons gekomen. Hij is bouwingenieur en komt uit Berlin en gaat elk jaar een voettocht maken zonder geld op zak te hebben. Hij is in Riesa begonnen en morgen gaat hij naar Praag, zijn einddoel. Hij heeft vanavond bij ons gegeten (ik had spaghetti gemaakt en had nog wat over). Vanavond heeft hij koffie meegedronken en we hebben de hele avond gezellig met hem zitten kletsen op een bankje buiten. Het regenen heeft opgehouden en het was een heerlijke avond om buiten te zitten. Toch ook wel een hele belevenis om zonder geld zo’n wandeltour te maken. Onderweg waren we al mensen tegengekomen die ook op de fiets naar Praag gingen (duitsers uit Hamburg). Die vertelden ook al dat ze onze buurman tegen waren gekomen en hadden voor hem de pont en het middagmaal betaald. Onze buurman vertelde dat hij er best tegen op zag dat hij morgen zijn einddoel bereikt. Weer terug in de hectiek van alle dag en dat zal wel weer wennen zijn. Maar wel 3 weken volledig back to basic en helemaal op jezelf aangewezen zijn. Hij vertelde, dat hij die 3 weken per jaar echt nodig had.
Hij had een soort dagboekje bij hem met hele mooie spreuken. Ik heb er een paar op geschreven en ik zal de komende dagen jullie elke keer verrassen met een mooie spreuk.

Nu gauw naar bed en lekker slapen. Er is geen internet hier op de camping, dus morgen gaat dit verhaaltje pas het internet op.

De spreuk van vandaag luidt:

====WER SICH AUF DEM WEG MACHT, KANN ANDEREN BEGEGNEN ====

• 07 Juni 2012 - 16:45

Mariet En Gerrit:

Jullie hebben genoten van een mooie tocht.
    Maar wat moeten wij nu vanavond lezen?
    Hopenlijk worden alle dagen voor jullie zo mooi.
    Houwen zo.

Hou doe

• 07 Juni 2012 - 18:30

Ria :

Hallo Anneke en Geert,

Goed te lezen dat jullie het einddoel Praag hebben bereikt, van harte gefeliciteerd!
    We vinden het ongelooflijk dapper dat jullie dat op de fiets hebben gedaan.
    Als het mooi weer is, valt het nog een beetje mee. Maar als het slecht weer is, dan is het afzien...

En nu dan weer richting huis. Als jullie via Maagdenburg fietsen, is het gebouw dat door Hundertwasser is ontworpen (in het centrum) zeker de moeite waard om te bekijken. Ik heb het een aantal keren op de foto gezet, het is zo bijzonder!

Wij zijn vanochtend in Ljubjlana in Slovenië aangekomen. We willen morgen de stad gaan bekijken
    en dan verder nog naar een klein stadje Ptuj (dichtbij Maribor) in het Noordoosten van Slovenië.
    Daar moet de natuur heel mooi zijn en de wijn heel lekker!

Een hele goede reis terug naar Dalen en onderweg niet van de fiets vallen!!
    Groeten, Peter en Ria

• 07 Juni 2012 - 19:32

Annie Scholten:

Hallo Anneke en Geert,

Ik heb genoten van jullie reisverhalen, wat een belevenis. Gefeliciteerd -aangekomen in Praag, een prachtige stad, wat dapper dat jullie op de fiets deze reis hebben aangedurfd, soms mooi weer, soms slechts weer, maar ja, je moet verder. Wat prachtig om al die mensen op campings en in dorpjes te ontmoeten. Mooie foto's hebben jullie gemaakt. Kanjers zijn jullie.
    Veel plezier en een goeie terugreis gewenst.

Hartelijke groet uit een regenachtig Dalen

• 08 Juni 2012 - 07:42

Frank:

Hej de banden vol met wind? Dan hej ja niks te klagen!

Goeie terugreis!