WOHLENBERG - RERIK 53 km. 13 gr. - Reisverslag uit Rerik West, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu WOHLENBERG - RERIK 53 km. 13 gr. - Reisverslag uit Rerik West, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu

WOHLENBERG - RERIK 53 km. 13 gr.

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

25 Mei 2015 | Duitsland, Rerik West

25 mei 2015.

Wat waren wij gisteravond moe. We sliepen al om 22.00 uur en om 07.15 uur werden we gewekt door het alarm van de telefoon. Een goed ontbijt zorgde er voor dat we weer monter op weg konden. Het was bewolkt en de straten waren nat, dus het had in de vroege ochtend nog geregend. Al snel konden we onze jacks uit doen. Met een licht windje in de rug ging het richting Wismar. Het was een mooie tocht om vlak langs de Oostzee te rijden. Via Zierow kwamen we aan in de Hanzestad Wismar. Eerst even over de vismarkt gereden, waar in de vroege morgen al heel veel mensen een visje aan het verorberen waren. Wij zijn doorgereden naar de markt. Daar staat een bronnenhuis dat gebouwd is door de Utrechter Philipp Brandin in 1595-1602 boven op een ondergronds waterreservoir. Ook wilden we de St. Nicolai Kirche nog fotograveren maar de kerk stond helemaal in de steigers.

Op het marktplein hebben we koffie gedronken en zijn we in gesprek geraakt met 2 echtparen uit Dusseldorf. Ze wilden alles weten over onze tour. Zij gaven ons een tip voor een kamer voor vannacht. Ik heb direct gebeld en het is gelukt. Dus de rest van de dag konden we lekker rustig aan doen.

Na Wismar reden we verder naar Hof Redentin en Blowatz. Een mooi fietspad met mooie uitzichten op de Wismarbucht. Bij Pepelow kon je het eiland Wustrow zien liggen. Dat is een eiland voor de kust van Rerik. Hier mag niemand komen. Tijdens het regiem van Hitler was het verboden terrein en tijdens het DDR-regiem mochten de inwoners van de DDR hier ook niet komen, want toen was het bezet door de Russen. En nu is het nog steeds Sperrgebiet. Het wordt niet vrijgegeven omdat men verwacht dat er nog heel veel munitie in de grond ligt en wie weet wat nog meer. Dit verhaal is ons verteld door een vroegere bewoner van Rerik die bij ons kwam zitten toen wij aan onze lunch bezig waren op een pick-nickplaats. De dames die er bij waren nipten aan een glas sekt, dus het was een en al jolijt, want ze hadden volgens mij al een paar glaasjes op.

Na de lunch werd de lucht heel erg donker. Er zijn wat spatjes gevallen, maar veel was het niet. Wel werd het koud. We moesten in ieder geval onze dikke jacks weer aan.

We waren al vroeg in Rerik bij ons pension. Het was nog maar half vier. Het fietsen ging vandaag weer prima, zelfs heuvel op. Wat een goede nachtrust kan doen. Dus vannacht weer een lekker bed en warme douche.

Straks gaan we Rerik nog even in om wat te eten. Onderweg was er alleen Imbiss-eten te krijgen en daar hadden we geen trek in.
Het was vandaag helemaal niet druk meer op de fietspaden. Alleen wat fietsers zoals wij. En daarom waren we ook zo vroeg in Rerik. Het is wel weer meer kilometers geworden, maar het kon omdat we goed uitgerust waren.

Morgen gaat het naar Graal-Müritz via Kühlungsborn en Warnemünde. Hopelijk met wind in de rug. Ook weer zo’n 53 km.

Hier begroet je als fietser elkaar met Moin Moin, dus zeg ik nu ook tegen jullie Moin Moin.

• 25 Mei 2015 - 18:55

Gretha Schippers:

Hoi Geert en Anneke,
    Een mooie dag hebben jullie weer gehad.Lekker rustig en gelukkig een kamer voor de nacht
    Nu maar weer wat uitrusten en genieten, dan lukt het morgen ook vast wel weer.
    Hoop dat het weer dan ook nog een beetje mee zit.
    Moin, moin. Willem en Gretha.

• 26 Mei 2015 - 09:57

Zwaantje Geerlings-Wijgers.:

Ik heb jullie verslag gelezen van 25 mei. Ik was bij Klaas en Gea en ze vertelden mij, dat jullie weer op reis waren. Ik vind het geweldig en ik ga jullie reis volgen. Goed van jou Anneke, dat je dit weer kan.Geert, jij bent een geweldige rots in de branding voor Anneke. Ik heb genoten van dit verslag. Pas goed op elkaar., en geniet er van. Ik zal zeker genieten van jullie verslagen en foto"s. Groetjes van Zwaantje en mijn lieve hond Jordy.

• 26 Mei 2015 - 14:51

Roland Daate:

Hallo Ihr Beiden!!

Nun haben wir alles gesehen, ich denk die Fahrt ist wunderschön auch wenn das Wetter nicht so mitspielt.
    Noch viel Spass Euch Beiden und kommt Gesund zurück.

Nati und Roland