Kerteminde noord en oost. - Reisverslag uit Kerteminde, Denemarken van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu Kerteminde noord en oost. - Reisverslag uit Kerteminde, Denemarken van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu

Kerteminde noord en oost.

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

07 Augustus 2017 | Denemarken, Kerteminde

Denemarken 5-12 augustus 2017.

7 augustus 2017. 18-19 gr. 35 fietskm.

We zijn een weekje op vakantie in Denemarken op het eiland Funen met de familie Daate uit Parchim. We zitten in het kustplaatsje Kerteminde en hebben daar een vakantiehuisje gehuurd.
We zijn hier met Roland, Renate, dochter Antje met haar zoontje Max.

We zijn zaterdagmorgen vertrokken vanuit Parchim. Het was een autoreis van ongeveer 480 km. We zijn via Hamburg naar Flensburg gegaan. Dat had heel veel voeten in de aarde want we hebben heel veel in de file gestaan. Eenmaal in Denemarken aangekomen werd het rustiger op de weg. We waren zo tegen 17.00 uur in Kerteminde. Het is een mooi huisje, vlak aan zee. Alleen geen uitzicht op zee.

We hebben eerst alles uitgepakt en opgeborgen en hebben toen genoten van een eenvoudige maaltijd. We hebben ’s avonds nog een tijdje buiten kunnen zitten. Het is niet erg warm hier, ongeveer 19 graden en veel wind. Maar we zitten hier beschut en dat scheelt een hoop.

Zondagmorgen eerst een gezamenlijk ontbijt met lekkere verse broodjes, zelf gebakken. Daarna zijn Geert en ik op de fiets naar Kerteminde geweest om ons eerst eens een beetje te oriënteren op de omgeving. Kerteminde is een knus havenplaatsje aan de Grote Belt. De grote brug over dit water is goed te zien. Kerteminde heeft veel mooie kleine huisjes in allerlei kleuren. Het heeft een redelijk stadscentrum waar toevallig een havenfeest aan de gang was of anders gezegd, er werd veel gedronken en gegeten. Maar wat is het hier duur als je een terrasje wilt pikken of een ijsje wilt eten.
Daarna zijn we verder gefietst naar het zuiden waar een heuvel was. We hadden hier een mooi uitzicht op Kerteminde en de grote brug over de Grote Belt.
Toen weer terug naar Kerteminde waar we de familie Daate zouden treffen voor de koffie break. Helaas kregen Geert en ik geen koffie meer, want de zaak zou over een kwartier dicht gaan en de bediening had er geen zin meer in. Alles heel onvriendelijk. Toen maar koffie gedronken in ons huisje en we hebben zelf lekker gekookt met nieuwe aardappelen en boontjes uit onze eigen tuin in Parchim. Een braadworstje erbij en de maaltijd was compleet. ´s Avonds natuurlijk voetbal gekeken naar het Nederlandse damesvoetbal EK. Fijn dat we gewonnen hebben van de Denen. We hebben er ’s avonds maar een borreltje op gedronken.

Het is nu maandag 7 augustus. Geert en ik hebben een fietstocht gepland en Renate, Antje en Max gaan naar Legoland in Billund. Roland blijft thuis en wil uitrusten.
We zijn eerst langs de kustlijn gefietst naar Male. Voor de kust zag je het eilandje Romso liggen. Van Male naar Viby het binnenland in. Best stevige klimpartijen met een harde wind, dus dat was flink trappen. Daarna weer een heel eind langs de kust. Overal staan van die kleine vakantiehuisjes, ter grootte van een houten tuinhuisje. De dorpjes zijn heel klein en schilderachtig met hele kleine huisjes met kleine raampjes en heel bond gekleurd. Sommige huisjes zijn Fachwerk. Mooie wijdse uitzichten over de enorme graanvelden, dan weer uitzicht op de kustlijn, heel afwisselend. Ons verste punt op het eiland werd Martofte, want de wind was stevig en op de terugweg hadden we die tegen. Toen naar Midskov – Mesinge. Echte fietsroutes kennen ze hier niet, laat staan fietspaden. Maar gelukkig was het niet erg druk op de wegen. Trouwens toen Geert vanmorgen naar de VVV ging hier in Kerteminde, hadden ze geen kaarten en geen informatie. Alleen wat slaapadressen en waar je wat kunt eten en drinken. Dus daar schiet je ook niet veel mee op. Dus de route die we gefietst hebben was door Geert gemaakt. We hebben in totaal 35 km. gefietst. Dat was ook genoeg vanwege de stevige tegenwind en het heuvelige karakter van de omgeving. We waren tegen 16.00 uur weer terug in Kerteminde. Daarna hebben we met Roland de route met de auto gereden.

Het was een prachtige fietstocht. Morgen willen we de andere kant van Kerteminde per fiets bekijken. Ook staat nog een dag Kopenhagen met de trein op ons programma.

Deze week volgt nog een keer een verslag van onze belevenissen.

• 08 Augustus 2017 - 16:00

Nelly:

Veel plezier en hopelijk hebben jullie een beetje mooi weer.