SCHEIFLING - WOSENDORF 260 autokm. 13-26 gr. - Reisverslag uit Wösendorf, Oostenrijk van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu SCHEIFLING - WOSENDORF 260 autokm. 13-26 gr. - Reisverslag uit Wösendorf, Oostenrijk van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu

SCHEIFLING - WOSENDORF 260 autokm. 13-26 gr.

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

18 Juni 2017 | Oostenrijk, Wösendorf

18 juni 2017.

Het is vanmorgen een beetje koud toen we opstonden en het waaide behoorlijk. Het was nl. maar 15 graden en dat zijn we niet gewend de laatste 2 weken.
Om half 10 waren we klaar met het ontbijt en zijn toen direct vertrokken. We gingen eerst naar Judenberg. Een mooie plaats in het dal die je vanaf de Autobahn mooi zag liggen. We zagen borden aan de kant van de weg met de tekst Grüss dich Hoch Steiermark. In Bruck aan de Mur hebben we de Autobahn ingeleverd voor de Bundesstrasse 20 richting Mariazell. We bevinden ons dan in de Alpenregion Hoch Schwab.

In Thörl hebben we koffie gedronken. Toen we voorbij Grasznitz kwamen zagen we een aantal telescopen staan. Volgens Ron is dit de belangrijkste plek voor Oostenrijk voor satellietcommunicatie.
In Au hebben we nog even genoten van het uitzicht bij een klein meertje. We waren daar op 1250 meter en de temperatuur 13 graden.

Toen op weg naar Mariazell. Daar wilden we even stoppen om het stadje te bekijken, maar het was er zo druk en er was geen parkeerplaats te vinden. Toen maar door naar Annaberg. Om er te komen hadden we eerst 18 haarspeldbochten voor ons. Helaas ook geen mooie parkeerplaatsen waar je een foto kunt maken. Tot nu toe van heel veel mooie vergezichten kunnen genieten. Daarna werden de bergen wat minder hoog. St. Pölten kwam in zicht en toen werd het vlak. Het was toen maar een klein eindje rijden naar Krems aan de Donau.

We zijn langs de Donau verder gereden naar Weissenkirchen. Bekend allemaal voor ons omdat we hier ook geweest zijn toen we naar Wenen zijn gefietst.

We hebben besloten naar het pension in Wösendorf te gaan waar we 5 jaar geleden ook hebben geslapen. En we hadden geluk. Vanmorgen waren de gasten net vertrokken en de kamer was dus vrij. De gastvrouw vond het geweldig dat we er weer waren en ze kon zich ons nog herinneren. Het gebeurt nl. nooit dat mensen vanuit Nederland naar Wenen fietsen. Iedereen begint in Passau.

We zitten nu in de Wachau tussen de wijndruivenvelden. Hier komt nl. de Gruner Veltliner vandaan.
We blijven hier morgen ook en vertrekken dinsdagmorgen weer. Morgen willen we een fietstocht maken langs de Donau richting Dürnstein.
Vanmiddag zijn we nog even naar Weissenkirchen gefietst om te genieten van een lekkere sorbet. Daarna hebben we bij een Heuriger (cafeetje waar je alleen koud eten kunt krijgen) wat gegeten. Een heerlijk bord met broodjes en Wachauer Schinken en Geert heeft er een lekkere Grüner Veltliner bij gehad.

Vanuit mijn plekje voor het raam zie ik de Donau stromen. Helaas niet blauw maar wat groenig.

Gelukkig is het morgen weer maandag en minder druk. In het weekend is het hier zo druk en vooral op de wegen in de bergen is het vol met motorrijders. Ook nu was dat weer het geval. Overal zie je borden Bikers langsam fahren, maar dat wordt niet gedaan. De Bikers liggen helemaal scheef in de bocht.

Dus morgen weer een lekker fietstochtje en zal ik proberen dit verhaal ergens online te krijgen, want het pension heeft geen internet. Ze doen niet aan computers.
5 jaar geleden had internet nauwelijks zijn intrede gedaan in Oostenrijk, maar nu is het bijna overal. Dus als je ergens koffie drinkt dan is er internet. Ik hoop dat dit morgen lukt.
Ook morgenavond zal ik wel mijn verslag schrijven, maar dinsdag zal ik het pas online zetten.

Dus morgen een lekker Donau fietsdagje voor de boeg. Verheug me er op.