PRAAG. - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu PRAAG. - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu

PRAAG.

Door: tibberentour

Blijf op de hoogte en volg Anneke

05 Juni 2012 | Tsjechische Republiek, Praag

Bucek – Praag. 13 graden.

Vanmorgen zijn we met de auto naar het station van Nove Straseci gebracht. Voor nog geen 220 kronen (ongeveer 10 euro) zijn we met zijn tweeen met het boemeltje heen en terug naar Praag gebracht. Een treintje, vergelijkbaar met Emmen – Zwolle, maar dan schoon, netjes en prima banken om te zitten. We hebben er ongeveer een uur over gedaan. Onze duitse buren gingen ook, dus we zijn samen met hen gereisd.

Op het station Masarykovo Nadrazi zijn we uitgestapt en onze tour door Praag gestart. Eerst zijn we langs het oude gemeentehuis gelopen. Dit wordt nu gebruikt als muziektheater. Een prachtig gebouw met een groene koepel. Al slenterend zijn we richting de Altstadt gegaan en hebben bij het Jan Hus monument even gerust. Het plein was niet goed te fotograferen, want er werden allerlei tenten en stellages opgestelt, want binnenkort is er een of ander feest in Praag. Jammer, want je kon geen mooie foto’s nemen. Natuurlijk hebben we het astronomisch uurwerk op het stadhuis bekeken. Koffie hebben we gedronken in een echt Praags kroegje. Trouwens in heel Tsjechie hebben ze lekkere cappucino. We hebben meteen onze thermohemden aangedaan, want het was behoorlijk koud. Maar je hebt ogen te kort als je door de binnenstad loopt. Wat een prachtige huizen, gevels, ornamenten, eigenlijk veel te veel. Elk huis is wel bijzonder. Toen achter de meute aan naar de Karlsbrücke. In de boekjes stond dat je daar in de file moet lopen, maar dankzij de kou was het vrij rustig. Wat een mooi uitzicht heb je dan op de burcht en op de Altstadt. Op de Karlsbrücke vind je veel kunstenaars die hun waar proberen te verkopen. Daarna zijn we naar de Joodse wijk gelopen. Alles ligt zo dicht bij elkaar dat je geen metrokaart nodig hebt. Het is makkelijk aan te lopen.
Daarna door de “gouden”straat met al die chique modezaken, zoals Dior, Cartier, enz. Toen wilden we ook nog wel naar het Wenceslasplein, waar in 1989 het einde van het communisme is gevierd.
Op dit plein hebben we een echt Tsjechies Restaurant opgezocht (U Balouna). Ik heb hier een typisch Tsjechies gerecht besteld. Allerlei soorten vlees met een saus, slagroom er bovenop met knödel. Het was heerlijk. De naam ervan is Svizkova na smetane. Het lijkt een beetje op goulash, maar dan met een zoetige smaak als ondertoon. Geert natuurlijk weer een pizza zonder vlees.
Daarna hebben we nog wat rondgelopen in de Altstadt en weer richting station gegaan. Om 19.00 uur ging onze trein en we hadden daar met de buren afgesproken, want we zouden met hen terugrijden naar de camping.
Het was een prachtige dag in Praag. Een dag is voor ons nu genoeg, want zo’n hele dag slenteren in Praag is best vermoeiend. We hebben nu een eerste goede indruk gekregen van Praag en we willen hier nog een keer weer naar toe, maar dan alleen voor Praag om de stad wat uitgebreider te bekijken. Maar het doel Praag is bereikt en daar ging het tenslotte om.

Wat tijdens de treinreis trouwens opviel was, dat op elk klein stationnetje nog een stationschef stond met een rode pet en zo’n pannekoek met een rode en groene zijde. En tussen de stationnetjes waren heel veel van die seinwachtershuisjes, en in elk huisje ook iemand met een rode pet een een groen bordje. Volgens mij kennen ze hier geen automatisch bewakingssysteem voor het spoor. Maar het was wel mooi om te zien.
Ik ga nu snel alles uploaden, want het is al laat geworden. Ik zal een aantal foto’s meesturen, dan kunnen jullie zien wat wij allemaal gezien hebben vandaag.

Koos en Marry: 13 graden is echt te koud voor het strandje en dan hebben we het nog niet eens over de watertemperatuur.

Ria en Peter: leuk om iets van jullie te horen via deze weblog. Jullie ook nog veel plezier op jullie reis en hopelijk wat beter weer.

Wij vinden het heerlijk al die reakties van jullie te lezen op onze reis. We zijn er erg blij mee en het geeft ons een kick en motiveert ons enorm.

Tot morgen.

• 06 Juni 2012 - 10:05

Guus En Joke:

Beste Anneke en Geert, geweldig dat jullie het doel, Praag, gehaald hebben! Hulde!
    Dankzij jullie uitgebreide en lezenswaardige stukjes hebben we ons een goed beeld van deze mooie route kunnen vormen.
    Nu de terugreis, ongeveer dezelfde route? Succes en geniet ervan,
    Hartelijke groeten, Joke en Guus

• 06 Juni 2012 - 11:07

JannyReurink:

Leuk te lezen dat jullie je doel hebben bereikt. Gefeliciteerd. Genieten van al het moois dat Praag in petto heeft en dan maar weer opmaken voor de terugtocht. Hopelijk goed fietsweer. niddels vermaken wij ons in Espanja met zeer prettig weer en goede temperaturen. Onze inspanningen zij duidelijk van een andere orde' maar ook goed te doen
    Groeten Roelof en Janny