Autotocht naar het Noorden - Zatec. - Reisverslag uit Buček, Tsjechische Republiek van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu Autotocht naar het Noorden - Zatec. - Reisverslag uit Buček, Tsjechische Republiek van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu

Autotocht naar het Noorden - Zatec.

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

14 Juni 2016 | Tsjechische Republiek, Buček

14-06-2016 zonnig/bewolkt 20 gr.

Toen ik vanmorgen de gordijnen open deed was het zwaar bewolkt en zo nu en dan hoorde je de regendruppels op het dak tikken. Maar nadat Geert de verse broodjes had gehaald en we heerlijk hadden ontbeten, kwam het zonnetje door en is eigenlijk de hele dag wel aanwezig gebleven. Dus qua weer hebben we het getroffen vandaag.

Tegen 11.00 uur zijn we vertrokken voor een autotochtje richting het noorden met Zatec als grote stad in ons vizier. We hebben vandaag alleen maar kleine binnenwegen genomen en dat is ons prima bevallen. Wat een prachtige oude dorpjes zijn we doorgekomen. Wel veel bouwvallen en ook daar wonen soms nog mensen in. Jammer dat de al ingestorte bouwvallen maar blijven staan in het landschap. Er is niemand die het opruimt want dat is te duur (veel asbest). Soms zijn er prachtige verwaarloosde gebouwen en kastelen bij. Zonde dat die allemaal door de natuur opgepeuzeld worden. Ook zie je overal nog de elektriciteitsleidingen boven de grond en de oude lantaarnpalen.

Wat we ook veel gezien hebben zijn de velden vol met hop. Tsjechië is natuurlijk een bierland. Het pilsje is hier uitgevonden (in de plaats Plzen). Er zijn ook heel wat bierbrouwerijen hier in de buurt.

Eerst kwamen we in het plaatsje Rocov waar we een oud klooster zagen. Ook weer verwaarloosd, de bomen groeiden uit het dak. In de bijgebouwen zag je dat daar nog steeds mensen in woonden.

De hele dag hebben we genoten van de mooie valleien en het prachtige uitzicht. We zijn vaak even uit de auto geweest om foto´s te maken.
In Zatec zijn we richting een meer gereden. Dat bleek een stuwmeer te zijn genaamd “Nechranicka prehrada”.Hier hebben we wat gegeten en gedronken. Was een heel gedoe want het Tsjechisch spreken wij niet en de bediening spreekt enkel een paar woordjes Engels. Maar we hebben gekregen wat we wilden.

Via Mecholupy zijn we richting Svojetin gereden. Weer tussen weilanden en bossen door laverend. Toen richting Nové Straseci, daar even wat boodschappen gedaan.

Tegen 16.00 uur waren we weer in onze stacaravan. Geert zit nu lekker te lezen in de zon. Nu eerst maar een glaasje en een hapje op tafel en dan weer luxe uit eten op de camping. Veel keuze en prima eten.

Morgen willen we de fiets pakken en een rondje om het meer fietsen. Ben benieuwd hoe het gaat met al die heuveltjes hier.

Bye bye.

• 15 Juni 2016 - 11:16

Gretha Schippers:

Zo, daar ben ik weer. Gisteravond was het een beetje laat geworden, vandaar dat ik het verslag nu kijk.
    Erg jammer van die verwaarloosde gebouwen die nog zo mooi zijn. Maar wel een heel mooie omgeving!
    Geert zal al wel heel wat foto's gemaakt hebben. Die hop velden, zoiets had ik nog nooit gezien, bijzonder hoor!Weet niet of dat hier ook wel is, maar dat hoor ik nog wel eens.Wij gaan vanmiddag naar Deventer, eerst shoppen en dan tegen 19.00 uur naar de Lebuïnuskerk, waar een zangdienst is met T.V. opnamen. Er is een grote parkeerplaats voor de auto en dan gaan we met een pont over de ijsel, lijkt me erg leuk.
    Nog lekker genieten jullie en gr. van ons