DAGJE SCHÖNBRUNN - Reisverslag uit Langenschönbichl, Oostenrijk van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu DAGJE SCHÖNBRUNN - Reisverslag uit Langenschönbichl, Oostenrijk van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu

DAGJE SCHÖNBRUNN

Door: tibberentour

Blijf op de hoogte en volg Anneke

28 Juni 2011 | Oostenrijk, Langenschönbichl

Sorry dat er gisteren geen blog is verschenen, maar ik was gisteravond zo moe toen ik weer op de boerderij aankwam, dat ik gelijk door gegaan ben naar bed en meteen in slaap ben gevallen. Maar ik zal nu de schade inhalen en vertellen wat we gisteren zoal gedaan hebben.
Eerst zijn we met de trein van Tulln naar Heiligenstadt gegaan en daar de U-bahn genomen naar Schönbrunn. Het was heerlijk weer, niet te warm, en het zonnetje was er weer bij. Toen we tegen half elf bij Schönbrunn aankwamen was het er al behoorlijk druk. We zijn eerst met een treintje als echte toeristen door het hele park gereden om zo een indruk te krijgen wat er allemaal te zien is. Daarna even de Apfelstrüdel (de echte)gekeurd. Was heerlijk, wel de beste tot nu toe (ik mag van de anderen niet zeggen dat ik mijn eigen appeltaart lekkerder vindt). We hebben nog even gekeken hoe ze daar de Apfelstudel maken, maar dat is voor ons niet weggelegd. Zo'n dun deegje voor de Strudel te maken is echt vakmanskunst en vergt veel oefening. Dat moet je aan de experts overlaten. Nemen wij wel kant en klaar deeg. Toen zijn we de tuin van Schönbrunn ingegaan en dat was overweldigend. Op het hoogste punt van het park (Gloriette) had je een magnifiek uitzicht over de stad Wenen. Hier hebben we zo'n twee uur doorgebracht, want we konden er geen genoeg van krijgen. Ik hoop dat de foto's een indruk geven hoe mooi het was. Daarna zijn Dea en Henk naar de kas gegaan met de palmbomen en Geert en ik hebben het rijtuigenmuseum bezocht. Heel indrukwekkend. De gouden koets stond er ook (zie foto). Op het eind van de tentoonstelling stond de lijkwagen van Franz Joseph en Elisabeth. Dat was niet leuk. Heel pompeus en alles in en in zwart. Gewoon een lugubere uitstraling. Daarna hebben we nog een wandeling gemaakt door de prachtige bloementuinen. Halverwege de dag hebben we besloten om het slot niet te bezichtigen en dat voor een andere keer te bewaren. Er stonden zulke lange rijen voor de kassa en we hadden meer zin om alle aandacht aan de tuin te besteden, ook al omdat het zulk heerlijk weer was en je had daar uiteindelijk de hele dag voor nodig. Inmiddels hadden we in Hofburg (zaterdag) en in het rijtuigenmuseum al zoveel gezien en gehoord over de vroegere bewoners van het slot. En voor een volgende keer moet er ook wat overblijven. Tegen half 5 zijn we weer naar de U-bahn gegaan en terug gegaan naar onze boerderij.
In Tulln hebben we nog wat gegeten Toen we terugwaren was bij mij de energie verdwenen en ben ik direkt naar bed gegaan. En nu hebben Dea en ik een rustdag en Henk en Geert zijn op de fiets weg.
Vanavond komen de foto's nog, want Geert heeft nu het fototoestel mee.
Morgen gaan we verkassen en vertrekken richting Graz. Daar blijven we 2 nachten en dan gaat het richting Nederland. We zijn dan zaterdagavond weer thuis. Maar eerst nog Graz, een gedeelte van Oostenrijk waar we nog niet eerder geweest zijn.
We zullen de verwennerij van de familie Kerschner wel missen hoor. Vanmorgen werden we verwend met verse marillen, de was werd voor ons gedaan, noem maar op. Gastvrijheid hebben ze hoog in het vaandel staan. Dus als iemand Wenen wil bezoeken en een adresje zoekt, fam. Kerschner in Langenschönbichl.
Tot morgen maar weer.

  • 28 Juni 2011 - 12:32

    Willem En Gretha:

    Hoi Geert en Anneke
    Wat hebben jullie alweer veel gezien en gedaan. Anneke, geen wonder dat je moe was en in slaap bent gevallen. Als wij eens naar Wenen gaan, zou ik vooral het paleis van Sissi en het Sissi museum graag willen zien.De Sissi films hebben we ook nog allemaal op de band staan.Dan ook de Apfefstrudel te proeven, de Sachertorte lijkt mij ook wel wat, maar als ik zie wat het kost, bedenk ik me nog wel een keer. Toch misschien wel het proberen waard. Het is hier ook erg warm, dus vandaag nemen wij ook een rustdag. Morgen maar weer foto`s bekijken. Jullie met z`n allen nog een paar daagjes genieten.
    Groetjes, Willem en Gretha.

  • 28 Juni 2011 - 14:56

    Klaas En Gea,:

    Hallo Geert en Anneke en familie. Anneke zou je mij even laten weten hoe het zondag gaat. Wij gaan donderdag naar Schagen, want mijn zwager heeft een hartaanval gehad. Is inmiddels gedotterd maar het blijft zorgelijk. Als alles goed gaat komt hij thuis met medicijnen maar dat horen jullie allemaal nog wel. Laat mij even via een mail weten wat jullie gaan doen, want ik begreep dat jullie pas zaterdag weer thuis komen en dan kan ik geen boodschappen meer doen.Dan nog een berichtje Anneke, de trektocht is weer begonnen. Nou beste familie wij wensen jullie nog plezier en een goede terugtocht. En nu maar een keer stoppen met sachertorte en apfelstrudel met ijs en slagroom. Wat wordt dit afkikken voor jullie. Doei, doei. groetjes. Klaas en Gea.

  • 28 Juni 2011 - 19:33

    Frieda:

    Hallo leute,
    Wat een prachtige foto's, Wenen staat zeker op ons verlanglijstje.
    Wij willen ook wel boodschappen doen, dus lever het lijstje maar in!
    Zaterdag komen mijn vriendinnen op bezoek en gaan tegen 19.00 uur weer weg. Hoe laat denken jullie terug te komen? Laat het even weten. Veel plezier in Graz, ook een mooie stad.
    Vanmiddag stond de thermometer op 33 graden en er wordt noodweer verwacht, met onweer en flinke hagelstenen en 50 mm regen! We wachten maar af, maar zo te zien komt het niet bij jullie. Nog een paar fijne dagen daar in Oostenrijk.
    Groetjes van ons

  • 09 Juli 2011 - 09:10

    Arnold:

    Ik zie het je bent nu goed ingeburgerd met het eten van taarten in Oostenrijk. Echt een gebruik en leuk om de beste te vinden. Ook aardig die bakkerij beneden waar je live de strudels ziet ontstaan.

    Nog een reactie voor Willem en Gretha, de sachertorte is uitgevonden in Wenen in het restaurant Sacher. als je de sachertorte ergens anders probeert, Aida konditerei's dan krijg ook lekkere voor een veel betere prijs. Maar de experience is anders als je belang hecht aan de originele.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anneke

Hartelijk welkom op mijn web.log. Wij, mijn man Geert en ik houden van lange afstanden fietsen gecombineerd met kamperen in een kleine tent. Wij zijn allebei met pensioen en we hebben nu de tijd voor deze hobby. Wij hebben al diverse lange tochten gemaakt w.o. fietsen naar Praag v.v., fietsen naar Wenen, langs de Oder-Neisse, enz. en in 2015 hebben we een tocht langs de Oostzeekust gemaakt. In juni 2017 fietsten we langs de rivier de Drau in Oostenrijk en Mecklenburg Vorpommern. 2018 stond in het teken van een fietstocht rond het IJsselmeer en in 2019 ??????????? Geert fietst op een Koga Randonneur en ik op een Koga E-bike. Veel plezier met het lezen van ons dagboek. Hartelijke groet - Anneke.

Actief sinds 24 Feb. 2011
Verslag gelezen: 387
Totaal aantal bezoekers 178273

Voorgaande reizen:

01 Juni 2018 - 10 Juni 2018

RONDJE IJSSELMEER per fiets.

22 Augustus 2017 - 28 Augustus 2017

VECHTDALROUTE per fiets.

05 Augustus 2017 - 12 Augustus 2017

Denemarken - eiland Funen.

09 Juni 2017 - 17 Juni 2017

DRAURADWEG - OOSTENRIJK - juni 2017

11 Juni 2016 - 02 Juli 2016

DUITSLAND EN TJECHIË - autorondreis

08 Augustus 2015 - 17 Augustus 2015

MIDDEN NEDERLAND/UTRECHTSE HEUVELRUG - fietstour

15 Mei 2015 - 24 Juni 2015

MECKLENBURG-VORPOMMERN/OSTSEEKUST - fietstour

08 Augustus 2013 - 27 Augustus 2013

TOUR DE FRANCE - autotour.

25 April 2013 - 28 April 2013

BERLIJN - busreis van 4 dagen.

16 Augustus 2012 - 23 Augustus 2012

DUITSLAND - TJECHIE EN OOSTENRIJK autotour.

24 Juli 2012 - 27 Juli 2012

DRENTSE FIETS-4-DAAGSE 2012.

12 Mei 2012 - 27 Juni 2012

DALEN - PRAAG - DALEN - fietstour 2012

26 Juli 2011 - 29 Juli 2011

DRENTSE FIETS-4-DAAGSE 2011.

21 Mei 2011 - 30 Juni 2011

DALEN - WENEN - fietstour 2011.

Landen bezocht: