FRYMBURK - DIETFURT a.d. Altmühl. - Reisverslag uit Dietfurt, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu FRYMBURK - DIETFURT a.d. Altmühl. - Reisverslag uit Dietfurt, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu

FRYMBURK - DIETFURT a.d. Altmühl.

Blijf op de hoogte en volg Anneke

21 Augustus 2012 | Duitsland, Dietfurt

FRYMBURK (Tjechië) – AU AN DER DONAU (Oostenrijk) – 225 km. 37 graden.
20 augustus 2012.
Vanmorgen weer uitgeslapen aan de start voor onze 5e dag van de autotour. We zitten nu ongeveer 15 km. van de Oostenrijkse grens, dus de tocht daar naar toe is zo gepiept. Voor we Tsjechie uitgaan nog even een supermarkt in voor een meloendrankje voor Frieda. Maar helaas, alle smaken waren er maar niet de meloen. Frymburk zelf is wel een groot en druk vakantiegebied. Niet geheel onze smaak. Even na Frymburk bereikten we al direkt de grens met Oostenrijk.
Toen we de grens passeerden, werd het landschap ook meteen anders. Het wat ruige landschap veranderde in een heel lieflijk landschap. Veel grasland, alles netjes gemaaid, veel bloemen bij de huizen. En van die wondermooie dorpjes met de kerk tegen de heuvels aan. De heuvels zijn hier ongeveer 900 – 1000 meter hoog.
We zijn eerst naar Mauthausen gereden. Gisteravond Anita Peterseil nog gemaild of ze voor een nacht een kamer had, maar vanmorgen mailde ze terug dat alle kamers waren bezet. Vorig jaar hebben we op onze tour naar Wenen daar overnacht en we hebben nog steeds contact met elkaar.
We hebben eerst nog voor Mauthausen koffie gedronken en de eigenaar adviseerde ons een camping in Au an de Donau. Toen door naar Mauthausen. We kwamen precies uit voor het huis van Anita, dus daar maar even naar binnen gegaan. Ze was blij ons te zien en we hebben eerst even met een bakkie koffie bijgepraat. Daarna heeft ze ons de verbouwing laten zien, want ze is bezig een deel van de boerderij om te bouwen tot luxe kamers en een Ferienwohnung. Het wordt prachtig, en de oude gebinten blijven in tact. Wat een enthousiasme van Anita, leuk om te zien en te horen. En dan de moed om zo’n groot project aan te pakken. Knap hoor. Met een potje lekkkere Marrillenjam door Anita zelf gemaakt, zijn we weer vertrokken.
Hierna zijn we langs de Donau gereden naar Melk. Wat mooi om al die plekjes weer te zien waar je ook met de fiets bent geweest. Het gevoel van toen was er direct weer.
Daarna zijn we richting Melk gereden, met de Donau aan onze rechterhand. Toen we in Grein kwamen konden we het niet laten daar koffie met iets lekkers te nuttigen. Van onze fietstocht naar Wenen wisten we dat de Kuchen daar erg lekker waren en bovendien kon je op het terras genieten van het mooie uitzicht. Dus dubbelop.
Toen naar Melk voor de bezichtiging van de Stift. Het was inmiddels 37 graden geworden, maar in de auto met de airco was het best om uit te houden. Alleen het klimmetje (lopend) naar de Stift in de volle zon was even vervelend. Maar het bekijken van de Stift (klooster) was indrukwekkend. Vooral de bibliotheek, met originele boeken en geschriften, zelsf uit de 14e eeuw, was geweldig om te zien. Ook de kerk met heel veel goud was imponerend. En boven op een balkon van de Stift had je een geweldig uitzicht over het Donaudal.
Daarna weer terug richting Mauthausen, afslag Au waar we op de camping aan de Donau hebben overnacht. We waren mooi op tijd en het was er nog rustig. Maar voor het 19.00 uur was stond de camping vol met fietsers die de Donau Radweg reden. Naast ons een gezin op 2 tandems uit Bayern. De kinderen 6 en 8 jaar zaten bij de ouders achter op de tandem. Die waren zo aangepast dat de kinderen ook gewoon mee konden fietsen. De kinderen hadden al snel tekeningen voor ons gemaakt en ´s avond hebben we gezellig met de ouders een flesje wijn gedronken )Gruner Veltliner, had ik nog snel even gekocht.
Morgen gaan we het Concentratiekamp Mauthausen bezoeken en vertrekken we richting Duitsland.

AU AN DER DONAU (Oostenrijk) – OTTMARING (bij Dietfurt) Duitsland – 310 km. 32 graden.
21 augustus 2012.
Wat een knus gedoe vanmorgen op de camping. Op 7 uur was iedereen al druk aan de gang om de tenten in te pakken en de boel op te ruimen. Tegen half 8 zat iedereen aan de pick-nick tafels te ontbijten. Heel veel verschillende nationaliteiten. Prachtig was dat. En tegen half 9 was de grote uittocht van fietsers die weer verder langs de Donau gingen fietsen. Het was iets bewolkt en tegen half 9 begon het iets te regenen. Niet zo veel en het was snel weer voorbij en begon de zon weer fel te schijnen.
We zijn eerst naar Mauthausen gereden naar het concentratiekamp Mauthausen. Hier hebben we 2 uur rondgekeken, en we kwamen daar diep onder de indruk weer vandaan. Vooral het gedeelte van de gaskamers en crematorium hebben ons diep geroerd. Daarna zijn we ook gestopt met de rondleiding.Toch wel ontdaan van al die beelden, gebouwen waar al die martelingen en executies zijn geweest en de verhalen, zijn we weer verder gereden richting Linz. Even buiten Linz hebben we eerst even koffie gedronken om te proberen je gedachten te ordenen.
In Linz zijn we de Donau overgestoken en de weg vervolgd naar Passau. Mooi was het weer om al die dingen terug te zien van onze Wenen-tour. Ook wel fijn, omdat we in oktober nog een presentatie van onze reis naar Wenen gaan geven in Dalen. Nu kun je Wenen zo weer oproepen en heb je de tocht naar Praag niet meer zo op de voorgrond staan.
En het was inmiddels al weer 32 graden.
Na Passau hebben de de Autobahn naar Regensburg genomen en bij Kelheim de Autobahn verlaten. We zijn nu het Altmühltal ingereden. Maar dat viel een beetje tegen met de auto, omdat je op de grote lokale wegen moet rijden en je kunt dan weinig zien van al het moois dat de Altmühl te bieden heeft. En in de verte zag je al die fietsers genieten. We wilden allebei wel zo op de fiets stappen en mee rijden.
We zitten nu in de buurt van Dietfurt op een spiksplinternieuwe camping. Wij staan er met ons tentje en er staat nog een caravan. Dus lekker rustig vannacht.
Het wordt weer moeilijk met internet, dus ik hoop maar dat ik vanavond verbinding kan krijgen en mijn verhalen op het net kan zetten en foto’s uploaden.
Wat we precies morgen gaan doen moeten we vanavond nog uitzoeken, maar in ieder geval zijn we donderdagmiddag weer in Dalen.

Tot morgen en de groetjes van ons.

downloaden foto's moeilijk - wellicht morgen meer.

• 22 Augustus 2012 - 09:43

Frieda:

Hoi,

Jammer dat de Amundsen meloen niet meer te krijgen was,
    moeten we nog maar een keer terug naar Tsjechie.
    Goede reis morgen en tot vrijdag.