ERLAU (Dld) - MAUTHAUSEN (Oostenrijk) - 110 km. - Reisverslag uit Mauthausen, Oostenrijk van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu ERLAU (Dld) - MAUTHAUSEN (Oostenrijk) - 110 km. - Reisverslag uit Mauthausen, Oostenrijk van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu

ERLAU (Dld) - MAUTHAUSEN (Oostenrijk) - 110 km.

Door: tibberentour

Blijf op de hoogte en volg Anneke

17 Juni 2011 | Oostenrijk, Mauthausen

ERLAU – BRANDSTATT – 55 km. 16 juni 2011.
Allereerst Ilse van harte gefeliciteerd met het behalen van je Atheneum-diploma. Geweldig en we zijn reuze trots op je. Je hebt er hard voor gewerkt en het resultaat is er. Na je telefoontje hebben we het ook even gevierd met een lekkere aardbeiensorbet (zie foto).

Maar wat was het een geweldige dag. De zon scheen de hele dag (29 gr.) windje in de rug, geen beklimmingen, nog geen 2 meter van de Donau verwijderd geweest, het kon niet stuk. Van Erlau ging het eerst naar Oberzell een klein plaatsje met veel gekleurde oude huizen. We kwamen langs prachtige kleine dorpjes die aan de oever van de Donau waren neergelegd, want zo zag het er uit. Aan beide kanten van de Donau de beboste heuvels met een verscheidenheid aan soorten bomen, prachtig al die kleuren groen. En toen stonden we voor de grensovergang naar Oostenrijk. Het land waar we heen wilden hebben we in ieder geval bereikt. Het uitzicht bleef mooi en werd eigenlijk steeds mooier bij elke bocht die de Donau maakte. Hoe vaak we van de fiets zijn gestapt is niet meer te tellen. Even genieten en een foto maken. In Au moesten we een half uur wachten op de pont die ons in 20 minuten naar Inzell bracht. De Radweg hield op en we zouden over een snelweg moeten fietsen of de pont. Nou de keus was niet moeilijk. De pont dus. Een klein pontje (zie foto) kwam aanvaren en we werden door de behulpzame schipper geholpen om op de pont te komen. Een heerlijk tochtje over de Donau volgde. In Inzell kwamen we weer aan land en we fietsen toen verder in de schaduw van de bomen. Heerlijk was dat want de zon scheen fel en het was behoorlijk warm. Ook aan de andere kant van de Donau was het een prachtig gezicht. Ik heb gewoon woorden te kort om te omschrijven hoe mooi het was en ik denk dat de foto’s niet helemaal laten zien hoe de natuur daar is. Ook de heerlijke geuren van de bloemen en de bomen komen daar nog bij. Echt het was buitengewoon. In Aschach hebben we bij de Tourist Information een kamer geboekt bij een Bauernhof. Toen belde Ilse met het geweldige nieuws en hebben daar een heerlijke sorbet genomen om het te vieren. Toen nog 6 km. fietsen naar ons slaapplaatsje van vannacht in een Bauernhof. Een prima kamer in een huis dat in 1371 is gebouwd . Vanavond werden we door de “jonge” boerin uitgenodigd voor een wijntje (ik apfelchorle). Ook de oude boer en boerin waren erbij en we hebben de hele avond lekker in de tuin gezeten en er is heel wat besproken. Nu gauw naar bed, want de oogjes worden kleiner en morgen gaat de wekker weer om 07.30 uur af. De reis gaat morgen richting Linz en proberen om daar een internetdongel te kopen, want vannavond was er geen internetmogelijkheid. Ik heb alvast mijn verhaaltje van vandaag in een word-documentje gezet, want elke dag de belevenisssen beschrijven is mooier en schrijft fijner. Tot morgen.

BRANDSTATT - MAUTHAUSEN - 55 km. 17 juni 2011.

Vanmorgen na een lekker ontbijtje op de fiets met de regenkleding aan want het regende. Gisteravond veel onweerdreiging, maar het is er niet van gekomen. Na ongeveer 5 km. fietsen kon de regenkleding opgeborgen worden en werd de lucht weer langzaam blauw. En verder: zon zon zon en een prima temperatuur. De Donauradweg doet zijn naam eer aan want de Donau wijkt geen 2 meter van onze zijde. In Alkoven passeerden we nog een gedenksteen. Daarop stond te lezen dat de Nazi"s van 1940 - 1944 hier 30.000 gehandicapte en zieke mensen hebben vermoord en verbrand en hun as was op deze plaats in de Donau gegooid. Er stond een mooie spreuk bij: Wasser löschte die Spuren, die das Gedächtnis bewahrt. Heel indrukwekkend. Daarna fietsten we naar Wilhering. Hier moesten we met een Drahtseilbrücke (een soort pont) naar de overkant gebracht worden, naar Ottersheim. Toen ging het op weg naar Linz. Goh, wat een drukte en verkeer. De stad Linz was extra druk want er werd een dag van en voor vrijwilligers gehouden. Heel veel mensen, TV opnames, enz. dus van het marktplein konden we niet veel zien. Eerst zijn we op zoek gegaan naar een internetdongel en zo jullie zien, is dat gelukt. Kan alleen mijn weblog bijhouden en foto's downloaden. Heb 2 gigabites tot mijn beschikking met deze simkaart. Moet toch genoeg zijn tot Wenen. Snel hebben we Linz verlaten en de route werd er niet mooier op, ongeveer 15 km. door industriegebied. We kregen honger, er was geen winkel te bekennen en op dat stuk ook geen café of iets dergelijks. En wat hadden we trek. Eindelijk kwam er een soort Mac Donalds in zicht. We hebben wat maagvulling gegeten, want lekker was wat anders. Maar de energievoorraad was weer aangevuld. Toen ging het verder tot Mauthausen. Dit plaatsje is bekend door het Konzentratiekamp. We zijn er niet naar toe gegaan, bewust. Het blijft zolang in je hoofd zitten wat je daar te zien krijgt.
Hier hebben we bij de Tourist Info een kamer geboekt voor vannacht, weer op een Bauernhof en meteen ook voor morgen in het plaatsje Ybbs. Dat wordt dus ons doel voor morgen. Er wordt slecht weer voorspeld voor morgen. Ook zondag wordt regen verwacht maar vanaf maandag wordt het droog en weer warm. De omgeving van Mauthausen is heel mooi, in de verte zie je de bergen steeds hoger worden. Net lekker een groot glas Saft gedronken, gemaakt door de boerin uit vlierbessenbloesem. Heerlijk. En de kersen zijn rijp in de boomgaard. Dus jullie snappen wel wat we nog meer gedaan hebben. En lekker dat ze waren.

Anton: Ich bin froh dass du nicht mehr traurig bist. Grüße Peter von mir und lass ihm mit seimen Gucker nicht so viel schauen. Gib ihm ein Rad dann kann er üben und einmal nach uns in Dalen radeln. Liebe Grüße

Lieve mensen, bedankt voor alle fijne reakties. Het is altijd fijn om wat van jullie te horen en dat jullie allemaal zo met ons meeleven en ons avontuur meebeleven. Hartstikke fijn, we kijken altijd eerst even naar de reakties elke dag voordat ik mijn weblog maakt.

Tot morgen.

• 17 Juni 2011 - 20:50

Willem En Gretha:

Hoi Geert en Anneke,
    Ja hoor Oostenrijk bereikt, dat is heel wat. Prachtig is het daar hè. Een heel mooie route, je krijgt er gewoon zin aan om er ook naar toe te gaan. Vandaag was het hier niet zo`n mooi weer. Gisteren veel regen gehad.Ik hoop dat het morgen beter word, want de kleinkinderen komen hier morgen en tegen de avond gaan we bij Richard ,Mariska en Kids eten,want dan is het hun trouwdag (12 jaar ). Misschien ook wel zo`n lekkere sorbet (hmmm) moet kunnen, al mag ik het eigenlijk niet hebben vanwege m`n suiker . Nou luitjes, geniet er nog van.
    Groetjes ,willem en gretha.

• 18 Juni 2011 - 18:01

Jan En Wil:

wij vinden het knap wat jullie doen hier is alles oke veel succes en goede reis