HEIDENAU - NEUSEUßLITZ. - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu HEIDENAU - NEUSEUßLITZ. - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Anneke Blom-van Tibberen - WaarBenJij.nu

HEIDENAU - NEUSEUßLITZ.

Door: tibberentour

Blijf op de hoogte en volg Anneke

12 Juni 2012 | Duitsland, Berlijn

Heidenau – Neuseußlitz – 59 km. 21 graden.

Maandag 10 juni.

Een nachtrust van 10 uur, ja jullie lezen het goed. Om negen uur naar bed gegaan en om kwart over zeven er uit. Dus we kunnen vandaag weer uitgerust de tocht hervatten. Toen we vanmorgen op de fiets stapten begon het heel lichtjes te regenen. Na een kwartier hebben we de regenjacks maar aangedaan, want het begon steeds harder te regenen. Toen we vlak bij Dresden waren werd de regen minder en kon de regenkleding weer uit. Wat is het toch een mooi stuk ElbeRadweg tussen Bad Schandau en Meißen. En wat een bloemen langs de Elbe en in de weilanden. Een paar keer zagen we een bordje staan: Bienenwiese, dus weilanden waar bloemen gezaaid zijn speciaal voor de bijen. En het rook er zo heerlijk. We vinden het prachtig om nu bepaalde delen van de route weer opnieuw te fietsen. Je ziet het nu toch anders en we nemen nu de andere kant van de Elbe. En bij Dresden kun je het niet laten om weer foto’s te maken. Wat een mooie skyline is dat toch. We zijn nu Dresden niet meer in geweest, dat was op de heenweg al gebeurd. Even na Dresden hield de regen op en brak de zon door. En het werd heerlijk fietsweer. In de buurt van Meißen wilden we wat gaan eten, maar overal was het Ruhetag. Toen hebben we op een bankje maar ons inmiddels gekochte brood met fruit gegeten. En ja hoor, nog geen 500 meter verder, net voorbij een bocht, was er wel een restaurant die open was en ze hadden zelfs im Angebot Spargels of te wel asperges. Pech dus.
Ook de ElbeRadweg na Meißen is heel mooi. Allemaal van die steile wanden van graniet.
We wilden Schloss Seußlitz nog even bekijken, maar helaas ook Ruhetag, zelfs de Information was niet open. Het werd achter ons al behoorlijk donker, dus een bui op komst. Ik heb de telefoon maar gepakt om te kijken of ik een kamer kon boeken. Helaas, niks te krijgen. Alles was ”belegt” of ze wilden je niet voor 1 nacht hebben. We besloten maar door te fietsen, want over 9 km. was er eventueel een camping. Maar in Neuseußlitz zagen we bij een huis een bordje staan, DZ en Ferienwohnung. Aangebeld en ja hoor, we waren van harte welkom. Maar ja, we hadden nog geen warme hap gehad en er was geen restaurant of winkel in de buurt. De gastvrouw bood aan voor vanavond een salade voor ons te maken met producten uit eigen tuin. En heerlijk dat het was. Met een spiegeleitje, twee volle bakken aardbeien, brood, Gurkensalat en Rettichsalad. En voor vanavond had ze nog een fles wijn voor ons. Trouwens het is hier een wijnstreek. Van Pirna tot hier heet het de Sächsische Weinstraße. Vanmiddag heerlijk koffie zitten drinken in de tuin hier. En wat voor tuin. Het is er een van 5.000 m2. Allemaal bloemen, groente en fruit en heel veel kleine terrasjes, vijver, enz. Echt een lust voor het oog.
We hebben hier trouwens de beschikking over een hele woning.

In de kamer hing een tegeltje met een spreuk, dus die wil ik jullie niet onthouden:

====IM MUT LIEGT DER ERFOLG====

Dat slaat ook wel een beetje op ons. Moed hebben om aan deze tocht te beginnen.

Ik zie dat de fles wijn koud staat en we zijn inmiddels uitgenodigd om met de familie de wijn te nuttigen. Dus dat wordt weer een genoeglijke avond op een van de terrassen in de tuin. Fijn al die contacten zo. Daar genieten we heel erg van.

Morgen gaat het richting Belgern. Als het weer zo blijft als vandaag dan is het prima, maar de vooruitzichten zijn “regnerisch”.