DALEN nl - HADDORF Dld Vechtedalradweg. - Reisverslag uit Haddorf, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu DALEN nl - HADDORF Dld Vechtedalradweg. - Reisverslag uit Haddorf, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu

DALEN nl - HADDORF Dld Vechtedalradweg.

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

23 Augustus 2017 | Duitsland, Haddorf

De Vechtetalradweg Dalen – Haddorf 121 km.

22 augustus 2917. DALEN nl. - GÖLENKAMP 60 km. gefietst 24 gr.

De Blommetjes gaan weer op fietsvakantie en de zon staat al aardig zijn best te doen om er een lekkere fietsdag van te maken. Uitgezwaaid door het buurtcomité Jannie en Ina zijn we om 0900 uur vertrokken richting Coevorden. Na Coevorden ben je direct bij de grens en we waren dus al snel in die Heimat. Via Agterhorn naar het Laar. Daar hebben we de route opgepakt van het Vechtdal. Via de dijk langs de Vecht ging het richting Emlichheim. Halverwege moesten we de Vecht overvaren met een veerpont. Deze veerpont moest je zelf bedienen. De pont lag aan de andere kant, want er waren net 4 fietsers overgevaren die ook de Vechtdalroute fietsten. Dus Geert moest eerst de pont naar ons toe brengen d.m.v. het draaien aan een rad. Daarna zijn we over gevaren.
Na een half uur bereikten we Emlichheim. Daar hebben we een verlaat ontbijtje besteld. Lekkere broodjes met een eitje en een grote mok koffie. We konden er dus weer tegen. De tocht werd vervolgd langs het Coevorden-Picadie Kanaal tot Neugnadenfeld. Daar hebben we een Krieggräberstätte bezocht. Hier zijn meer dan 600 Russische krijgsgevangen begraven. In de 2e wereldoorlog waren in het grensgebied vele concentratiekampen. Dit is heel lang verzwegen, maar de laatste jaren is deze geschiedenis openbaar geworden. Deze Russische krijgsgevangenen zijn door de nazi´s uitgehongerd en vernederd tot de dood er op volgde. De concentratiekampen in de grensstreek worden de Emslandkampen genoemd.
In Neugnadenveld zie je nog veel rode baksteenhuizen waar de kampbewaarders hebben gewoond met hun gezinnen.

Via een mooi fietspad door bos en hoogveen ging het richting Esche.
Het verwonderde ons hoeveel mensen die Vechtdalroute aan het fietsen waren. Wij hebben vandaag zo al 12 personen geteld.
Tegen 15.00 uur bereikten we Gölenkamp en waren we al vlak bij de plaats Uelsen. We besloten eerst maar naar Uelsen te fietsen om daar wat te drinken. We kwamen langs ons logeeradres en het bleek dat de gastvrouw pas om 17.00 uur aanwezig zou zijn. Toen hebben we gelijk maar een hapje gegeten in Uelsen en hoeven we vanavond niet meer op pad voor de warme hap. Tegen half 6 zijn we naar ons logeeradres gereden. We werden hartelijk verwelkomt met koffie, zelfs cafeïne vrije koffie met koekjes. We hebben een mooie kamer. De gastvrouw heeft ons uitgenodigd op de veranda te gaan zitten zodat we van hun mooie tuin kunnen genieten.

Al met al een heerlijke fietsdag, prachtig weer en weer helemaal in ons element nu we weer zo´n meerdaagse fietstour maken.

Geen wifi vanavond, hopelijk lukt het morgen om alles online te zetten. Wel zonder foto´s want mijn fotoruimte is vol. Volgend jaar koop ik weer fotoruimte bij.

Morgen fietsen we via Nordhorn naar Haddorf – Wettringen. De weersverwachting is prima dus dat wordt morgen fietsen in shirtjes zonder mouwen. Heerlijk.

Op één van de bankjes langs de Vecht stond: “Wat is ´t mooij an de Vechte” en dat is niks te veel gezegd.

23 augustus 2017 GÖLENKAMP – HADDORF 61 km. 25 gr.

Onze gastvrouw had vanmorgen een heerlijk ontbijtje voor ons klaargemaakt. Tafel was gedekt met Zwiebelmuster servies incl. tafelkleed die ze zelf geborduurd had met Zwiebelmuster. Ook zelfgemaakte Hollunderblütenjam die ik ook altijd maak, stond op tafel. Dus we voelden ons helemaal thuis. Dat tafelkleed heb ik nu in mijn tas. Kon ik van haar kopen voor een zacht prijsje. Haar buurvrouw zou voor haar wel weer een nieuwe maken. Nagezwaaid door onze gastvrouw zijn we om 10.00 uur vertrokken richting Neuenhaus. Neuenhaus is een heel mooi plaatsje met een oude stadswal en mooie gebouwen. Het was inmiddels al lekker warm geworden en er waren veel fietsers onderweg. Ook weer een aantal Vechdalroute rijders. Via Kloster Fenswegen zijn we naar Nordhorn gefietst. Door het mooie weer was het er erg druk en alle terrassen zaten behoorlijk vol. We hebben er even koffie gedronken (zonder gebak) . Na Nordhorn fietsten we vlak langs de Vecht verder naar Brandlecht. Hier hebben we middagpauze gehouden en de meegekregen broodjes met koffie opgegeten. In Brandlecht stond een prachtige kerk.

Toen naar Hestrup, Neerlage, Schüttorf. Een redelijke plaats, maar er was in de binnenstad bijna niets open. Alleen een ijstent was open en verder kon je er geen drankje krijgen. Het blijkt dat alle grote winkelketens zoals Aldi, Lidl, Edeka aan de rand van het dorp zitten en dat heeft geleid tot de stilte in de binnenstad. We hebben boodschappen gedaan want het logeeradres kan ivm een verbouwing geen ontbijt verzorgen.
Ook maar gelijk een kant en klare salade voor vanavond meegenomen met een lekker toetje, want we zitten hier afgelegen in ons appartementje. En om vanavond nog een eind te moeten fietsen voor wat eten, hadden we geen zin in.

Het was vandaag weer een fijne fietsdag. We zijn nu wel moe, want we hebben de hele dag toch wel windkracht 3 tegen gehad en dat maakt moe. Tot nu toe vinden we de route erg mooi, lekker vlak, alleen bij Uelsen waren er enkele klimmetjes.
Morgen fietsen we naar de oorsprong van de Vecht nl. Darsfeld.

Het taaltje dat ze hier spreken is prachtig nl. platt duuts. Een mengeling van Duits, Drents en Twents.

We zitten nu in een prachtig appartement in Haddorf en met Wifi. Morgen in Darfeld zal het wel weer problematisch zijn, want we hebben een Zimmer geboekt buiten Darfeld.

Nu lekker onderuit met een drankje en dan vroeg ter kooi.

Graag tot ziens.