SCHWERIN - PARCHIM 62 km. - Reisverslag uit Parchim, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu SCHWERIN - PARCHIM 62 km. - Reisverslag uit Parchim, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu

SCHWERIN - PARCHIM 62 km.

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

02 Juni 2017 | Duitsland, Parchim

1 juni 2017. 22 graden.

Vandaag ga ik maar eens beginnen met mijn eerste reisverslag van 2017.
Na een aantal startproblemen hebben we nu alles hopelijk gereed voor een fietstour langs de rivier de Drau in Oostenrijk.

Een week voor vertrek begaf mijn fiets het, motor en accuproblemen. Zoiets kun je niet hebben zo vlak voor een fietsvakantie. Er moest dus in een week een nieuwe fiets komen. Ik wilde weer een Koga hebben zoals ik gewend ben, maar die was niet meer dit jaar leverbaar. Onze fietsenmaker Gerton van Luvro in Coevorden heeft stad en land afgebeld of er nog ergens een fiets voor mij was. En het is hem gelukt.
In s Heerenberg was nog een op voorraad. Een dag voor vertrek werd de fiets geleverd. Mijn complimenten aan Luvro voor deze geweldige service. Dus ik fiets nu op een gloednieuwe elektrische Koga de Luxe. Maar het was wel een stress week hierdoor.

We zitten nu nog in Parchim in Noord Duitsland, waar we ons kleine huisje hebben. We blijven hier tot 6 juni en daarna vertrekken we met de auto richting Oostenrijk. Onderweg willen we nog wat fietstochten maken. 10 juni is onze eerste Drau fietstocht. Hoe en waar we onderweg nog gaan fietsen hangt van het weer af.

Vandaag was het heerlijk weer en we hebben besloten om met het boemeltje naar Schwerin te gaan en daarna terug te fietsen naar Parchim. De zon scheen reeds, maar nog wel een beetje fris vanmorgen. We zijn tegen half 10 vertrokken en na een uurtje boemelen waren we in Schwerin.

Daar hebben we eerst koffie met Kuchen genuttigd in café Prag, een must voor ons. Daarna vol goede moed begonnen aan de eerste fietstocht. We fietsten voorbij het prachtige slot van Schwerin. Dit slot ligt op een eilandje en Prins Hendrik, de man van koningin Wilhelmina is op dit slot geboren.
We fietsten eerst een eind langs de oevers van de Schweriner See tot voorbij Muess. Toen voerde de route ons langs het Storchkanaal. Een geweldige route door bossen en steeds het kanaal aan onze linkerkant. We werden vergezeld door veel zwaluwen en natuurlijk de koekoek. Ook werd het kanaal bevaren door van die luxe jachten.

Via Plate fietsten we naar Banzkow. Hier hebben we geluncht in de Lewitzer Muhle. Daarna via Mirow door het bos naar Friedrichsmoor. Maar opeens konden we niet verder. De brug was weg. In plaats dat ze aan het begin van het fietspad aan hadden gegeven dat de weg “gesperrt” was, stond er geen enkele aanwijzing. Was de gemeente vergeten volgens een bewoner van het dorpje. Lekker hoor, moesten we een paar kilometer terug fietsen en toen via een omweg naar Friedrichsmoor. Je fietst dan door het natuurgebied de Lewitz. Een heel waterrijk gebied/Karpferteiche. We hebben heel veel kraanvogels gezien, zwanen, ganzen, en zelfs een kraanvogel met een jong (dat zie je nl. niet vaak). Via Matzlow-Garwitz naar Malchow. Een vreselijke weg met alleen maar enorme gaten. Dat was flink oppassen, want kom je in zo’n gat terecht dan vlieg je over je stuur heen, met alle gevolgen van dien. Daarna langs het Elde kanaal naar Parchim.

Een heerlijk fietsdagje om er weer even in te komen. Meteen een mooie oefening om mijn nieuwe fiets wat in te rijden en er aan te wennen. Het is goed bevallen. Een heel groot verschil met mijn oude fiets, vooral qua ondersteuning.

Zo ik heb mijn eerste reisverslag weer gemaakt. Morgen hebben we een dagje rust, want de tuin bij ons huisje moet even met een schoffel en hark bewerkt worden.

Als we zaterdag en zondag nog een tocht gaan maken dan maak ik daar ook een verslag van. In ieder geval horen jullie dit weekend nog van ons.

Hartelijke groeten Geert en Anneke.

• 02 Juni 2017 - 16:21

Nelly:

Zo, zo nu al aan het fietsen na die hevige hartritme stoornissen van afgelopen week?
    Als dat maar goed gaat.
    Ik wens jullie in ieder geval een fijne tijd toe.
    Schwerin is in ieder geval nog steeds prachtig.

• 02 Juni 2017 - 16:22

Frieda:

Hoi, worden jullie gesponsord of zo? :)

Goede reis!

Groetjes Ron en Frieda

• 02 Juni 2017 - 19:32

Ria En Evert:

Hallo luitjes veel succes op jullie nieuwe toer en nieuwe fiets natuurlijk, zal voor geert wel weer afzien worden . Grtjes van ons

• 05 Juni 2017 - 13:13

Jeroen:

Wat een mazzel dat de fietsenmaker nog zo'n type heeft weten te vinden terwijl deze uitverkocht was.
    De oude fiets was niet meer te herstellen?
    Nu jullie toch nog in Parchim zitten maak anders nog even een paar foto's van het huisje en de tuin.

Maak het niet te gek de komende dagen en veel plezier!

gr.

Jeroen

• 08 Juni 2017 - 15:03

Gretha :

Een beetje laat, maar komt goed! Ben blij dat je toch nog een nieuwe fiets hebt gekregen en dat je er heel fijn mee kunt fietsen. De tuin zal nu ook al wel mooi wezen, dus nu fijn genieten !!
    Groetjes, Willem en Gretha