5 juni 2018 Zaandam - Volendam. - Reisverslag uit Volendam, Nederland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu 5 juni 2018 Zaandam - Volendam. - Reisverslag uit Volendam, Nederland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu

5 juni 2018 Zaandam - Volendam.

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

05 Juni 2018 | Nederland, Volendam

5 juni 2018 ZAANDAM – VOLENDAM 45 km. 16-23 gr.
Na het luxe ontbijt van gisteren was het vanmorgen maar een karige bedoening. Het bed was uitstekend dus we hebben wel goed geslapen. Het was frisjes vanmorgen toen we opstonden, dus de “dikke” kleding ging aan. Om 09.00 uur zaten we weer op de fiets.

Eerst zijn we op zoek gegaan naar het Tzaar Peterhuisje. Na wat navragen hebben we het gevonden, gefotografeerd en weer verder gegaan. Het was nl. gesloten. Toen dwars door Zaandam met veel wegopbrekingen naar de Zaanse Schans. Door die vele wegopbrekingen en het strooien van kleine schelpjes slipte mijn achterwiel weg en daar lag ik dus op de grond te spartelen. Gelukkig niks aan de hand maar de schrik zat er wel even in. Toen naar de Zaanse Schans. Prachtig om te zien. 6 molens in een lange rij en daarbij al die mooie groene huisjes, waaronder een oude AH winkel. Een prachtig geheel dat voornamelijk bezocht wordt door chinezen en japanners in grote getale.

Daarna door het Waterland richting Ilpendam. Eerst door een mooi recreatiegebied en natuurpark. Wat was het mooi om over dit fietspad naar Ilpendam te fietsen. En wat een vogels hebben we gezien en gehoord. En dan al die jonge ganzen en jonge eendjes niet te vergeten.
Wat hebben we genoten van dat stukje natuur. En dat tussen Amsterdam, Purmerend en Zaandam. Dat verwacht je niet. Wat ook op viel waren de aparte boerderijen in deze streek met aparte daken.

Monnickendam is ons volgende doel. Het werd inmiddels wat warmer, want vanmorgen bij vertrek was het slechts 16 graden.
In Monnickendam hebben we geluncht en even het dorpje bekeken. Weer allemaal van die mooie kleine huisjes, vaak groen en een mooi klein haventje.

Na Monnickendam was ons volgende doel Marken. Wij op weg naar de strekdam die Marken met het vaste land verbindt. Op de dam hadden we sterke wind tegen, dus Geert kroop lekker achter mij en in een lekker tempo met een standje meer stroom op mijn fiets waren we zo in Marken. Wat een schattig plaatsje. Weer die prachtige vissershuisjes aan de haven. Aan de haven even een terrasje gepakt en toen naar de boot die ons met fiets en al naar Volendam heeft gebracht. Heerlijk zo’n boottochtje.

In Volendam was het verschrikkelijk druk. Er wordt geen Nederlands meer gesproken en het is er weer vol met chinezen en japanners, die achter mannen en vrouwen aanlopen met een paraplu met vlaggentje van het land.

Wij zitten nu in hotel Spaander, midden in Volendam. We hebben net even op de dijk een portie kibbeling gegeten en op een terrasje gezeten, mensen kijken. Volendam vonden we maar niks, te toeristisch.

Nu even mijn verhaaltje en foto’s online proberen te krijgen en dan onderuit wat muziek luisteren en dan slapen. Je bent de hele dag buiten en dat maakt slaperig.

Het was weer een heerlijk fietsdagje, op de val na dan. Morgen gaan wij richting Medenblik en eindigen in Wervershoof. Het wordt weer een zonnige warme dag morgen, dus dat is weer genieten.

Tot morgen dan maar weer.

• 06 Juni 2018 - 20:48

Edith Und Werner:

hallo Anneke und Geert!
    danke für eure schönen Berichte und die wunderschönen Photos. So können wir eure Tour auch genießen.
    Wir hoffen du,Anneke, den Sturz gut überstanden hast und nicht von Schmerzen oder anderen Dingen beeinträchtigt bist. Also von uns alles Gute.
    Heute habe ich erfahren , daß die Tochter einer Bekannten auch im Sommer mit dem Fahrrad ums Ijsselmeer fahren möchte.
    Wir wünschen euch eine erholsame Nacht, und morgen einen schönen sonnigen und erlebnisreichen Radeltag.
    Liebe Grüße Werner und Edith

• 07 Juni 2018 - 15:07

Gretha:

Hoi Geert en Anneke,

Dat was schrikken met die val, maar gelukkig goed afgelopen. En wat hebben jullie weer veel gezien en genoten. Volendam zijn wij ook eens geweest, ja erg druk, dan is Marken zo te zien een heel mooi plaatsje .
    Groetjes Willem en Gretha