BERGWITZ - AKEN - Reisverslag uit Aken, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu BERGWITZ - AKEN - Reisverslag uit Aken, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu

BERGWITZ - AKEN

Door: tibberentour

Blijf op de hoogte en volg Anneke

15 Juni 2012 | Duitsland, Aken

Bergwitz – Aken – 52 km. 22 graden.

Na een lange nachtrust stonden we weer fit op vanmorgen. Om half 9 zat alles weer in de tassen en op de fiets en toen konden we rustig gaan ontbijten in de campingklause. Wij hebben vanmorgen gewoon gedouched, maar heel veel vaste campinggasten doken vanmorgen het meer in. In de vroegere DDR was dat al de gewoonte dat er ’s morgens naakt in het meer gedoken wordt. Als ik dat van te voren had geweten dan was ik ook mee het meer in gegaan.

We gingen eerst over een mooi fietspad langs de spoorlijn van die snelle witte trein (ICE) en door bossen naar Oranienbaum. Voor de R1 een vrij goed fietspad zonder al te veel hobbels en gaten. We waren al op tijd in Oranienbaum. Eerst even koffie gedronken daar en toen in het paleis de tentoonstelling bezocht. Het paleis stamt uit de 17e eeuw en is in opdracht van Henriette Catharina von Oranien-Nassau gebouwd. Zij was de dochter van Prins Friedrich Heinrich von Oranien-Nassau en Amalia van Solms. Uit de verhalen blijkt dat het een hele sterke vrouw was, die alle plannen zelf uitdenkt en er ook voor zorgt dat die uitgevoerd worden. Het paleis wordt nu in gedeelten gerestaureerd, maar het grootste deel ziet er nog best vervallen uit. De tentonstelling was in het paleis zelf. Er werd de geschiedenis van de Oranjes verteld en de tentoonstelling liet enkele voorwerpen zien van de koninklijke familie, zoals de wieg van Juliana, waar de prinsessen in gelegen hebben. Ook voorwerpen van de vorstinnen Emma, Wilhelmina en Beatrix waren te zien. Daar tussen door hebben nederlandse kunstenaars allerlei kunstwerken tentoongesteld die van toepassing waren op de voorwerpen van de koninklijke familie en pasten in de zaal waarin het voorwerp werd tentoongesteld.

Dus Joke en Guus en Peter en Ria, we hebben jullie raad opgevolgd en dit moois ook bekeken. Het was de moeite waard.

Daarna nog een stukje van de tuin bekeken waaronder de chinees-nederlandse tuin met een pagode.
Toen hebben we het paleis verlaten want het was al 13.00 uur en we hadden nog een aantal kilometertjes te fietsen. We hebben eerst wat gegeten in het plaatsje Oranienbaum en zijn toen de R1 verder gevolgd tot Dessau. De R1 en de Elbe Radweg vloeiden hier weer samen. Na Dessau leek de Radweg wel aangelegd te zijn in een park. Allemaal stenen pilaren (poort van Dessau) en poortjes. Even na Dessau hebben we nog even een terrasje gepakt en waren tegen 5 uur in Aken (aan de Elbe). We hebben een Zimmer genomen, want na Dessau begon het te regenen, maar het is gelukkig niet koud. We moeten even kijken of kamperen nog wel gaat lukken, want vanmorgen was het luchtbed van Geert zo goed als leeg. Of de dop heeft er niet goed opgezeten of er zit een lek in, dat moeten we nog even uitzoeken.

Vanavond hier lekker buiten in de tuin gegeten. Dat is het mooie van een Privat Zimmer, je mag gebruik maken van de tuin. De gastvrouw heeft mijn was even gedraaid en die hangt nu te wapperen in de wind. Maar er komen al weer donkere wolken aan, dus het zal zo wel weer gaan regenen.

Ik heb voor vandaag nog een mooie spreuk gevonden:
=== WIR SIND NIEMALS AN ZIEL SONDERN IMMER AUF DEN WEG=====Vinzent von Paul.

Morgen gaan we fietsen in de richting Magdeburg. We hopen zo dicht mogelijk bij Magdeburg te komen, want we willen zondag deze stad nog bezoeken. We zijn daar 10 jaar geleden al eens geweest en toen zijn alle foto’s mislukt van de gebouwen ontworpen door Hundertwasser. Dus die moeten nu goed gefotografeerd worden. En het mooie van Magdeburg is, dat je midden in de gebouwen staat van Hundertwasser en er deel van wordt. Als je er loopt wordt je er duizelig van, omdat niks recht loopt.

Tot morgen allemaal.

Für unsere Deutsche und Östenreichische Freunde.
Wir radeln nun in die Nähe von Magdeburg. Wir hoffen Sontag Magdeburg zu besuchen und die Gebäude von Hundertwasser an zu schauen. Es geht uns noch sehr gut. Geert hat zweimal Platten, einmal mit seinem Rad und einmal mit der Luftmatratze. Wir buchen nun immer ein Privat Zimmer und dass geht seht gut. Wir sind noch nicht Müde, aber die Muskeln tun manchmal ein bisschen Weh.

Fam. Steinborn: Ihre Marmelade hat uns gut geschmeckt und die Flasche ist schon lehr. Nochmals Danke für die Betreuung und ihre Gastfreundlichkeit.

Liebe Grüße von uns.

• 15 Juni 2012 - 19:03

Kees En Annie:

Hallo Anneke en Geert, wat is het fijn dat we in Frankrijk hier op de camping op internet kunnen en jullie belevenissen kunnen volgen.

Wat geweldig en Anneke wat kan je toch goed vertellen. Je kan wel een boek gaan schrijven.

Als ik eraan denk dat je een paar jaar terug niet eens van je huis naar Dalen kon lopen zonder te stoppen af en toe en nu deze prestatie! Dat maakt het nog waardevoller.

We genieten mee met jullie.

Vanaf zondag zullen we moeten wachten tot we weer in nederland zijn om de rest te lezen.

Groeten van Kees en Annie

• 16 Juni 2012 - 08:27

Arnold:

Ik hoor dat je dit jaar wat meer regen hebt, maar toch fiets je steeds tussen de buien door, lijkt het wel. Dan valt het toch wel mee. Mooie foto en die van zondag, wil ik graag wat van zien. Hundertwasser, ook veel van in Wenen heb ik altijd erg mooi gevonden. En dat het scheef loopt, dat is gezond volgens Hundertwasser, en daar kan ik hem wel gelijk aan geven. Je moet veel meer op je balans letten en dat scherpt het lichaam.
    Nog bedankt voor de postkaart, Beth bracht het mee vanuit Pampelonne.
    De groeten van Caroline, zij is deze week in Parijs en geniet van de parijse scenes en natuurlijk gisteren samen met Beth kleding kopen. Een mooie selektie bij elkaar gevonden voor niet veel geld. Toch ook mogelijk in Parijs! Vandaag gaan we ook een kasteel bekijken in Fontainbleau. Net iets ten zuiden van Parijs.

• 16 Juni 2012 - 11:40

Anton Nuss Aus Wien:

Na oiso, da bin i wieda, eia Aunton aus Wean.

Habt ia eich des Schpiel aungeguckt? Des war doch zum rean so schlecht.
    Man hod doch überhaupt need zsammn gschpielt? Wo war des Mittelfeld?
    Da von da Wiel und Heitinga soitn dee Linin doch enga zsammn hoidn und da Ball schnellstens noch vorne befördan.

Weita soitn meina Meinung noch da Von Bummeln und da Afellay aus da Mannschaft raus.
    Wärn da Luciano Narsingh und da Luuk de Jong da need vue bessa am Platz?

Ich lese grade des ia, um am Sonntog ggn dee Portugesn an überwältigendn Sieg z dazwingen, zur Wallfahrt noch Oranienbaum ggaungn san.
    Auch sehe i auf dee Bilda des ia eich noch Dessau guad aungeschaut habt wia ma Tore macht!
    Also muss des doch irgentwie am Sonntog klappn, was?

Wie imma,
    Eua Anton

• 19 Juni 2012 - 09:24

Nicole Uniquole:

als curator en initiatiefnemer van de tentoonstelling doet het me goed om te horen dat de tentoonstelling in paleis oranienbaum in goede aarde is gevallen.

nog een fijne reis,

met vriendelijke groet