Dag 7 Tour de France 14 aug. 2013 - Reisverslag uit Castellane, Frankrijk van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu Dag 7 Tour de France 14 aug. 2013 - Reisverslag uit Castellane, Frankrijk van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu

Dag 7 Tour de France 14 aug. 2013

Blijf op de hoogte en volg Anneke

14 Augustus 2013 | Frankrijk, Castellane

Dag 7 QUILLESTRE – CASTELLANE – 175 km. 31 graden.
We zijn de dag weer begonnen met een lekker croissantje en hebben daarna snel de tent ingepakt. Dat kon zo snel omdat het vannacht niet zo vochtig is geweest en door het windje was de tent snel droog. Zodoende waren we al weer voor 10.00 uur op pad voor een dagje cols en gorges. Nou dat hebben we geweten. Eerst moesten we de Col de Vars over (2109 meter). Een mooie col met prachtige vergezichten en natuurlijk weer veel fietsers. Na de Col kwamen we in het plaatsje Barcelonnette. Het was er heel erg druk, want er was een soort jaarmarkt met heel veel kraampjes. Helaas was er geen parkeerplaats te vinden, dus we zijn toen maar verder gegaan, wat ik overigens wel jammer vond.
Ja en toen werd het erg. We wilden door de gorge du Bachelard en daarna door naar de Col de la Cayoile op 2327 m. Toen ik boven was zag ik groen en geel, zo’n enge gorge en col was dat. Eerst door een smalle gorge en daarna flink steigen over dezelfde smalle weggetjes. En dan zijn er van die gekken die er met een grote camper overgaan. Elkaar passeren lukt niet, dus een moet er altijd achteruit rijden tot je een inhammetje krijgt. Die campers gaan echt geen meter opzij, dus ja dan moet je wel wat. Zelfs Geert vond het niet leuk meer, dus dat wil wat zeggen. En dan heb je er ook nog al die fietsers bij die met een enorme vaart de berg afduiken.

Daarna bleven we in het dal van de rivier Var rijden. Hier kwamen we weer wat bij en hebben toen onze baquette maar opgegeten, die we meegenomen hadden voor de lunch. Daarna door het plaatsje Guillaumes en de gorges du Daluis. En deze gorge was adembenemend. Mooie brede weg en heel veel inhammen waar je even kon stoppen. De gorges die we gezien hebben waren of van zwarte steen, of van gele steen. Deze gorge was donker bruine steen in allemaal laagjes. Heel mooi om te zien.

Tegen vier uur zijn we op zoek gegaan naar een camping. De eerste camping had nog wel plaats (Nederlandse eigenaars) maar in de maand augustus hadden ze de prijs omhoog gegooid van 15 euro naar 45 euro en dat vonden we een beetje te veel van het goede. We staan nu op een hele leuke franse boerencamping met als naam Notre Dame, waar we heel hartelijk werden ontvangen en we hebben een mooie plek. Heel mooi en schoon sanitair en dat voor 20 euro.
We blijven op deze camping 2 nachtjes, want morgen gaan we de gorge du Verdon rond. De camping eigenaar heeft ons precies aangegeven hoe we die moeten rijden en het is een prima weg om te rijden (niet zo smal als vandaag). De foto’s die de camping eigenaar ons liet zien beloofd heel veel moois. Verheug me erop.
Het is nog steeds heel erg mooi weer. We hebben echt geluk want als we boven op de cols zijn is het helder met heel veel zon.

• 14 Augustus 2013 - 21:54

Frieda:

Wij hebben ook met Frank en Ilse een keer in Castellane gestaan, de RCN camping.
    Die gorges moet je eigenlijk rijden in een rustige periode, zodat je rustig stil kan staan om foto's te maken. Die smalle weggetjes zijn wel eng, maar ook mooi toch? Of hebben jullie alleen maar op de weg gelet? Morgen is de weg iets breder gelukkig. Ben benieuwd of er nog water doorstroomt. Wij hebben destijds nog met een waterfiets de gorges verkend. Daar zal het nu wel te druk voor zijn. Vanaf het water zijn de gorges nog weer heel anders. Op de route zijn overal kleine parkeerplaatsen, je moet snel beslissen anders ben je er al weer voorbij. Vooral bij de kleine tunneltjes kun je soms mooi parkeren en heb je een prachtig uitzicht! Veel plezier morgen.
    Groetjes van ons