KAMERUN - KATEMIN 59 km. 15 gr. - Reisverslag uit Katemin, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu KAMERUN - KATEMIN 59 km. 15 gr. - Reisverslag uit Katemin, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu

KAMERUN - KATEMIN 59 km. 15 gr.

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

21 Mei 2015 | Duitsland, Katemin

21 mei 2015.
Na een goede nachtrust liep de wekker om 07.15 af. Oh mijn spieren, die zijn wat stram van de vorige dag. Een goede warme douche doet wonderen. Om 08.00 uur werd het ontbijt geserveerd en om 09.15 uur zaten we op de fiets voor de 2e etappe. Het was een strak blauwe hemel en ons fleece-jack kon in de tas blijven. Vlak voor Kaliss was een monument ter nagedachtenis van Fritz Reuter. Dit is een schrijver die in het dialect van de streek schreef. Het was een kritische schrijver en in 1838 werd hij gevangen gezet in de vesting van Dömitz tot 1840.

In Dömitz kwamen we aan de Elbe (onze favoriete fiets rivier). Daar hebben we eerst even koffie gedronken en daarna een wachtturm bezocht en de vesting van Dömitz. Toen over de Elbedijk verder. We moesten onze fleece-jacks weer aan doen, want we hadden behoorlijke tegenwind en dat maakte het koud. Ook werd de lucht bedekt met van die donkere wolken, dus dat voorspelde niet veel goeds.

We kwamen door het plaatsje Rüterberg. Een klein gehuchtje met wel een heel bijzondere geschiedenis. Rütenberg is een dorpsrepublik. Het behoorde voor de Wende (hereniging van Duitsland) nergens bij. Niet bij West-Duitsland en niet bij de DDR. Een soort niemandsland. De mensen moesten, als ze hun dorp in en uit wilden, zich melden en een paspoort tonen. Het was ook helemaal omringt met hekken. Op een gegeven moment waren de mensen het zo zat dat ze de versperringen hebben weggehaald en hun gebied hebben uitgeroepen tot een republiek. Dit dus tegen de zin van de leiders in de DDR. Maar er is verder niet tegen opgetreden.

In Wehningen hebben we heerlijk gegeten in een omgebouwde boerenschuur. De openhaard brandde heerlijk, dus in een ommezien waren we weer opgewarmd.
Nog maar net op de fiets kregen we de eerste hagelbui. De lucht werd steeds zwarter. Onder een dikke boom hebben we de bui voorbij laten trekken.
Daarna zijn we met het pontje overgevaren naar Hitzacker. Dit is het stadje waar prins Claus geboren is. In het centrum staat een gedenksteen voor hem. Hitzacker is prachtig met mooie vakwerkhuizen. Daarna weer met dezelfde pont overgevaren en onze weg vervolgd. We hebben hier onze regenkleding aangetrokken en de hoezen om de fietstassen gedaan. Maar goed ook, want het begon flink te regenen. Na een kwartiertje was de bui weer overgewaaid en kon de regenkleding weer uit.

We begonnen best moe te worden, want we hadden al meer dan 30 km. wind tegen gehad boven op de Elbe-dijk. In het plaatsje Darchau zijn we weer overgevaren en na 2 km. zijn we bij ons overnachtingadres aangekomen. Een eenvoudige kamer, maar lekker warm.

Ik heb geprobeerd om voor morgennacht ook een onderkomen te boeken, maar dat is niet gelukt. Alles is vol. Nu maar hopen dat we onderweg iets tegenkomen. Zo niet, dan wordt het morgen kamperen en kou lijden.

Het was een pittig dagje vandaag met heel veel tegenwind en hagelstenen en ook een paar kleine regenbuitjes.
Morgen gaat het richting Lauenburg en verlaten daar de rivier de Elbe. We gaan de Salzroute volgen naar Lübeck.

Tot morgen.

• 21 Mei 2015 - 21:24

Gretha Schippers:

Hoi Geert en Anneke,
    Dat was geen warme fietsdag, maar jullie hebben wel weer veel gezien! In het vesting stadje Dömitz zijn wij ook aleens geweest. Jammer dat wij nog nooit in Hitzacker zijn geweest, had dat ook wel graag eens willen zien.Hoop voor jullie dat je voor morgen toch een goed onderkomen kunt vinden.Goede nachtrust en morgen een mooie dag!
    Gr. Willem en Gretha

• 21 Mei 2015 - 22:12

Arjan & Ingrid:

Hopen dat jullie de komende dagen beter weer hebben met jullie avontuur.