BUCEK - FRYMBURK TJECHIE. - Reisverslag uit Frymburk, Tsjechische Republiek van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu BUCEK - FRYMBURK TJECHIE. - Reisverslag uit Frymburk, Tsjechische Republiek van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu

BUCEK - FRYMBURK TJECHIE.

Blijf op de hoogte en volg Anneke

19 Augustus 2012 | Tsjechische Republiek, Frymburk

BUCEK – FRYMBURK – TSJECHIE 240 km. 32 grade 19 augusus 2012.

Na een goede nachtrust stonden we vanmorgen weer fris aan de start. De broodjes smaakten weer lekker en uitgezwaaid door Jan en Jiska van camping Bucek zijn we vertrokken naar Frymburk, waar een zoon van Jan de camping beheert. We konden nu gelijk een pakketje spullen meenemen voor hen. Jan had ons een pachtige route gegeven om naar Frymburk te rijden. Vooral de eerste 100 km. waren prachtig. Heel veel klimmetjes, prachtige vergezichten en nog mooiere dorpjes hebben we doorkruist. Het echte binnenland van Tsjechie dus. Van grote kastelen tot kleine oude vervallen krotten, alles zijn we tegengekomen. Maar over het algemeen zagen we goed onderhouden woningen en ook nu hebben we weinig armoe gezien. Dat was ons ook al opgevallen tijdens onze . fietstour. Trouwens ik moet wel zeggen dat we nu anders in Tsjechie zijn. Met de fiets heb je veel meer contact met de mensen en beleef je alles veel intenser. Het gevoel van veiligheid is nu ook meer dan dat je op de fiets door Tsjechie rijdt.

We hebben tot Pribram toeristisch gereden en daarna de snelweg genomen naar Frymburk. Ook dat was een prachtige weg en niet zo druk. Wel zijn we veel fietsers tegengekomen. Zwaar hoor al die heuvels, maar het waren ook alleen maar fietsers op mountain bikes en wielrennersfietsen en gekleed in wielertenue. Dus alleen geoefende fietsers.
We kwamen ook door Ceske Budejovice (in het duits Budweis) – ja van dat biermerk. Maar geen bierbrouwerij gezien.
Het werd behoorlijk heet en de buitentemperatuur was inmiddels gestegen tot 32 graden. Toen we op de camping aankwamen hebben we eerst maar ijs gegeten om af te koelen. De tent wordt pas opgezet als de schaduw op ons plekje is gekomen.

We zitten nu aan het Lipnomeer. Het is een stuwmeer van de Moldau. Een prachtige omgeving, al een klein beetje Oosgtenrijks qua huizen. We zitten maar 15 km. van de grens met Oostenrijk af. Morgen maar een klein stukje naar Mauthausen, waar we eerst het concentratiekamp gaan bezoeken. Daarna naar Anita Peterseil in Mauthausen. Bij haar hebben we tijdens onze fietstour naar Wenen een kamer gehad en het contact is gebleven tussen ons. Dus morgen heeft Geert een rustdag. Ook de dag daarna blijven we in Mauthausen en gaan dan naar Melk om de Stift te bekijken.
En nu zitte we weer heerlijk aan een meer, wel lekker hoor met dit hete weer.
Straks lekker uit eten en dan vanavond weer heerlijk genieten van de zwoele avond. Niet met een kampvuur, maar hopelijk ook vanavond weer met een prachtige zonsondergang. Mooie foto van gisteravond he. Heb ik er net nog even bijgezet bij de foto’s van gisteren.
Lieve mensen dit was het weer voor vandaag.

Tot morgen.