HADDORF - VREDEN 111 km - Reisverslag uit Vreden, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu HADDORF - VREDEN 111 km - Reisverslag uit Vreden, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu

HADDORF - VREDEN 111 km

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

25 Augustus 2017 | Duitsland, Vreden

HADDORF – DARFELD 49 km. 21 gr.
24 augustus 2017.
Vanmorgen toen ik de gordijnen open trok was het aardig bewolkt. Het regende nog niet. Dus maar ons thermohemd onder het t-shirt aangedaan. Tegen kwart voor 10 stapten we weer op de fiets. Eerst ging het naar Wettringen waar we koffie hebben gedronken, want het was licht gaan regenen. Toen we de koffie op hadden was het weer droog, dus echt hinder van de regen hebben we niet gehad. In Langenhorst lag het hele wegdek eruit in het dorp, alle routebordjes waren weg, dus dat was puzzelen. Uiteindelijk kwamen we wel weer op de route uit, maar voor auto’s wordt er netjes een alternatieve route aangegeven, maar fietsers moeten het allemaal zelf uitzoeken.

Toen we even op een bankje zaten net buiten Langenhorst kwamen 2 Duitsers bij ons zitten, ook fietsend op een Koga. We hebben gezellig zitten praten over fietsen, Nederland enz.
Tegen de middag kwamen we in Metelen aan, waar we een lekker bakkie cappuccino hebben gedronken.
Toen richting Schöppingen. Dwars door weilanden waar de Vecht meanderend door heen stroomde met vaak een prachtig landschap. We hebben dan ook vaak gestopt voor foto´s.

In Eggerode kwamen we voorbij een bedevaartkerkje. Hier hebben we even de kapel bekeken en een kaarsje voor Jan, onze zwager, aangestoken, want het is vandaag een jaar geleden dat Jan is gestorven.
In Schöppingen even inkopen gedaan voor de avondmaaltijd en het ontbijt morgenvroeg, want op het logeeradres voor vannacht konden we ook geen ontbijt krijgen.

Vlak voor Darfeld stond een prachtig groot slot met een mooie gracht er om heen en heel veel bijgebouwen. Een plaatje om te zien.

Toen snel naar Darfeld want we wilden nu de Vechtquelle zien. We hoorden vaak dat de laatste etappe naar de quelle behoorlijk heuvelig is. Ja het was iets heuvelig, maar niet bijzonder. Wij hebben ons er niet al te veel voor hoeven in te spannen.
De Vechtquelle ligt even buiten Darfeld. Het is een klein borrelend beekje, heel klein. Maar na een halve kilometer is de quelle al een stroompje geworden.

Toen naar Darfeld, naar ons logeeradres. We zitten op een oude boerenhoeve. Alles heel ouderwets, waar de laatste 40 jaar niks gebeurd is. Nou ja, de bedden zijn goed en schoon, maar dat is ook het enige. En internet, de boer keek me met grote ogen aan toen ik vroeg of ze ook wifi hadden. Nee daar deden ze niet aan, aan al die moderne dingen.

Morgen fietsen we naar Vreden en daar hebben we weer een hotel. We maken dus nu de oversteek van Darfeld naar Zwolle. In Zwolle eindigt nl. de Vechtdalroute. Dus in Zwolle vervolgen we pas weer de Vechtdalroute.

De weersvooruitzichten blijven goed. Dus we kunnen nog een aantal prachtige fietsdagen tegemoet zien.
Vandaag kwamen we weer een aantal bankjes tegen met mooie spreuken in het Platt Duuts.
Laot juh guet goen un kiek es maol wier in.
Ook bij bankjes plankjes met gedichten in het Platt Duuts. Mooi om te lezen.

DARFELD - VREDEN 62 km. 24 gr.

25 augustus 2017.
Wat waren we blij dat we vanmorgen konden vertrekken uit ons logeeradres. Alles kriebelde aan ons. Het was op onze kamer vannacht toch wel erg smerig en ook de badkamer had wel een grondige schrobbeurt nodig. Het bleek dat de boer dit kamerverhuur alleen deed omdat zijn vrouw hulpbehoevend is. Volgens mij houd dat bij hem in dat hij alleen de bedden verschoond en voor de rest geloofd hij het wel. De vuile handdoeken van de vorige gasten lagen er nog.

We hebben vandaag een rustig fietsdagje gehad. Mooi door bossen en weilanden waar hier nog volop koolzaad bloeit. Ook kwamen we regelmatig door een klein buurschap met prachtige boerderijen met enorme baanderdeuren. Tegen 13.00 uur bereikten we Stadtlohn en hebben daar koffie gedronken. Het was heel rustig in Stadtlohn en niks te beleven.

Op naar Vreden. Hier waren we zo rond 15.00 uur. We hebben ons maar op een lekkere aardbei sorbet getrakteerd.

En nu zitten we in een hotel in Vreden in een spiksplinternieuwe kamer. Wat een verademing na gisteren. Eerst uitgebreid een douche genomen en schone kleren aan gedaan en daarna lekker gegeten in het hotel.

Morgen komen we weer in Nederland en gaan we naar Bathmen fietsen.

We logeren dan bij particulieren (Vrienden op de fiets). Dat is voor ons de eerste keer, dus we zijn benieuwd.

Tot morgen.